ELMA, te édes!
Mióta létezik elektromos autó a világon?
Komolyabb múltja van, mint bárki gondolná. Az első ilyen járművet a legenda szerint egy skót mérnök építette 1842-ben. Igaz, hogy 50 méter után széthullott, de addig működött. Carl Benz neve sokak számára ismerősen cseng, ő készítette a másodikat, és Ferdinand Porsche is tervezett egyet 1900-ban. Érdekesség, hogy a 100 km/h sebességet a világon elsőként egy belga mérnök érte el, rakéta formájú elektromos autójával. Csak aztán a világ mégis a fosszilis energia felhasználása felé fordult.
Nagy lépés lehetne, ha sikerülne kiszorítani a közlekedésből a benzines járművek egy részét. Mik az elektromos autó egyéb előnyei?
Kiváltja a fosszilis energiát, és végre belélegezhető lenne a városi levegő. Sokkal csendesebb, mint benzines társai, így csökkenhetne a városok zajszintje is. Emellett könnyű vezetni, a hidegben is pöccre indul, tökéletes városi autó válhatna belőle.
Hol hát a probléma?
Az elektromos autó üzemanyaga a töltött akkumulátor. Jó lenne, ha egyszerűen be lehetne sétálni egy töltőállomásra, kicserélni az akkumulátorokat, és már mehetünk is tovább. Ez Japánban már működik, de nálunk egyelőre megoldhatatlan.
És mi az, ami megoldható?
Beállok a garázsba, bedugom az autó vezetékét a konnektorba, és reggelre feltöltöm. Magyarországon más megoldás nem nagyon van, mert egyelőre mindenhol szívességet kell kérnem, ha az elektromos autómmal tankolni szeretnék.
Mekkora távot képes megtenni az önök autója feltöltött akkumulátorokkal?
Az attól függ, milyen akkumulátor van benne, de 60–150 km közötti távra mindegyik modell képes. Statisztikák szerint egy ember a fővárosban átlagosan 50-60 km-t autózik naponta. Tehát amit a mi ELMA-nk tud, az a városi és helyközi közlekedéshez mindenképpen elegendő.
Ez az autó két ve kész, de megrendelés nincs rá, és ezt nem nagyon értem. Az elektromos áram a benzin töredékébe kerül, az autó ára nagyon gyorsan megtérül.
Milyen autó kell hozzá?
Amilyet szeretne. Elhozza hozzánk, és mi átépítjük. Teszünk bele egy elektromos motort, vezérlést, némi elektronikát és természetesen feltöltjük a szükséges mennyiségű akkumulátorral.
Mennyiért?
Mi már akár 10 000 euróért, azaz kb. 2,7 millió forintért is tudunk használható elektromos autót szállítani. Anynyiért egy közepes méretű autó egy feltöltéssel kb. 80 km-t tud megtenni. Az ELMA 02 prototípust egy Suzuki Swiftből alakítottuk át, ami 150 km megtételére képes, persze ez azért drágább, 16 000 euróba kerül.
De mi van akkor, ha nincs garázsom? Hol töltöm fel az autót?
Erre valók a töltőoszlopok. Négy autó rácsatlakozik, és tölt vidáman. Megoldható a zöldenergiás töltés is. Képzeljen el egy nagy parkolót, mondjuk egy bevásárlóközpontnál. Lefedjük napelemekkel, ami nemcsak az áruház világításához tudna áramot szolgáltatni, hanem az autók töltéséhez is.
Elismerem, ez jó megoldás. Csakhogy amíg ezek a töltőoszlopok csupán az elképzelés szintjén léteznek, nehéz rászánni magam, hogy öreg autómat elektromossá alakíttassam.
Megértem. Mindenki így gondolkodik. Pedig második autónak tökéletesen megfelel egy elektromos autó. Ha valaki rendelne egy legalább tíz autóból álló flottát, és lehetőséget kapnánk rá, hogy Budapest két pontján felszereljük a napelemes töltőállomásunkat, könnyebb lenne elindulni. Így azonban mindenki a másikra vár, és telepöfögjük benzingőzzel a világot.
TZ ELMA
MŰSZAKI ADATOK
2009. SZEPTEMBERI ÁLLAPOT
Elektromotor: háromfázisú aszinkronmotor
- 12 kW/30 kW teljesítmény (tartósan/rövid ideig)
- 80 Nm/150 Nm nyomaték (tartósan/rövid ideig)
- mikroprocesszoros vezérlő
Akkumulátorok: 25 db lítiumvas-foszfát cella, 80 V, 200 Ah, 16,4 kWh energiatartalom Akkumulátorok élettartama:
- 1500 ciklus 80% merítésnél
- 3000 ciklus 70% merítésnél
Menettulajdonságok:
120 km/h csúcssebesség 150 km hatótávolság