Túró Rudiból nem lesz vasút

Váltó felé zakatol a közösségi közlekedés vonata: az országgyűlési választások után megalakuló kormány új irányt szabhat az ágazatnak. Hónig Péter jelenlegi és Fónagy János, a Fidesz-kormány korábbi közlekedési minisztere a lehetőségekről beszélt lapunknak.

– A kormány mandátumának legvégén, de a közlekedési minisztérium komoly változásokat indított útjára a közösségi közlekedésben. Megmaradnak ezek a kormányváltás után?

Hónig Péter:

– Aki tud olvasni a sorok között, az az ellenzéki nyilatkozatok és a megkezdett változtatások között nem talál hatalmas ellentétet. A kormány beavatkozási terveit ezen a területen leginkább a törvénymódosítások előkészítése idején érték erősebb kritikák. Akkor is főként azt szorgalmazták, hogy a szolgáltatási volumen szűkítése ne okozzon kárt a lakosságnak, és ne kótyavetyéljük el a közösségi vagyont. Mindkét feltétel teljesült. Az alapvető kérdésekről tehát egyformán gondolkodunk.

Fónagy János:

– Nyolc éve volt a kormánynak a közösségi közlekedés átalakítására, érdemi lépések mégsem történtek. A vasút finanszírozásának biztonságát nem teremtették meg. Sőt, az idén negyvenmilliárddal szűkítették a MÁV lehetőségeit. Nekiálltak a hálózat racionalizálásának, de a szárnyvonalak bezárása a vasút gazdálkodásának egészében nem hozott érdemi változást. Nincs vita arról sem, hogy a közösségi közlekedés színvonala romlott, költségei növekedtek. A váltóállítás elkerülhetetlen.

– Az átmeneti forgalomszüneteltetésre ítélt vasúti szárnyvonalakon lehetségesnek tartja a vonatok újraindítását?

Fónagy János
Fónagy János

H.P.:

– Egy-két vonalszakaszon el tudom képzelni, hogy az új kormány ismét beindítja a vasúti közlekedést. De ezt is csak azért, hogy elmondhassák: beváltották ígéreteiket. A szárnyvonalakon a vonatokat leváltó autóbuszok ugyanis rugalmasabbak. Az új menetrend bevezetése óta komoly panaszt nem kaptunk az utasok részéről. De remélem, hogy az új kormány a fővonalakon látványos fejlesztéseket hajt végre. A vasútra általuk beharangozott több százmilliárd forintból sok szépet lehet csinálni.

F.J.:

– Kezdettől azt mondtuk, hogy ahol műszakilag lehetséges, helyreállítjuk a vasúti közlekedést. Ezt tartom ma is. Különösen, hogy sok helyen bebizonyosodott: a forgalmi igények is igazolják a vasút létjogosultságát. Pillanatig sem gondolom, hogy a vasút megoldhatja a kistérségek gondjait. Azt viszont állítom, hogy sok helyen a vasúti közlekedés az utolsó szalmaszál lehet. Az ilyen területeken élők nemcsak munkahelyükre, de az orvoshoz vagy a közhivatalokba sem jutnak el.

Hónig Péter
Hónig Péter

– Honnan lesz erre pénze a tavasszal hivatalba lépő új kormánynak?

H.P.:

– Ezt nem tudom, a lehetséges többletforrásokat nem látom. Túró Rudiból és bűvös kockából nem lehet erős országot építeni. Először takarékoskodni kell. A megspórolt pénzt innovációra és lehetőleg exportra eladható termékek előállításának fejlesztésére kell költeni. Az így keletkező többletből lehet aztán közösségi szolgáltatásokat fejleszteni, de csak akkor, ha azokra fizetőképes kereslet is van.

F. J.:

– A magyar vasút legnagyobb gondja nem a feladataihoz mérten szűkös költségvetési finanszírozás. Ennél lényegesen nagyobb probléma, hogy a MÁV nem időben és nem kiszámítható módon jut hozzá a pénzéhez. A kiszámítható háttér megteremtése felé az első lépés, hogy a költségvetés ne utólag finanszírozza a közszolgáltató vasutat.

