A Borsodi öt százalékkal növelné árait
Az idén a sörgyártók az élelmiszeriparban példátlan módon szinte egész évben akcióztak. A piackutatók szerint a teljes hazai sörforgalom 60 százalékát valamilyen akció keretében vásárolták meg a fogyasztók. A söripar folyamatosan azon mesterkedett, hogy árengedményekkel, pluszpalackokkal, különböző kedvezményekkel miként tudja a fogyasztói árakat és az érdeklődést szinten tartani. Mindhiába: még így is 8-9 százalékkal csökkent a fogyasztás. Ha ehhez hozzávesszük, hogy tavaly a honi gyártók hasonló nagyságú, 9 százalékos visszalépést már elszenvedtek, kiszámítható, hogy a néhány korábbi év kisebb veszteségével együtt rövid idő alatt a piac negyede elveszett.
A fogyasztás változását jellemezte az is, hogy sokan kényszerűségből az alacsonyabb árkategóriájú – és minőségű – sörökre váltottak. Ezekből pedig van választék, mert az áruházláncok az UHT tej, és a kenyér mellett az olcsó importsörökkel is csalogatják a vevőket.
Tőtös Zsolt, a Borsodi Sörgyár Zrt. vezérigazgatója beszámolt lapunknak arról, hogy a tavalyi adóemeléseket a sörgyártók kénytelen voltak lenyelni és a fogyasztás visszaesésétmég az sem kompenzálta, hogy év közben az átadási és a fogyasztói árakat folyamatosan csökkentették.
A vezérigazgató a 2011-es kilátásokat kedvezően ítélte meg, hiszen ezúttal elmarad a jövedéki adó tervezett növelése, azt azonban még nem tudják, hogy a csomagolási termékdíj miként változik. Egyelőre csak annyi biztos, hogy idén a sör közterhe 38 százalék, ez 2009-ben 35, és 2008-ban 33 százalék volt.
A Borsodi már értesítette kereskedelmi partnereit, hogy a közeljövőben, a 2011-re előrejelzett inflációnál kissé magasabb, ötszázalékos áremelést tervez. Ennek elfogadtatása azonban nem lesz egyszerű. A vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy a 2010-es évnek 6-7 százalékos áremeléssel indultak neki, mert a jövedékiadó-emelés erre kényszerítette őket. Csakhogy időközben a válságmiatt a hazai kereslet is alaposan megcsappant, s emiatt folyamatos akciózással és árkedvezményekkel kellett a fogyasztók kedvébe járniuk. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az idei infláció alatt drágultak a termékeik. Magyarán a megemelkedett költségeiket sem tudták teljeskörűen érvényesíteni áraikban.
A sörösök mindennek dacára bizakodóak. A Borsodi Sörgyár Zrt. például az áremelés ellenére azzal számol, hogy bevétele a jövő évben 1–3 százalék körüli mértékben nő, ebben új termékeik és megújuló piacpolitikájuk is közrejátszik majd.