Egy ellenőrön is elbukhatott Ferihegy biztonsága

Ferihegyen hivatalosan még nem tudják, miért is minősítették vissza a repülőteret. A folyamatban nagy szerepe volt egyes dolgozóknak, a szakszervezeteknek és a nem rendezett munkaügyi konfliktusoknak.

A Ferihegyi repülőtér illetékes vezetői még mindig nem látták azt az iratot, amely tételesen felsorolja azon biztonsági problémákat, amelyek miatt megvonták a légikikötő „biztonságos” besorolását. A kormányzati szervek feladata, hogy ez eljusson a repülőtér vezetőihez, de ezzel annak ellenére késlekednek, hogy a problémákat megoldandó, már közös munkabizottság is alakult, a reptér, a hatóságok és a minisztérium részvételével. A konkrétumok hivatalos ismertetése nélkül azonban még ez a bizottság sem képes megoldást találni, pedig, mint Márton Attila miniszteri biztos mondta, elsődleges prioritás a „clear” biztonsági besorolás visszaszerzése, mire az ország soros EU-elnöksége kezdődik.

Üzemben az átvilágító berendezés a repülőtéren. A munkáltató igyekszik házon belül fényt deríteni a problémákra
Üzemben az átvilágító berendezés a repülőtéren. A munkáltató igyekszik házon belül fényt deríteni a problémákra

Nem csak ez nehezíti azonban a helyzet megoldását. Információink szerint ugyanis a leminősítéshez néhány dolgozó „tevékenyen” hozzá is járult azzal, hogy felhívták az EU-s hatóságok figyelmét bizonyos kezeletlen problémákra. A repülőtéren működő szakszervezetek is rendszeresen küldözgetnek panaszleveleket az uniós hatóságokhoz, ha biztonsági rést tapasztalnak. Ebben semmi kivetnivaló nincs, abban már igen, hogy néhány dolgozó motiválatlan munkájával és lazaságával próbálja kompenzálni vélt vagy valós munkahelyi sérelmeit.

Lapunknak névtelenül nyilatkozó szakértők szerint egy biztonsági audit akár egyetlen hanyag utasbiztonsági ellenőrön is elcsúszhat, s valószínűsítik, hogy ez történt most is. Az éberséget a repülőtéri rendőrség folyamatosan ellenőrzi, s a hibázó ellenőröktől megvonhatják a munkavégzéshez elengedhetetlen hatósági engedélyt. Emiatt nem egy ellenőrt bocsátott el a reptér az utóbbi időben. –A biztonsági területen dolgozók nagy része lelkiismeretesen végzi a munkáját, aki esetleg mégsem, azzal szemben viszont zéró toleranciát alkalmazunk – kommentálta felvetésünket Szilágyi Károly, a repülőtér-üzemeltető Budapest Airport (BA) kommunikációs vezetője.

A kialakult helyzet, s egyes utasbiztonsági ellenőrök hozzáállása persze összefügg azzal, hogy a Budapest Airport máig nem tudta rendezni 2008-as, sztrájkban kicsúcsosodott munkaügyi konfliktusát a szakszervezetekkel. Akkor bizonyos sztrájkköveteléseket jogszerűtlennek talált a bíróság. A feszültséget csak fokozta, hogy a BA a karácsonyi–újévi forgalom biztosítása érdekében görög ellenőröket alkalmazott, s e lépésének máig vitatott a jogi megítélése.

A társaságnál jelenleg sincs érvényes kollektív szerződés. A kontraktust a LESZ szakszervezet azért nem írja alá, mert a BA ragaszkodik, hogy abban szabályozzák: milyen körülmények között, milyen esetekben sztrájkolhatnak dolgozóik. Lapunk úgy tudja: a kormányzat elvárja a repülőtérüzemeltetőtől, hogy e területen is tegyen rendet, ám nem támogat azon követeléseket, melyek nem jogszerűek. Egy lappangó, vagy kiélesedő munkaügyi helyzetben mindkét félnek van vesztenivalója. A repülőtér már szembesült a sajátjával, de az érdekképviseleteknek is van mit félteniük.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.