Zavargás esetén nem kapnánk vissza a pénzt

Nem gyorsabb az ügyintézés a vasútnál sem. Papírforma szerint legfeljebb egy hónapon belül rendezi a számlát utasaival a MÁV-Start Zrt. Az állami vasút személyszállító cége a feláras jeggyel igénybe vehető vonatok nagyobb késései nyomán kártérítést fizet, a fel nem használt jegyek árát pedig megtéríti.

Átalány-kártérítésre a MÁV-Start pótjeggyel, helyjeggyel vonatra szálló utasai tarthatnak igényt – méghozzá akkor, ha vonatuk legalább fél órát késett. Az ennél hosszabb, de két óránál rövidebb késések esetén a menetjegy árának negyede, a 120 perces vagy nagyobb csúszásoknál a viteldíj fele illeti meg az utast. Feltéve hogy kártérítési igényét bejelenti a jegypénztárban vagy a társaság ügyfélszolgálatán.

Pénzét elvileg az kaphatja meg a leggyorsabban, aki a kártérítések rendezésére július 1-je után feljogosított vasúti jegypénztáraknál áll sorba panaszával. Az új szabályok szerint a pénztárosnak a vonat érkezését, illetve az utas kérésének bejelentését követően harminc perce van a kártérítés kifizetésének jogszerűségét alátámasztó információk beszerzésére. Ehhez eszköze a telefon, amelyen a vasút központi adatbázisából kérheti le az utas vonatának adatait és kaphat engedélyt a kártérítés kifizetésére. Enélkül minden kérés hiába, a pénztáros nem fizethet.

Kártérítést jegypénztárban az utazás napjától számított 14 napon belül lehet kérni. Próbálkozniuk azonban itt csak azoknak érdemes, akiknek csupán a vonat késése miatt van kárigényük. Akiknek akad egyéb kárigényük is, jobb, ha egyenesen az ügyfélszolgálatnál kopogtatnak. Szabály szerint úgyis oda küldik őket. A pénztárak ugyanis csak a késésekhez kapcsolódó kárigényekkel foglalkozhatnak. De nem árt tudni: az ügyfélszolgálatnak egy hónapja van fizetni.

Az átalány-kártérítések kifizetése alól a vasút csak néhány kivételes esetben mentesül: kell hozzá egy „elháríthatatlan külső körülmény”, amire nem lehetett előre felkészülni. Ilyenek például az elemi csapások és a hatósági intézkedések. De zavargások esetén sem jár átalány-kártérítés az utasoknak.

A MÁV-Start visszafizeti a fel nem használt jegyek árát is. Igaz, érvényességi idejükön belül az állomások jegypénztárainál húsz százalék, de legfeljebb ezer forint kezelési költség felszámítása mellett. Mindehhez igazolni kell, hogy a jegyet valóban nem használták fel. Erről a jegyváltás helye szerinti állomáson kell igazolást szerezni. Aki akarja, itt felveheti jegye kezelési költséggel csökkentett árát is. De ha valamiért úgy tetszik, az igazolással bármely pénztárban kérheti pénzét.

Augusztus 10-től változott az interneten megváltott jegyek visszaváltásának rendje. A korábbi gyakorlattal ellentétben az ilyen jegyeket a pénztárak már nem váltják készpénzre. Kezelési költséggel csökkentett ellenértéküket a vásárláskor használt számlaszámra utalja a vasút.

Az érvényes pót- és helyjegyek árát a MÁV-Start levonás nélkül fizeti vissza. Feltéve hogy az utas a feláras jegyet kötelező helybiztosítás esetén egy, a nem kötelező helybiztosítás esetén 24 órával a vonat menetrend szerinti indulása előtt visszaszolgáltatja. A vonatozásról a jegy megváltása után lemondók is visszakaphatják a pénzüket. Méghozzá kezelési költség nélkül. A visszatérítés feltétele, hogy az utas a jegyvizsgálóval vagy a felszállási állomás ügyeletesével igazoltassa: az utas okkal mondott le az utazásról. Ilyen ok lehet, hogy a vonat tíz percnél nagyobb késéssel indult. De megfelelő kifogás, hogy a szerelvény fűtés vagy világítás nélkül közlekedett, a zsúfoltság miatt az utas nem jutott a menetjegyének megfelelő ülőhelyhez, netán a vonaton nem is volt olyan szolgáltatás, amit a jegyen feltüntettek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.