Közel az ötszáz forintos benzin?

Ha tovább gyűrűzik a nemzetközi olajhisztéria, hamarosan már nem a néggyel, hanem az öttel kezdődő üzemanyag-tarifák gondolatával kell megbarátkoznunk.

A lapunk által megkérdezett elemzők szerint, ha az arab világban tapasztalható feszültségek tartósan 100 dollár felett tartják a hordónkénti nyersolajárat, úgy néhány hónapon belül Magyarországon akár félezer forintnál is többe kerülhet egyetlen liter üzemanyag. Az elmúlt napok eseményei alapján nem zárható ki, hogy a Mol szokásos hétfői döntésével jövő szerdától akár 4–8 forinttal emelkedhet az üzemanyagok tarifája. Számításaink szerint így a benzintarifa literenként a 380-as, a gázolajé pedig a 370-es szint körül állhat be. Kedvező előjel ugyanakkor, hogy a forint – a várakozásokkal ellentétben – délután erőre kapott, és végül egyáltalán nem gyengült a meghatározó valutákkal szemben.

Közismert, hogy a Mol a hazai piaci irányadó tarifájának meghatározásakor nem közvetlenül a nyersolaj, hanem az ebből készített olajtermékek tőzsdei áralakulását veszi alapul. Viszont a tapasztalatok szerint most a nagybani benzin- és gázolajvevők is a nyersanyagpiachoz hasonló idegességgel reagáltak a líbiai eseményekre. A benzin és a dízel amerikai kurzusa tonnánként átlag négy, illetve három százalék körüli drágulással, adataink szerint megdöntötte két és fél éves csúcsát.

A hazai nagykereskedelmet uraló Mol – hivatalosan nem kommunikált, de kívülről is követhető – árképzési elvei szerint az „árcsúcsokat” és az „árszakadékokat” is lenyesi. Vagyis bármekkora lesz a jövő heti drágulás, a nemzetközi piac idegessége alighanem még a következő hetek belföldi árképzését is befolyásolja. Ezzel az ütemmel tehát heteken belül a 400 forint feletti tartományba kerülhet mindkét üzemanyagfajta. Lefelé húzhatja ugyanakkor a hazai trendet, hogy a Molnak állítólag jelentősek a készletei és az orosz kőolaj-értékesítési tenderek még nem zajlottak le.

Tovább fékez a hazai szállítás

Tavaly Magyarországon 0,7 százalékkal nőtt az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmény, miközben a szállított áruk tömege 8 százalékkal kisebb volt az előző évinél – közölte a KSH az MTI-vel. 2009-ben a szállított áruk tömege 11,9 százalékkal, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 6,3 százalékkal esett. Tavaly a helyközi személyszállításban az utaskilométerben mért teljesítmény egy százalékkal nőtt. Budapest-Ferihegy utasforgalma egy százalékkal 8,2 millió főre emelkedett. A vasúti, a csővezetékes és a belvízi szállítás teljesítménye 15,7, illetve 30 százalékkal nőtt, miközben a közúti szállításé öt százalékkal csökkent. A nemzetközi áruszállítás 11 százalékkal bővült, a belföldi 14 százalékkal esett. Apadt a 3,5 tonnánál nagyobb teherbírású gépjárműállomány.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.