Engedélyköteles lesz az emelt díjas SMS

A jövőben csak az előlzető előzetes engedélye alapján lehet emelt díjas SMS-ben mobilcsengőhangot vagy más digitális tartalmat küldeni az előlzetőknek – döntött a Nemzeti Hírközlési Hatóság. A Pannon és a Vodafone azonban bíróságon támadta meg a határozatot.

Rendet kíván tenni az emelt díjas SMS-ekkel történő tartalomszolgáltatás terén a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) és a hírközlési fogyasztói jogok biztosa. Takács Péter elmondta: az elmúlt időszakban több mint 250 panasz érkezett hozzájuk, a vitatott összegek pedig tízezer és egymillió forint között mozogtak. A fogyasztók között régóta slágertéma az ilyen SMS, mert egyes tartalomszolgáltatók megtévesztő hirdetésekkel, valamint elérhetetlen ügyfélszolgálati háttérrel veszik rá az ügyfeleket – jórészt a gyermekeket – az előfizetésre, amely megvalósítható egyetlen SMS-sel vagy épp az interneten is, de arra nem hívják fel a figyelmet, hogy ez egy rendszeres, pénzbe kerülő szolgáltatás. Az NHH alaposan be is olvasott a magyar mobilszolgáltatóknak, mondván, a cégek gyakorlatilag semmit nem tettek annak érdekében, hogy az emelt díjas SMS-ek használatát megismertessék az ügyfelekkel.

Más probléma is van: a mobiltartalom nem távközlési szolgáltatás, s egy harmadik cég biztosítja, a szolgáltatók azonban távközlési vagy közvetített szolgáltatásként számlázzák ki. Így viszont ha a fogyasztó a megtévesztő hirdetések vagy az elégtelen tájékoztatás miatt vitatja a szolgáltatás igénybevételét, nem tud reklamálni, ráadásul ha nem fizeti ki a vitatott összeget, akkor kizárja magát a mobilszolgáltatásból is, mert a szolgáltató felfüggeszti az előfizetését a számlatartozás miatt. (Ilyen esetben sokszor további kötbért is kell fizetni, ha például hűségnyilatkozat is társult a szerződéshez.)

A helyzet tisztázására és a fogyasztók védelmében az NHH olyan határozatokat hozott, amelyek kötelezik a szolgáltatókat, hogy csakis előzetes beleegyezés után kaphasson emelt díjas SMS-t az előfizető. Vagyis a SIM kártyák alapértelmezésben nem fogadhatnak ilyen tartalmakat, csak akkor, ha ahhoz az előfizető hozzájárult. Ez eddig pont fordítva volt: mindenki kaphatott ilyet, s az első számla után az előfizető letilthatta annak fogadását.

A T-Mobile a változást már beépítette az általános szerződési feltételeibe. Jelenleg csak a 2009 második felében előfizetőkre érvényes a változás, de februártól minden ügyfélre kiterjeszti ezt a társaság. A Pannon és a Voda fone viszont bíróságon támadta meg a döntést, ezért ez az eljárás rájuk nézve még nem kötelező. – Reméljük, hogy mihamarabb véget ér az eljárás, és a másik két szolgáltatónál is életben léphet az előfizetők érdekét szolgáló rendszer – mondta Márton György, az NHH szóvivője.

A szolgáltatóknak milliárdos bevételük van az emelt díjas fogadott SMS-ek rájuk eső részéből. Ráadásul a médiapiac szereplői is részesednek a – helyenként megkérdőjelezhető – szolgáltatás hasznából, hiszen az ilyen mobiltartalom-szolgáltatók sokat hirdetnek a nyomtatott és az elektronikus sajtóban is.

l A hírközlési fogyasztói jogok biztosa és a Magyar Mobilmarketing- és Tartalomipari Szövetség elindította a www.mobilozzokosan.hu oldalt, ahol naprakész adatok találhatók a szolgáltatások üzemeltetőiről is. Rövid hívószámok alapján is ki lehet keresni, hogy melyik cég üzemelteti az adott emelt díjas SMS-tartalomszolgáltatást. Az oldal a Facebook és a Twitter felületén is elérhető.

Könnyen ráfizethet, aki figyelmetlenül tölt le emelt díjas szolgáltatásokat
Könnyen ráfizethet, aki figyelmetlenül tölt le emelt díjas szolgáltatásokat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.