A régióban Magyarországon a legdrágább a gázolaj
Szerdától három forinttal nő a benzin és öttel a gázolaj tarifája – értesültünk piaci forrásokból. Ennek megfelelően a két termékért literenként mostantól átlagosan 369, illetve 361 forintot kérhetnek. Ezzel újra történelmi rekordszintre emelkedett mindkét üzemanyag tarifája. Noha az új kormány január elsejével nem növelte az üzemanyag jövedékiadó-szintjét, az új benzintarifa 16 százalékkal magasabb, mint tavaly ilyenkor. A gázolaj esetében 22 százalékos az egy évre vetített drágulás. Szakértők a mostani emelkedést indokolhatónak tartják: a benzin és a gázolaj nemzetközi ára hasonló arányban emelkedett, és kismértékben a forint is gyengült a dollárhoz képest.
Szakértők a rekordszintre hágó árak magyarázatát továbbra is a forint dollárhoz mért, többéves léptékekben igen nagyarányú gyengülésében látják. Ehhez hozzájárultak azok, az előző kormányhoz köthető adóemelések is, amelyekkel a kabinet a gazdasági válság hatását kívánta csökkenteni.
Ennek megfelelően – a Magyar Autóklub friss kimutatása alapján készített számításaink szerint – üzemanyagárak tekintetében Magyarország továbbra is a térség „éllovasa”. A gázolaj ára messze nálunk a legmagasabb. A második helyezett Szlovákia, amellyel hazánk – az elhanyagolható különbség miatt – a legmagasabb benzinár kétes elsőségén is osztozhat. (Szlovákiát éppúgy alapvetően a Mol látja el, mint Magyarországot.) A hazánknál sokáig jóval drágább Ausztria immár jócskán leszakadva következik: benzin és gázolaj tankolása esetén is literenként 20 forintot spórolhatnak az odaszomszédolók. Románia 30-40 forinttal olcsóbb, ami azért furcsa, mert keleti szomszédunknál a taxisok a jövedéki adó ottani emelése miatt bojkottot hirdettek, arra kérve a lakosságot, hogy lehetőség szerint szomszédos országokban tankoljanak. (Igen fura helyzet állna elő tehát, ha valaki a magas romániai árak miatti tiltakozásul Magyarországon tankolna – jóval drágábban.) Horvátország literenkénti 40-50 forintos kedvezménye főleg gázolajban erős, Szerbiáé inkább benzinben. Az Ukrajnába átruccanók pedig hagyományosan 40 százalékot spórolhatnak.
Arról, hogy ez a helyzet erősíti-e az úgynevezett határ menti benzinturizmust, a hazai információk ellentmondóak. A vámőrség folyamatosan igen szigorú ellenőrzésről számol be, a hazai fuvarozók pedig megfogadták, hogy Magyarországon tankolnak. A szakmai szövetség szintén nem tapasztalja a szomszédolás elharapódzását. Ugyanakkor a hazai benzinforgalom tavaly 12, a gázolajé pedig 6 százalékkal zuhant.