Engedélyköteles lesz az emelt díjas SMS
Rendet kíván tenni az emelt díjas SMS-ekkel történő tartalomszolgáltatás terén a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) és a hírközlési fogyasztói jogok biztosa. Takács Péter elmondta: az elmúlt időszakban több mint 250 panasz érkezett hozzájuk, a vitatott összegek pedig tízezer és egymillió forint között mozogtak. A fogyasztók között régóta slágertéma az ilyen SMS, mert egyes tartalomszolgáltatók megtévesztő hirdetésekkel, valamint elérhetetlen ügyfélszolgálati háttérrel veszik rá az ügyfeleket – jórészt a gyermekeket – az előfizetésre, amely megvalósítható egyetlen SMS-sel vagy épp az interneten is, de arra nem hívják fel a figyelmet, hogy ez egy rendszeres, pénzbe kerülő szolgáltatás. Az NHH alaposan be is olvasott a magyar mobilszolgáltatóknak, mondván, a cégek gyakorlatilag semmit nem tettek annak érdekében, hogy az emelt díjas SMS-ek használatát megismertessék az ügyfelekkel.
Más probléma is van: a mobiltartalom nem távközlési szolgáltatás, s egy harmadik cég biztosítja, a szolgáltatók azonban távközlési vagy közvetített szolgáltatásként számlázzák ki. Így viszont ha a fogyasztó a megtévesztő hirdetések vagy az elégtelen tájékoztatás miatt vitatja a szolgáltatás igénybevételét, nem tud reklamálni, ráadásul ha nem fizeti ki a vitatott összeget, akkor kizárja magát a mobilszolgáltatásból is, mert a szolgáltató felfüggeszti az előfizetését a számlatartozás miatt. (Ilyen esetben sokszor további kötbért is kell fizetni, ha például hűségnyilatkozat is társult a szerződéshez.)
A helyzet tisztázására és a fogyasztók védelmében az NHH olyan határozatokat hozott, amelyek kötelezik a szolgáltatókat, hogy csakis előzetes beleegyezés után kaphasson emelt díjas SMS-t az előfizető. Vagyis a SIM kártyák alapértelmezésben nem fogadhatnak ilyen tartalmakat, csak akkor, ha ahhoz az előfizető hozzájárult. Ez eddig pont fordítva volt: mindenki kaphatott ilyet, s az első számla után az előfizető letilthatta annak fogadását.
A T-Mobile a változást már beépítette az általános szerződési feltételeibe. Jelenleg csak a 2009 második felében előfizetőkre érvényes a változás, de februártól minden ügyfélre kiterjeszti ezt a társaság. A Pannon és a Voda fone viszont bíróságon támadta meg a döntést, ezért ez az eljárás rájuk nézve még nem kötelező. – Reméljük, hogy mihamarabb véget ér az eljárás, és a másik két szolgáltatónál is életben léphet az előfizetők érdekét szolgáló rendszer – mondta Márton György, az NHH szóvivője.
A szolgáltatóknak milliárdos bevételük van az emelt díjas fogadott SMS-ek rájuk eső részéből. Ráadásul a médiapiac szereplői is részesednek a – helyenként megkérdőjelezhető – szolgáltatás hasznából, hiszen az ilyen mobiltartalom-szolgáltatók sokat hirdetnek a nyomtatott és az elektronikus sajtóban is.
l A hírközlési fogyasztói jogok biztosa és a Magyar Mobilmarketing- és Tartalomipari Szövetség elindította a www.mobilozzokosan.hu oldalt, ahol naprakész adatok találhatók a szolgáltatások üzemeltetőiről is. Rövid hívószámok alapján is ki lehet keresni, hogy melyik cég üzemelteti az adott emelt díjas SMS-tartalomszolgáltatást. Az oldal a Facebook és a Twitter felületén is elérhető.