Lavírozó autóflották, elhúzódó döntések

A kényszerű költségcsökkentések évei után ismét visszaállhat a gazdaságos járműcsereciklus, bár egyelőre még csak a korábbi tenderek szállításai lendítettek az autópiacon.

A megszokottnál hosszabb idejű használat és a nagyobb futásteljesítmény alaposan megviselte az öregedő magyarországi autóparkot. A tizenegy éves átlagkorú kisteherautók futásteljesítménye háromszázezer kilométer fölé nőtt. Ráadásul a spórolás nemcsak a járműcserék elhúzódásában jelentkezik, hanem a ritkább, olykor teljesen kihagyott karbantartásokban is, ami sem környezetvédelmi, sem közlekedésbiztonsági szempontból nem jó, hoszszabb távon pedig a vállalkozásoknak sem gazdaságos.

Hosszabb autócsere-periódusok és több tartós bérleti konstrukció
Hosszabb autócsere-periódusok és több tartós bérleti konstrukció

Tavaly 9200 kishaszonjármű került forgalomba, ami a piac 18 százalékát tette ki. Az arány nem változott 2011 első két hónapjában sem, ami januárban és februárban 1508 darabot tett ki. A piacon nem változtak jelentősen az erőviszonyok sem. Tüttő László, a Citroën Hungária flottaigazgatója szerint a kishaszonjárműveket 95 százalékban cégek, jogi személyek vásárolják.

Legjelentősebb továbbra is a nagy dobozos furgon aránya, ami 42 százalékot jelent, utána a puttonyosok következnek 32 százalékkal. Ami biztos, hogy a túlfuttatott gépkocsiparkok már cserére szorulnak. A nagyobb hazai és multinacionális cégek a tartós bérletet vagy a flottakezelést preferálják.

Ebben a finanszírozási szegmensben nemhogy visszaesés nem volt, de 2010-ben nőtt a darabszám. Némileg kedvező jel, hogy növekedett az ajánlatkérések száma, de a vásárlók hosszan, gyakran hónapokig fontolgatják a döntést, melyet meggyorsíthat, hogy hamarosan a kishaszonjárműveknél is áttérnek az Euro5 motorok forgalmazására, ez pedig drágulást is jelent.

Érezhetően árérzékenyebb a piac, amit az is jelez, hogy a cégek lefelé változtatják a munkahelyi jogosultsági szintet: például a főnöknek Insignia helyett már kisebb autót, tehát Zafirát vagy Astrát vesznek, bérelnek. Az OpelMagyarország kommunikációs igazgatója, Dános András szerint a másik trend, hogy nem a kategóriával spórolnak, hanem drágább prémiummárkáról váltanak olcsóbban elérhető autókra, de maradnak a hasonló méretű és felszereltségű modelleknél. Az Opelnél a Combo és a Vivaro a legnépszerűbb, haszonjárműveknél 3-4 év a futamidő és 200-250 ezer kilométer a futásteljesítmény, személyautóknál 90-150 ezer kilométernél cserélnek a vállalkozások.

A nem állami beszerzésű flottaértékesítések piacán a naptárinál korábban érkezett a tavasz, állítja Maróthy Miklós, a Renault Hungária ügyvezető igazgatója. – Háromévnyi teljesen hibernált állapot után, amikor azt láttuk, hogy a nagyfl ottás vásárlók akár egy évvel is meghosszabbítják járműparkjuk használatát, most ismét egyre több ajánlatkéréssel keresnek meg minket. A piac több mint 60 százalékát teszik ki a flották, melyekből fele-fele arányban kerülnek ki a kis- és középvállalkozói, illetve a nagyflottás megrendelők. Tapasztalataik szerint a járműhasználat és a futamidő visszatér az ideálisnak nevezhető három évre. A változás egyedüli akadálya a hitelezés viszonylagos hiánya: a beszerzések közel 100 százalékát finanszíroztatnák a vevők, ha volna erre vállalkozó bank.

A piacvezető Ford flottakörében általában a 3-4 éves, de legfeljebb ötéves futamidő a jellemző, és az operatív lízing a legkedveltebb. Varga Zsombor, a Ford Hungaria kommunikációs igazgatójának tájékoztatása szerint a haszonjárműveknél a tartós bérlet aránya 75 százalék. A céges és vállalkozói ügyfélkört nem jellemzi fizetésképtelenség. A márkánál a Transit Van a legnépszerűbb, de a fizetőképes kisvállalkozói kör eltűnése miatt csökkent a Fiesta Van kategória forgalma. A költség mellett fontos szempont a biztonság, ezért az autókat már legalább két légzsákkal rendelik, de igény van légkondicionálóra és a bluetoothra is.

A válság tapasztalata, hogy az ügyfelek már nemcsak az árat és minőséget veszik figyelembe, hanem a termék mögött lévő szolgáltatást és cégbiztonságot is, állítja Kovács András, a Volkswagen haszonjármű-ágazatának márkaigazgatója, aki szerint az európai piachoz hasonlóan nálunk is nő a flottakezelés és az operatív lízing aránya.

A kishaszonjármű-eladások 64 százalékát a Partner és a Boxer modellek tették ki tavaly a Peugeot Hungáriánál. A személyautókat általában 3-5 éves időszakra vásárolják, a kishaszonjárműveket pedig 4-5 évente cserélik. – Vállalati ügyfélkörnek tekintünk minden egyéni, kis- és középvállalkozást, valamint jelentős gépjárműparkkal rendelkező nagyvállalatot is, függetlenül a beszerzési mennyiségtől – tájékoztatta lapunkat Murárik Katalin kommunikációs menedzser.

–A Peugeot vállalati eladásainak 45 százaléka a kis- és középvállalkozói szektorból kerül ki, 55 százaléka pedig kiemelt nagy fl otta. Nagy vállalati ügyfelek tekintetében nem tapasztaltunk fizetésképtelenséget. Az elmúlt időszakban a gépjárműcsere periódusa kitolódott, és egyre többen választják a tartós bérleti konstrukciót, amelynek leginkább finanszírozási okai vannak: a vállalati értékesítésen belül az ügyfelek 30 százaléka tartós bérleti konstrukciót választ.

Váltás operatív lízingre

Az elöregedő autók magasabb fenntartási és üzemeltetési költségei, a gazdasági fellendülés első jelei és a növekvő szervizköltségek, valamint a dráguló üzemanyagárak is a céges flották megújítására ösztönzik a vállalkozásokat. A finanszírozásnál megőrzi vezető helyét a tartós bérlet. Az utóbbi hónapokban egyebek mellett gyógyszercégek és energiaipari vállalatok írtak ki jelentősebb tendereket autóbeszerzésre – így magyarázta pozitív kilátásait Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág-igazgatója, aki szerint a vállalkozások többsége teljes körű flottakezelési szolgáltatást is igénybe vesz a céges autók menedzseléséhez.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.