Több pénzt kap a MÁV és a Volán - de nem lesz jobb velük utazni

Meglazítja a nadrágszíjat a közösségi közlekedésben a kormány: a költségvetés 2014-ig körvonalazott terve szerint a MÁV és a Volán-társaságok szolgáltatásaira négy év alatt több mint 875 milliárd forintot költenek. A támogatási keret jövőre 31 milliárddal lesz nagyobb az ideinél, de vonatozni és buszozni egyelőre nem lesz jobb.

Szemetes peronok, huzatos várótermek, elhanyagolt buszmegállók és többségében leharcolt járművek –ahogy már évek, évtizedek óta, 2011 januárjában sem várja majd más az utasokat aMÁV pályaudvarain és állomásain, illetve a Volán-társaságok buszmegállóiban. Az év elsőmunkanapjának hajnalán munkába indulók így semmit sem láthatnak a közösségi közlekedés beígért átalakításából. A Bajnai-kabinet költségcsökkentő lépéseit azonban az Orbánkormány vitathatatlanul kiadásnövelő intézkedésekre váltja. Igaz, az egyes szolgáltatókhoz alig jut a korábbinál több pénz. Évek múlva derül ki, hogy a takarékoskodás helyébe lépő igen visszafogott „költekezés” megérte-e.

A költségvetés parlamentnek már beterjesztett terve szerint a kormány jövőre határozott lépést tesz és megemeli a közösségi közlekedés támogatását. Ha a tervezetet jóváhagyják, a helyközi személyszállítási közszolgáltatások és a vasúti pályahálózat működtetésének ellentételezésére az idén szánt összesen mintegy 177 milliárd forint helyett 2011-ben 208,153 milliárd forintot fordítanak. Ami reálértéken számolva hozzávetőleg 13,7 százalékkal több pénz elköltését teszi lehetővé az ágazatban. Az ezt követő három évben azonban a támogatások minimálisan növekednének, a szolgáltatóknak be kell érniük pénzük értékének megtartásával. Utánanéztünk, a 2010-esnél 31 milliárd forinttal nagyobb keretből jövőre kinek mi jut.

A MÁV-Start Zrt. biztosan számíthat költségtérítésének növekedésére. A személyszállító vasút 2010-ben összesen mintegy 143 milliárd forint költségvetési támogatásból gazdálkodhatott. A gazdasági világválság depressziós hangulatában ezt csak úgy kapta meg, hogy a tavaly év végén előirányzott 120 milliárd forintos keretet hosszas alkudozás után 23 milliárd forinttal megfejelték. Jövőre azonban ilyen pluszokra nem lehet számítani: a költségvetés tervében 152,38 milliárd forintot írtak a cég neve mellé. Vagyis 2011-es személyszállítási, közszolgáltatási kerete kevesebb mint tízmilliárd forinttal haladja meg az ideit.

A bennfentesek szerint a vasúti személyszállítás támogatásának szerény emelése önmagában nem teremt sok lehetőségeket a MÁV-Start számára ahhoz, hogy a szolgáltatási színvonalat javítsa. A társaságnak ugyanis többletköltségei lesznek a kormányzat egyéb intézkedései, döntései miatt.

Példa lehet erre a tarifa és utazási kedvezményrendszer régóta tervezett átalakításának elmaradása. Úgy becsülik: ezen a cég 3–5 milliárd forintot veszíthet. De félmilliárd forint bevételkiesést okoz az is, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) döntése alapján a vasút nem büntetheti meg a díjmentes regisztrációs jegy megváltására kötelezett, mégis a nullás biléta nélkül vonatra szálló utasokat.

Sokba kerül az is, hogy a választási ígéretek teljesítése érdekében a vonatoknak vissza kell térniük a kisforgalmú mellékvonalakra. A júliusban megnyitott öt szárnyvonalon a vasúti forgalom felélesztése és fenntartása a becslések szerint az év végéig mintegy 800 millió forintot emészt fel. Ráadásul a kényszerű kiadás jövőre is megmarad, és hat helyett 12 hónapig kell majd fizetni. Egész éves számlája így elérheti a másfél milliárd forintot. Ha pedig ez nem lenne elég, a szaktárca döntése alapján a decemberi menetrendváltáskor várhatóan legalább hat újabb, korábban bezárt vonalon állnak ismét szolgálatba a vonatok – további hasonló nagyságrendű kiadást okozva. Mindez könnyen elviheti a vasúti személyszállításra adott többletet.

