Típushiba? Többen is kiestek menet közben a magyar Volvo buszokból

Egymást érik a vizsgálatok a VT-Transman Kft. üzemeltetésében a BKV 150-es vonalán közlekedő Volvo Localo autóbusz hétvégi balesete miatt. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, és a BKV egyaránt szeretné megtudni, hogyan eshetett ki egy utas a Péterhegyi út és az Egér út kereszteződésében kanyarodó busz ajtaján.

A VT-Transman járatait használók addig csak remélhetik, hogy a furcsa eset nem ismétlődik meg, és kiderül az is: a már tönkrement székesfehérvári Alfa Busz Kft.-nél összeszerelt típus ilyen eseteinek sorában a szombati hanyadik volt.

A Volvo-alvázra szerelt Alfa buszoknak a szombat délutánin kívül Budapesten két hasonló balesetük volt – állítja az Indóház internetes oldal. A lap úgy tudja: 2008-ban egy idős nő a 114-es járaton közlekedő Localóból esett ki. Valamivel korábban pedig az egyik 30-as busz ajtajával történt hasonló eset. Mások szerint ugyanakkor az Alfa Busz egy másik vevőjének, a Nógrád Volánnak is meggyűlt a baja a székesfehérvári cég járműveivel. Egyik utasuk állítólag a szombati, budapesti baleset körülményeivel lényegében megegyező helyzetben zuhant ki a járműből.

A BKK hétvégén, a VT-Transmannál kezdeményezett vizsgálatai talán kideríthetik, hogy a Volvo Localo autóbuszok ajtajának szerkezete eleve típushibás, vagy a közlekedési cég számlájára írható a súlyos sérülésekkel kórházba szállított idős asszony balesete. Mindenesetre a Széles Gábor nagyvállalkozó érdekkörébe tartozó társaság lapunkat arról tájékoztatta: a baleset körülményeinek tisztázását „elsődleges prioritással” kezelik. Ezt jelzi az is, hogy a VT-Transman igazságügyi szakértőket kért fel az esetnél érintett jármű átvizsgálására. Úgy tartják: a forgalmi helyzet értékelése révén kiderülhet, hogy „a körülmények milyen egymásra hatásaként alakulhatott ki a baleset”.

A társaság szerint autóbuszaik minden szükséges engedéllyel rendelkeznek, és az előírt karbantartások és átvizsgálások megtörténtek. Ennek ellenére a balesetet követő 12 órán belül járműveik ajtóit átvizsgálták. Az előírttól eltérő állapotot egyetlen esetben sem találtak. Az elsődleges vizsgálatok a VT-Transman mulasztásának nem találták nyomát. A társaság azonban a felelősség kérdésétől függetlenül nem tartja elfogadhatónak, hogy a szombatihoz hasonló esetek előforduljanak. Ezért készek mindent megtenni az eset teljes feltárása érdekében.

Közölték azt is: a balesetben érintett jármű az Alfa Busz Kft., a Volvo hivatalos magyarországi gyártó-forgalmazójának Volvo Alfa B7R Localo típusú busza. A mellesleg korábban éppen a székesfehérvári Ikarus területén működő telephelyen összeszerelt autóbusz megfelel minden, a VT-Transman által ismert, többek között a BKV közbeszerzési pályázatában is támasztott követelménynek. Az ajtók gyártója a több neves autóbuszgyártónak is beszállító olaszországi ISAF Bus Components. Velük is felvette a VT-Transman a kapcsolatot. Azt szeretnék, ha a cég szakembereik soron kívül hazánkba utaznának, és megvizsgálnák miként következhetett be a baleset. A VT-Transmannál állítják: forgalomban résztvevő buszainak műszaki állapota a folyamatos megelőző karbantartásoknak köszönhetően megfelelő. Ezt bizonyítja, hogy 2011 első fél évében a műszaki okból történő járműkiesések a BKV által megrendelt futásteljesítménynek mindössze 0,02 százalékát tették ki.

Ha a szakértői vélemények elkészülnek, a társaság haladéktalanul végrehajtja az autóbuszain indokoltnak tartott intézkedéseket. Gépkocsivezetőik addig fokozott figyelmet szentelnek az ajtók működésének: ellenőrzéseiket nemcsak műszakváltáskor, hanem a menetrendi fordulók között a végállomásokon is elvégzik. A félreérthető sajtóhírek kapcsán a cég megemlítette azt is: a szombati balesetnél az autóbusz ajtaja nem „rendeltetésellenesen” nyílt ki. Az idős hölgy a tanúk elmondása szerint nem kapaszkodott, és miután elvesztette egyensúlyát, nagy lendülettel nekicsapódott az egyik ajtószárnynak, ami ennek következtében ugorhatott ki a vezetősínből, és az így keletkezett résen az utas kieshetett.

Lényegében hétvégi közléseit megismételve, de válaszolt megkeresésünkre a BKV. E szerint a szombati baleset kivizsgálása folyamatban van. Egyelőre csupán annyit tudnak az esetről, hogy egy idős hölgy kanyarodás közben elvesztette egyensúlyát, nekiesett a busz ajtajának, amelynek ajtószárny görgője kicsúszott a vezetősínből, az ajtó kinyílt, az utas pedig kiesett a járműből. A BKV ígéri: a vizsgálatok eredményétől függően a társaság megteszi a szükséges lépéseket. Alvállalkozóiktól elvárják, hogy a közlekedésbiztonsági előírásoknak maximálisan megfelelő járműveket küldjenek forgalomba. Ha ezt partnereik nem tartják be, indokolt esetben felelősségre vonásukra is sor kerülhet.

Egy MAN-busz szállítja az utasokat a VT-Transman által üzemeltetett 150-es vonalán. A cég szerint a Volvókkal sincs baj
Egy MAN-busz szállítja az utasokat a VT-Transman által üzemeltetett 150-es vonalán. A cég szerint a Volvókkal sincs baj
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.