Dunából tankoló autók

Tetszetős dizájn eredeti technikai megoldásokkal – röviden így jellemezhető a legújabb hazai alternatív jármű.

Szépet rajzolni sokan tudnak, a megvalósításig azonban kevesen jutnak el, a Brixxon Electric MotorCars túl van az első működő villanyautók megépítésén és a Bontino-modellek próbáin, a magyar cég jelenleg komplett rendszer és töltőhálózat felállításán dolgozik. Villanyautókról naponta szólnak a hírek, bár a nyugat-európai és a japán modellek világa nem túl színes, mert többségük közös alapokra épül, sőt olykor karosszériájuk is azonos, és csak jelvényeikben térnek el. De nem ezért terjednek el nehezen.

A nulla károsanyag-kibocsátású autók hátránya a magas ár és az akkumulátorok kapacitása, ami miatt korlátozott a hatótávolságuk, töltőállomásból pedig világszerte kevés működik. A magyar cég nemcsak arra figyelt, hogy lokálisan tiszták legyenek villanyautói, hanem arra is, hogy globálisan kedvező legyen a zöldmérleg. Ennek titka, hogy az akkumulátorok töltésére szolgáló áramot folyóba helyezett búvárgenerátorok termelik, a töltőállomásokat pedig napelemek működtetik. A rendszert könnyű használat jellemzi, ami abban is megnyilvánul, hogy nem kell kábelekkel és csatlakozókkal bajlódnia az ügyfélnek, elég a kijelölt helyre állni, és parkolás közben indukciós úton töltődnek a bérautók. Merthogy nem lehet és nem kell megvenni a drága szerkezeteket, elég a hitelkártya, mellyel elköthető a szabad autó, vagy feltölthető a lemerült akkumulátor.

Az autókat mobiltelefon vagy csipkártya segítségével lehet bérbe venni, a szoftveres részt a Magyar Telekom fejleszti. Az autók kulcs nélküli technológiával rendelkeznek, a működésükhöz szükséges minden adatot mobiltelefon vagy csipkártya biztosítja. Horváth Sándor László, a Brixxon Elektromos Autó Kft. ügyvezetője lapunknak elmondta, hogy új modellek fejlesztésén is dolgoznak, miközben kétszáz töltőállomás kiépítéséről és áramcseréről tárgyalnak az Elmű/RWE céggel. Az oszlopokról negyedóra alatt kétszáz kilométernyi útra tankolhatók meg az autók.

Az Ecoriver 2011 Project magyarországi része a Budapest – Zero Emission 2011 projekt, melynek keretében csak a fővárosban 2011 Bontino Caffo elektromos autót üzemeltetnek majd. Az akkumulátorok feltöltéséhez szükséges energiát a Duna budapesti folyómedrébe telepített tizenhárom mobil vízáramgép termeli.

Első lépcsőben 2011 darab saját fejlesztésű és gyártású kétüléses Bonito Caffo modell készül modulrendszerű technológiával, az ötszáz kilogrammos teherbírású autók sebessége 130 km/óra.

Jelenleg is tárgyalnak kéthektárnyi terület és kétezer négyzetméteres csarnok bérléséről az ausztriai Ebersdorf ipari parkban, ahol a magyar részegységek összeszerelése történne. Lesz négykerekű személyautó-változat és háromtengelyes kisteherkocsi is különböző felépítményekkel.

A projekt magyar fejlesztőkollektívája több eljárást is szabadalmaztatott: ezek közé tartozik a folyók vízáramlásából nyert energia műszaki megoldása, az elektromos járművek infrastruktúrája, töltőoszlop és irányítószoftver, akkumulátor és gyorstöltés-technológia, valamint automata utastéri szellőzőrendszer. A beruházás értéke ötvenmillió euró, a járműpark működtetése és a hálózat karbantartása első lépcsőben százötven embernek adna munkát.

Panorámaüveg jó kilátással: ez a Brixxon legújabb villanyautója
Panorámaüveg jó kilátással: ez a Brixxon legújabb villanyautója
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.