A kéregtől a gépiig - lecserélné jegyeit a vasút

Bárcajegy, reformjegy, kéregjegy – kalauznak az menjen, aki fejben tudja tartani a magyar vasút valamennyi menetjegytípusát. A MÁV személyszállító cége egységes gépi jegykiadásra és egyforma jegyekre váltana, a beruházás azonban még a szabad jelzésre vár.

Tapasztalt utazónak is tud újat mutatni a MÁV-Start: a társaság vaskos albumban gyűjtötte össze a pénztáraiban kapható tucatnyi menetjegyés bérletfajta különféle változatainak egy-egy mintapéldányát. A lexikonnyi gyűjteményben elvileg minden benne van, a vonatokon mégis előfordulnak olyan biléták, papírfecnik vagy kartonkártyák, amelyek érvényességéről és hitelességéről a kalauzok is csak többéves gyakorlattal a hátuk mögött tudnak biztosat mondani. Lapunk a sokféleség okát kereste, és a jegyekkel ismerkedett.

Vasútállomása válogatja, milyen kivitelű, formájú jegyet kap, aki a MÁV-Start vonataira jegyet vált. A pályaudvarokon, nagyobb állomásokon szinte kivétel nélkül hőérzékeny, bankjegy minőségű papírra nyomtatott gépi jegyet csúsztatnak ki a pénztárak üvegablakai alatt. A sorszámmal ellátott nyugtákból évente mintegy 70 milliót adnak el – a teljes forgalom nyolcvan százalékát. A jegyek további másfél százalékát ma már az interneten vásárolják meg. Hozzávetőleg 30-40 millió szelvény ugyanakkor olyan, amilyent a kiállító pénztárban évekkel vagy akár évtizedekkel korábban rendszeresítettek.

A változatlanság magyarázata, hogy a vasúti kocsikhoz, mozdonyokhoz hasonlóan a MÁV-nak a jegykiadó eszközök cseréjére sem volt soha elég pénze. A sokféleségé pedig, hogy az időszakosan megkezdett fejlesztések éppen úgy nem érték el a társaság valamennyi, hozzávetőleg 680-700 állomását, mint ahogy a pályafelújítások, informatikai fejlesztések sem terjedtek ki a teljes 7800 kilométeres vonalhálózatra. A gépesítésre a MÁV mintegy ötszáz, kis utasforgalmat bonyolító állomásán nem került sor, hálózatából mintegy 300 jegykiadó berendezés hiányzik.

A MÁV-Startnál remélik: hamarosan minden másképp lesz. A társaság arra készül, hogy milliárdos költséggel egyszerre valamennyi menetjegyét, pénztári és fedélzeti jegykiadó rendszerét lecseréli. Az új eszközök beszerzését szolgáló közbeszerzések dokumentációjának összeállításán már dolgoznak. A pályáztatás megindítását még nem hagyták jóvá, de a fejlesztés a 2010-es üzleti tervben már szerepel.

A vasútnál tudják azt is, mit és miért vásárolnának. A látszólag kézenfekvő megoldást, hogy a meglévő gépi jegykiadórendszert egyszerűen kiterjesszék a teljes vasúti hálózatra, a szakértők elvetették. Döntésüket azzal magyarázzák, hogy a nyolcvanas években szolgálatba állított és azóta folyamatosan fejlesztett eszközök elavultak, és a jegykiadást végző szoftverek felett is eljárt az idő – az aktuális igényeknek, elvárásoknak legalábbis már nem felelnek meg. Helyettük a vasútnak korszerű, új rendszer kellene.

A beszerzési tervekben úgy számolnak: a MÁV történetében talán most először olyan berendezéseket vásárolnának, amelyek valóban minden állomáson leválthatják a különféle elavult eszközöket. Az új pénztárgépekre vonatkozó elvárások között szerepel, hogy a mintegy 700 nyomtatóval, bankkártyaolvasóval, szünetmentes áramforrással ellátott számítógép és a hozzájuk tartozó szoftver feleljen meg az adóhatóság előírásainak. De szállítójuknak biztosítania kell a folyamatos üzemeltetésüket biztosító szervizhálózatot is.

A fejlesztés azonban nem érne véget az állomásokon. A vonatokon utazó jegyvizsgálók is új felszerelést kapnának. Kézi számítógépüknek alkalmasnak kell lennie a jegyek érvényességének online ellenőrzésére, de szükség esetén a jegykiadásra is.

A rendszer továbbfejleszthetőségét, egy esetleg a jövőben kiépülő elektronikus jegyrendszerhez illeszthetőségét pedig az szolgálhatná, ha az állomásokon telepített és a vonatok fedélzetén használt eszközök egyaránt képesek lennének vonalkód-, valamint csipkártyaírásra, -olvasásra is.

A jegypénztárak és a kalauzok új eszközeinek eladási és ellenőrzési adatait a tervek szerint központi adatbázis dolgozza majd fel. Ahhoz azonban, hogy mindez valósággá váljon, a jegykiadó rendszernek ki kell egészülnie egy új, minden vasútállomást összekapcsoló adatátviteli hálózattal is.

A MÁV-Start idén tavasszal vágna bele új rendszere kialakításába. Önálló közbeszerzési eljárással szereznék be az állomásokra telepíthető, egy másikkal a vonatok utazó személyzete által használt jegykiadó és ellenőrző berendezéseket, a kapcsolódó szoftverekkel együtt. Emellett a vasútnak megoldást kell találnia adatátviteli hálózatának bővítésére is.

Ha ez sikerülne, az optimista forgatókönyvek szerint az utasok 2011 derekán már majdnem minden vasútállomás pénztárában egységes jegyet válthatnának. A jegyvizsgálók pedig fél évvel később kaphatnák meg új felszerelésüket.

Jegyvásárlás a Nyugatiban. A korszerűbb vonatjegyekhez szükséges fejlesztésekre csak a nagyobb állomásokon volt pénz
Jegyvásárlás a Nyugatiban. A korszerűbb vonatjegyekhez szükséges fejlesztésekre csak a nagyobb állomásokon volt pénz
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.