Helyes a bőgés oroszlán

A márka teljes megújítását várja szériában gyártott és immár nem számjelzésű sportkocsijától a francia autógyártó. A kétszázadik születésnapját ünneplő Peugeot most egy látványos fejlesztéssel szeretne végre egy olyan autót is kínálni, ami hasonlóan „menő” terméke lehet mint a borsőrlőjük.

A Peugeot idén ünnepli kétszázadik születésnapját. Meglepő, hiszen akkoriban még sem autó, sem robogó, sem kerékpár nem volt. A híres francia vállalat nem is közlekedési járművek gyártásával kezdte, hanem konyhai felszerelésekkel. Pontosabban a borsőrlővel. A szakácsok által a mai napig divatos és vágyott árucikk a fűszermalom, miközben az oroszlános kocsik inkább kompromisszumos megoldásként találnak maguknak vevőt.

A francia márka most egy látványos fejlesztéssel szeretne végre egy olyan autót is kínálni, ami hasonlóan „menő” terméke lehet mint a borsőrlőjük. A Peugeot a siker érdekében hosszú idők óta először jelentkezik szériában gyártott igazi sportkocsival, amely szinte egy az egyben követi a dizájner által megálmodott koncepciót.

A harmincöt éves német Boris Reinmöller még évekkel ezelőtt nyert tervével egy cégen belüli versenyen, és maga is elcsodálkozott, hogy a rendre jelentősen leegyszerűsített szériaautón ez esetben csak két változás történt: a dupla kipufogó középről a bal oldalra vándorolt, és a motorháztető egy kicsit megemelkedett balesetbiztonsági okokból.

Szakítva a hagyományokkal, a kocsi nem sorszámot kapott, a Peugeot-flotta első nevesített tagja lett. Hogy miért pont RCZ a neve, azt a gyártónak sem sikerült megindokolnia, de kétségtelenül van a mozaikszóban valami férfias keménység, és ez is lenne itt a cél. Ezt hangsúlyozza a hűtőrácson ágaskodó új oroszlán is, a Peugeot ugyanis újrarajzoltatta címerállatát, és a sportkocsival vezeti be az új vadat a piacra.

Bár a franciák szeretnék ezt elkerülni, a kocsi első pillantásra mindenkit az Audi TT-re emlékeztet. Bármilyen jellegzetes a két széles alumíniumoszlop, amely a motorháztetőtől ível a csomagtérig, vagy a tető és hátsó szélvédő utasteret fejmagasságban megemelő kettős hulláma, az egész mégis a német márka Győrben gyártott sportkocsiját juttatja az eszünkbe. És a franciáknak nem is kéne tartaniuk az öszszehasonlítástól. A baszkföldi bemutatóra voltak olyan nyugati újságírók, akik a hasonlóságok miatt magukkal is vittek egy Audi TT-t, de enélkül is kijelenthető: a versenyben jelenleg a Peugeot vezet.

A 26 ezer euróért (mintegy hétmillió forintért) piacra kerülő kocsi nem csak olcsóbb valamivel konkurensénél, a 200 lóerős csúcsmodellje jobban rá is szolgál a sportos jelzőre. A kanyargós utakon nagy fordulatszámnál kel igazán életre a motor, a futómű feszes, a fék harapós. Az extrához tartozik ráadásul egy saját „hangrendszer”. Gyorsításkor egy membrán segítségével egyfajta trombita fújja be a sportosan harákoló motorhangot a kocsitérbe. Ez mindössze illúzió, hiszen egy kimódolt csőrendszer és membrán állítja elő az adrenalinnövelő hangzást, kívülről az autó teljesen halk marad, ahogy egyenletes utazósebességnél számunkra is elhallgat, hogy ne zavarjon, ha nem akarjuk.

Nyitott változatot egyelőre nem tervez a Peugeot, pedig Reinmöller rajzai már készen vannak. Ehelyett az új takarékosság nevében egy hibrid RCZ gyártását tervezik. Az elektromotor a hátsó tengelyt hajtaná meg, és így válhatna négykerék-hajtásúvá az autó. Egyébként a most piacra kerülő három modell is igazán barátságosan fogyaszt. A BMW-vel közösen fejlesztett 1,6 literes, 156 lóerős teljesítményű alapmotor 6,7 litert fogyaszt százon, a 163 lóerős dízelváltozat beéri mindössze 5,3 literrel, de még a saját fejlesztésű 200 lóerős csúcsváltozat is alig lépi túl a 7 litert. Már ha nem a kanyarokban gyilkoljuk a kocsit, mert akkor a fedélzeti számítógép kétszer ekkora fogyasztásra figyelmeztet minket. A Peugeot mindenesetre kiemeli: ez az első sportkocsi, amelynek cselesen bővíthető csomagterében egy bicikli is elfér – nyilván a szén-dioxid-kibocsátás ellensúlyozására.

A Peugeot frissen kitűzött célja, hogy a világ tizedik legnagyobb márkájából öt év alatt a hetedik helyre lépjen előre. No, nem az RCZ fogja ezt az ugrást lehetővé tenni. Tudják ezt a franciák, és egyelőre csak évi húszezer darabot gyártatnak az ausztriai Grazban. Az új sportkocsinál most lényegesen fontosabb a márkáról kialakult kép megújítása. Már csak ezért is bízhatunk az új oroszlánnal száguldó RCZ-ben. Egy kirakati terméknek megfelelően különösen sok figyelmet kapott.

Valamiben ráadásul jól is jött az Audi TT követése. A német márka sportkocsija kezdetben nagy sebességnél túlságosan instabil volt, sok jármű szállt el súlyos baleseteket okozva. A Peugeot odafigyelt, és nem követte el a német mérnökök hibáját. Az esztétikai élményt enyhén rontó hátsó terelőszárny szériatartozékként került a kocsiba, és automatikusan nyílik ki 85 kilométer/ óra fölött. Maximális magasságát a szárny 155-nél éri el, ott, ahol már a magyarországi objektív felelősség is bekapcsol...

Boris Reinmöllert is meglepte, hogy RCZ-terve szinte változatlan formában valósult meg
Boris Reinmöllert is meglepte, hogy RCZ-terve szinte változatlan formában valósult meg
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.