Karcsúsítja az Opelt a General Motors

A korábbi terveknek megfelelően közel tízezer munkahelyet szüntet meg Európában a General Motors, melynek Szentgotthárdon is van gyára.

Az európai autópiacon eladott 14,5 millió autó helyett idén 13 millió darabról szólnak az előrejelzések, ehhez kell igazítani a termelést. Az Opel néhány hónapja kinevezett új igazgatója a kereslet visszaesése mellett gazdaságossági szempontokkal indokolta a tervezett leépítéseket. Nick Reilyly már első bemutatkozásakor a márka megújulásával párhuzamosan kemény takarékossági programot ígért. Csütörtöki tájékoztatóján annyit mondott, hogy szembe kell nézni a valósággal, és tenni kell valamit a veszteségek csökkentésére.

A General Motors leányvállalata 48 ezer embert foglalkoztat közvetlenül Európában. A koncepció szerint az Opel- és Vauxhall-alkalmazottakból elbocsátanak 2500-at a németországi Rüsselsheimben, 1800-at Bochumban, 300-300-at Eisenachban és Kaiserslauternban, míg 900-at a spanyolországi Zaragozából, 2584-et pedig Antwerpenből küldenek el. A belgiumi leépítések közvetve további tízezer beszállítói munkahely megszűnését jelentik.

Az antwerpeni gyár bezárását már az Opel eladásáról szóló tárgyalások idején felvetették, és a flamand munkahelyeket a kormányzat által beígért támogatások sem tudták megmenteni. A General Motors 1925-ben átadott antwerpeni üzemében több mint tizenhárommillió autó készült, tavaly 89 ezer Opel Astrát gyártottak, kilencven százalékban exportra. A belgiumi gyárat nyáron zárják be. Az új generációs Astra a németországi Bochumban, a Classic a lengyelországi Gliwicében készül majd.

Egyelőre nem tervez elbocsátásokat a General Motors az angliai Lutonban és Ellesmere Portban, a lengyelországi Gliwicében és az ausztriai Aspernben lévő üze meiből. Nem kell tartania leépítésektől a General Motors Powertrain-Magyarországnak sem. A szentgotthárdi motor- és sebességváltógyárban jelenleg 628-an dolgoznak, és a szakszervezettel januárban újrakötött megállapodásnak megfelelően a piachoz igazítják a termelést, ami jelenleg négynapos munkahetet jelent. Szentgotthárdon 2008-ban 392 ezer, 2009-ben 275 ezer benzinmotor készült. Az idei rendeléseket javíthatja, hogy az európai piacra most bevezetett Astrából évente félmillió eladásával számol az Opel, és ezekhez háromféle benzinmotort is szállítanak Szentgotthárdról. Információink szerint a magyarországi üzem újabb termékcsalád bevezetésére számíthat.

Napokon belül eldől a Saab sorsa

Az Opelt megtartotta, a Hummertől megvált, és a Saabtól is szabadulna a General Motors, mely a korábbi négy jelentkező közül már csak a holland sportkocsigyártó Spykerrel, valamint a Genii Capitallal tárgyal, és várhatóan a napokban dönt a hatvanéves svéd autómárka sorsáról.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.