Húszmilliárdos injekciót kapott a Malév

Húszmilliárdot juttat az állam a Malévnak, amivel erre az évre talán megoldhatják a cég pénzügyi gondjait. A jó hír, hogy ezzel törvényes keretek között működik a cég, a rossz, hogy amint elfogy a pénz, újra lépéskényszerben lesz az állam. Márpedig el fog fogyni, mert a cég veszteséges, helyzete a tavalyinál is rosszabb.

Tőkejuttatásként 14,7 milliárd forintot, hitelként pedig 5,7 milliárdot pumpál a Malévbe a kormány utasítására a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. –erősítették meg a Népszabadság és a Nol.hu értesülését. Ezzel teljesítették a tőkerendezési kötelezettséget, azaz sok év után először a gazdasági társaságokról szóló törvényben előírt határidőt lényegében betartva mozdították ki a negatív tartományból a légitársaság tőkehelyzetét.

A jó híreknek azonban ezzel vége is. A cég átalakítása ugyanis addig nem haladhat megfelelő ütemben, amíg meg nem állapodik a kormány az orosz kisebbségi tulajdonossal a Vnyesekonombankkal, lévén, hogy minden komolyabb döntéshez annak beleegyezésére is szükség van. Addig tehát a Malév úgy működik, mint eddig: óriási veszteségeket felhalmozva.

Nézzünk a mostani tranzakció mögé. A 14,7 milliárdos tőkejuttatás kétharmada, 9,4 milliárd forint azon hitelek tőkévé alakítása, amellyel korábban az MNV finanszírozta a cég működését – 9,2 milliárd tőke és 200 millió kamat. 5,3 milliárd forintot is adott az MNV tőkeágon, s mivel a korábbi hiteltömeg papíron eltűnt, az oroszok engedélye nélkül adhattak új kölcsönt, 5,7 milliárd értékben. Azaz összesen több mint húszmilliárdot öntött az állam a cégbe, ebből 11-et készpénzben.

Az orosz tulajdonos a közgyűlésen jelezte: nem kíván részt venni a tőkeemelésben, így tulajdoni hányada tovább csökkent, ám ennek ellenére érvényben van a februári államosításkor szerződésbe foglalt joguk, miszerint minden komolyabb intézkedéshez ki kell kérni az engedélyüket.

Amikor februárban az állam ismét tulajdonos lett, az akkor mintegy 25 milliárdba került papíron, mert a köztartozások tőkévé alakítása miatt pénzmozgást csak minimálisat igényelt a tranzakció. Így a mostani húszmilliárddal együtt már a 45-öt is meghaladja a számla. Igaz, ebből 5,7 milliárd hitel, de a jelenlegi állás szerint ezt sem fogja visszafizetni senki, maximum jövő ilyenkor, az újabb közgyűlésen megint tőkévé alakítják.

A Malév ugyanis masszívan veszteséges. A helyzet roszszabb, mint tavaly, ugyanis információink szerint az utasszám is csökkent az előző évhez képest, valamint az egy utasra jutó átlagos jegyár is.

Vagyis a cég bevételei jócskán elmaradnak a várttól, részben az előző kereskedelmi vezetők hibás döntései miatt, részben a piacon tapasztalható árverseny miatt. Forrásaink szerint a mostani 11 milliárd friss pénzzel a cég kihúzhatja év végéig, kedvező folyamatok esetén tavaszig is. Az adósságai csökkentésére esélye sincs, maximum időlegesen, ám amint a pénz elfogy, az adósságok újra gyarapodásnak indulnak. A Budapest Airportnak például tízmilliárdot meghaladó összeggel tartozik a Malév.

Ismét beveszik a Balkánt a törökök

Két hónapon belül befejeződhetnek a tárgyalások a Turkish Airlines török légitársaság képviselőivel a szerb nemzeti légitársaság, a Jat Airways magánkézbe adásáról – közölte pénteken a szerb kormány tárca nélküli minisztere. Sulejman Ugljanin elmondta: a belgrádi kormány csak a nyereséges eszközöket vinné át a Jat helyébe lépő, a jövőbeli stratégiai partnerrel közösen létrehozandó új légitársaságba. A miniszter méltatta a török légitársaságot, mondván, az isztambuli cég most is terjeszkedik, miközben az iparág többi vállalata csökkenti járatai és repülőgépei számát. A Jat Airways tavaly 16,5 millió eurónyi veszteséget termelt. A szerb légitársaságnak 15 darabos flottája van, amely zömmel régi, Boeing 737-300, Boeing 737-400 és ATR 72-200 típusú repülőgépekből áll. A Turkish Airlines két éve vetette meg a lábát a Balkánon, 49 százalékos részesedést szerzett a boszniai állami légitársaságban. (MTI)

Felszálló ágba került az üzemi teljesítmény
A repülő felszálló, a Malév leszálló ágban van – Az orosz résztulajdonos jóváhagyása nélkül nem születhet stratégiai döntés
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.