– Lát az eddigitől eltérő utat a MÁV és a közösségi közlekedés finanszírozására?

H.P.:

– Ha látnék, arra törekedtem volna. Forrásokat lehet átcsoportosítani, de akkormáshol kell kurtítani a lehetőségeket, felesleget nem látok a költségvetésben. Személyes kudarcom, hogy a MÁV-nál nem sikerült elérnem a szükséges minőségi változtatásokat, pedig ezekhez nem kellene több pénz. A működésben alapvető hiányosságok vannak: a vonat nem tud megállni a megállóban, mert megcsúszik a faleveleken, elseprésükre nincs ember. De azon sem dolgozik senki, hogy ha a vonat túlfutott az állomáson, az utasok legalább fel tudjanak szállni rá, vagy panaszaikra megfelelő választ kapjanak.

F.J.:

– Igen, egyértelműen. Ahogy a MÁV-ra, úgy az egész közösségi közlekedésre igaz, hogy a szolgáltatók munkájához meg kell teremteni a mindenki számára kiszámítható, stabil feltételeket. Nem járható az az eddigi út, hogy a vasút és a Volán-társaságok helyzetét minden évben bizonytalanná teszik a költségvetés készítői. Ha a kormány számon kéri a kiszámítható és betartható menetrendet a MÁV-on és az autóbusz-közlekedéssel foglalkozó Volán-társaságokon, akkor a vasút és a többi szolgáltató is jogosan várja el ugyanezt a költségvetéstől.

– Elképzelhetőnek tartja, hogy a MÁV új elnök-vezérigazgatót kap, vagy az ellenzéki oldalról kinevezett Andrási Miklós a helyén maradhat?

H.P.:

– Erre nem tudok, és nem is szeretnék válaszolni. Az ilyen személyi ügyekben a következő kormánynak kell kialakítania az álláspontját és meghoznia a megfelelő döntéseket.

F.J.:

– Személyi kérdéseknél fontosabb a MÁV átalakítása: a pályavasút leválasztása, a személyszállítás és a gépészet új alapokra helyezése, átlátható szervezeti rendszer létrehozása.

– Sztrájkok lesznek a választások után is, vagy egy csapásra megoldódnak a bérfeszültségek?

H.P.:

– Bérsztrájkok a jövőben is elképzelhetők. Az ilyen feszültségek bármilyen színű kormányzás alatt egyaránt lehetnek. De a közösségi közlekedés átalakítása miatt nem jogos a tiltakozás.

F.J.:

– A bérek és juttatások ügyében a vasútnál sok minden történt, de a legtöbb munkavállalót foglalkoztató magyar vállalatnál a sztrájkok lehetőségével mindig számolni kell.

– Mi lehet a következő lépése a közlekedés új alapokra helyezésének?

H.P.:

– A MÁV szétválasztása és a Volánok működésének egyszerűsítése. Először három, majd két részre akartuk szedni a MÁV-ot, de erre nem maradt idő, ahogy a buszos szervezetek összevonására sem. Ezeknek a felpörgetése és a kidolgozott üzleti tervek betartatása lenne a feladat.

F.J.:

– A legfontosabb változtatás, amihez nem pénz, hanem választói bizalom kell, a személyszállítási törvény elfogadtatása. A már 30 éve hiányzó törvény biztosítaná a hazai személyközlekedésben az egységes menetrendek, tarifák és fejlesztések feltételeit.

– Elégedett a közlekedési kormányzat eredmé nyeivel?

H.P.:

– Összességében igen. Kinevezésemkor azzal az alapgondolattal vágtam bele a munkába, hogy megmutatom mindenkinek: a közösséget lehet korrekt, tervezhető módon szolgálni. Ez az adott körülmények között lehetséges mértékig sikerült is.

F.J.:

– Egyértelműen nem. Koncepcionális kérdésekkel nyolc évig nem foglalkoztak, kizárólag a lobbiérdekekre koncentráltak. Nem születtek korszerű, új törvények. A kormány csupán a régiek toldozgatását vállalta fel.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.