Új szempont a tanulásban

A tanár tanít, a tanuló tanul – ennyire egyszerű lenne e képlet? Legkevésbé sem. A tölcsérrel fejbe töltött tananyag poroszos elmélete a múlté; az új oktatási programok már nem a biflázásra teszik a hangsúlyt, hanem az egyéni képességek és készségek kibontakoztatására.

Az utóbbi évek nemzetközi öszszehasonlításra alkalmat adó mérései, kutatásai azt jelzik, hogy az elsajátított tudás alkalmazásában gyermekeink teljesítménye több területen is – kivált a szövegértés-szövegalkotás, a matematika és az életpálya-építés tekintetében – elmarad a kívánatostól.

Az évtizedek óta használatos pedagógiai, módszertani eszköztár hatékonyság szempontjából egyre kevésbé igazolható.

Az élethosszig tartó tanulás képességének és a sikeres életpálya építésének kialakításához nélkülözhetetlen a tudás újraértelmezése, és a mintának tartott „jó tanuló” hagyományos jellemzőitől eltérő vagy azokat kiegészítő más személyiségjegyek kialakítása, erősítése.

Az új típusú oktatás is megszerzendő ismereteken alapul, viszont a képességek és készségek fejlesztését, a tudás gyakorlati és elméleti alkalmazását helyezi középpontba.

Ez a tudás alapozza meg az egész életen át tartó tanulást, és ez teszi képessé az egyént életcéljai megvalósítására, a változó körülményekhez való alkalmazkodásra.

Ennek a megvalósításához újfajta eszközökre és módszerekre van szükség, már az iskola megkezdése előtt. A mai kor követelményeinek megfelelő óvodai és iskolai programcsomagok bevezetésével

végre a készség-, képességfejlesztés kerülhet a magyar közoktatás középpontjába. Ezek a tanítási programok hosszú távon is mozgósítható, alkalmazásképes tudásra felkészítő taneszközök.

Kompetenciaterületek

1. Szövegértési-szövegalkotási kompetencia

2. Matematikai kompetencia

3. Idegen nyelvi kompetencia

4. Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák

5. Életpálya-építési kompetencia

6. IKT (informatikai és médiahasználati) kompetencia

7. Óvodai nevelés

Programcsomagtípusok

A. Tartalmában teljességgel lefedi a legközvetlenebbül hozzá tartozó műveltségterületet, vagy több műveltségterületet átfogva kapcsolódik tartalmilag az adott kompetenciaterülethez.

B. Kereszttantervi programcsomag, amely az adott kompetencia fejlesztését a különféle műveltségterületek, tantárgyak tananyagában fejleszti.

C. A tanórán kívüli keretek között felhasználható programcsomag.

A programcsomagok fejlesztése a következő kulcsfogalmak alapján történik: kreativitás/alkotókészség; differenciáltság; együttműködés; empátia; esélyegyenlőség; felelősségvállalás; kommunikáció; konfliktuskezelés; közösségi részvétel; kritikai gondolkodás; önállóság; önreflexió; problémamegoldás; társadalmi szolidaritás.

Ezek alapján a kompetencia alapú tananyagok újdonsága a teljességre törekvő szemléletmód és komplexitás, az ismeretekre való tudatos reflektálás, az együttműködés fontosságának kiemelése, sokszínű tanulási stratégiák bevezetése és mindenekelőtt a felnőtt szerepekre, az élethosszig tartó tanulásra, az önálló és csoportos kreatív gondolkodásra és cselekvésre történő hatékony felkészítés.

A kompetencia alapú programok fokozatosságot, folyamatosságot és türelmet kívánnak a pedagógustól és a szülőktől egyaránt. El kell fogadnunk, hogy megváltozik a gyerekek tapasztalata, élményvilága, időbeosztása, terhelése, táskájának tartalma, egymás közötti kapcsolata, önértékelése és önbecsülése, külső és belső motiváltsága.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.