Joghézaggal nyertek a fuvarozók

Aszfaltba döngölték a kamionosok a Magyar Biztosítók Szövetségét (Mabisz). Szakmai szervezetük ügyvédi segédlettel elérte, hogy a Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálati eljárását lezáró döntésében kimondta: a szövetség nem hajthatja be a MÁV Általános Biztosító Egyesület (MÁVÁBE) korábbi, külföldön kárt okozó tagjain a már megszűnt egyesület helyett kifizetett kártérítéseket. A NiT Hungary ezzel első körben saját elnöke cégének spórolt, de a precedensértékűnek tartott ítéletnek a jelenleg folyó, vagy a jövőben induló hasonló ügyekre is hatása lesz.

Egy öt évvel ezelőtti baleset terhét nyögi Füle László. A NiT Hungary elnöke saját fuvarozó cége gépkocsijaira annak idején a MÁV ÁBE-nél kötött biztosítást. Amikor pedig a Ronix-Trans Kft. kamionja 2006 februárjában Nagy-Britanniában összetört, meg volt győződve róla, hogy az okozott károkat biztosítója megtéríti. Nem így történt. Az angliai károsultat a MÁV ÁBE 2008 nyári megszűnéséig nem fizette ki. Helyette az angol biztosítók nemzeti irodája állt helyt, amely a kifizetett hatmillió forintot kíméletlenül behajtotta a Mabiszon.

A baleset története ezzel nem zárult le. A biztosítók szövetsége a Ronix-Trans irodájának ajtaján kopogtatott pénzért, mondván: a kárt okozó cégnek rendeznie kell a számlát. Ezzel az első fokon eljáró bíróság nem értett egyet, a másodfokú viszont igen – így a jogerős határozat szerint a Ronixnak fizetnie kellett volna. A NiT megkeresésére azonban új játékos lépett pályára.

Kovács Kázmér ügyvéd a Fővárosi Ítélőtábla határozata ellen felülvizsgálati kérelmet nyújtott be a Legfelsőbb Bírósághoz – és nyert. Mint elmondta: a 2010. január 1. utáni hasonló káreseteknél egy általa kezdeményezett törvénymódosítás egyértelművé tette, hogy a Mabisznak kell helytállnia a károkért. A korábbi balesetekre azonban ez a módosítás nem vonatkozik. A kiutat ezért máshol kellett keresni.

A megoldást végül egy joghézag szolgáltatta. A jelenleg hatályos törvényben semmi sem írja elő, hogy a Mabisznak a károkozó helyett kellene fizetnie. Azt viszont, hogy a brit biztosítók nemzeti irodájának a Mabisz valójában a MÁV ÁBE és nem a Ronix-Trans helyett fizetett, a két szervezet levelezése tanúsítja. Ez pedig egyértelművé tette, hogy a biztosítók szövetségének nem a Ronixnál kell visszkeresettel élnie.

MÁV ÁBE-közgyűlés egy tornacsarnokban. Nem telt többre
MÁV ÁBE-közgyűlés egy tornacsarnokban. Nem telt többre

Kovács Kázmér szerint a Legfelsőbb Bíróság határozata azért fontos, mert MÁV ÁBE-biztosítottat „soha többé” nem lehet elmarasztalni a biztosítási törvény alapján a Ronixéval megegyező ügyben. Márpedig ilyen ügy hozzávetőleg 8-10 ezer is lehet. A korábbi hasonló ügyekben született elmarasztaló bírósági döntéseken mindez már nem változtat. De kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkező, a díjat fizető biztosítottakon a külföldi balesetek kárát már nem lehet behajtani.

A Ronix angliai kalandja azonban nem ért véget azzal, hogy a Legfelsőbb Bíróság jogalap nélkülinek találta a Fővárosi Ítélőtábla döntését. Az általános jogelvek érvényesülésének vizsgálata még hátravan a másodfokon eljáró bíróságon. A június 8-ra kitűzött tárgyaláson mindenesetre a NiT Hungary és jogi képviselőjük láthatólag nem számít kedvezőtlen fordulatra.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.