Ugyanakkor az is igaz, hogy a MÁV-Startnak könnyebbséget jelenthet, ha a költségvetés a vasúti holding más cégeit a korábbinál jobban pénzeli. Példa lehet erre a MÁV Pályavasút finanszírozása. A társaság a 2010-es néhány milliárd forint után jövőre több mint 21 milliárd forint költségtérítést kap a vasútvonalak és tartozékaik működtetésére. Mindez az elhanyagolt és leromlott állapotban lévő vasúti pályák rendbetételéhez nagyon kevés. Arra viszont alkalmat teremthet, hogy a MÁV személyszállító cégének költségvetését terhelő pályahasználati díjakból akár egy jelentősebb tételt lecsípjenek. Így szabadítva fel saját forrásainak egy részét.

A pályavasút korábbinál nagyobb támogatása áttételesen is javát szolgálhatja a vasúti személyszállításnak. A vonatok menetrend szerinti közlekedését akadályozó sebességkorlátozások egy részének felszámolása valamelyest javíthatja a MÁV-Start, illetve a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. megítélését az utasok körében. Átütő színvonalemelkedés nem várható, de ha az eddiginél többen váltanak jegyet, nem csak az árbevétel növekszik, a járatok kihasználtsága is javul.

A magyar–osztrák GYSEV ezzel együtt saját járandóságát is megkapja. A társaság személyszállítási közfeladataira 5,7 milliárd, pályái működtetésére 1,95 milliárd forint költségtérítésben részesül.

A 24 Volán-társaság együttesen 27 milliárd forintot kap a költségvetéstől közszolgáltatási szerződése alapján végzett tevékenysége után, azaz hárommilliárd forinttal többet, mint az idén. Ebből azonban az autóbuszos cégek sem tudnak majd látványos színvonaljavulást produkálni – sokkal több új buszra feltehetőleg nem futja a többletből.

Legfeljebb találgatni lehetne, hogy 2012-től a helyközi személyszállításra és a vasúti pályák működtetésére elkülönített pénzből az egyes szakvállalatok milyen arányban részesedhetnek. Azt azonban már most lehet tudni: ha a kormány tartja magát 2014-ig papírra vetett költségvetési terveihez, a keretösszeg évről évre nagyobb lesz. Igaz, a programba vett emelések legfeljebb az állami támogatások reálértékének megtartását teszik lehetővé.

A felvázolt rend szerint a kormány a közösségi közlekedés költségeinek megtérítésére, a vonatok és helyközi autóbuszok, a vasúti pályák működtetési kiadásainak megtérítésére négy év alatt összesen 875 milliárd forintot meghaladó összeget szán. A jövő évi 208,153 milliárd forint után 2012-ben 215 milliárd forintot utalnak át a szakcégeknek. A 2013-as előirányzat meghaladja a 222,3 milliárd, a 2014-es a 230,3 milliárd forintot.

A számok tekintélyesek, mégis azt mutatják: a kormány nem a költségvetés kontójára tenné rendbe a közösségi közlekedést. Az európai színvonalat megközelítő vasúti és autóbuszos személyszállítási szolgáltatások kialakítására a szakvállalkozások hozzávetőleg anynyit kapnak az Orbán-kabinettől, mint amennyit a megszorítások miatt kritizált Bajnai-kormány szánt – nagyságrendileg a GDP egy százalékát. A jobb, tehát megbízhatóbb, pontosabb, kényelmesebb szolgáltatásokat így legfeljebb a MÁV és a Volánok tevékenységének összehangolása, a Nemzeti Közlekedési Holding megalakítása változtathatja ígéretből valósággá. Talán majd valamikor 2012 után.

Addig is, a közösségi közlekedés támogatásának növelése csak akkor ér valamit, ha hatására a MÁV-Start, a MÁV, a GYSEV és a Volán javítani tud utasai kiszolgálásának színvonalán. Hogy így lesz-e, évek múlva derül ki. De ha ez nem sikerül, minden elköltött forint ablakon kidobott pénz.

A kiszolgáló létesítmények rendbetétele háttérbe szorul, a legfontosabb, hogy menetrend szerint járjanak a vonatok
A kiszolgáló létesítmények rendbetétele háttérbe szorul, a legfontosabb, hogy menetrend szerint járjanak a vonatok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.