Karácsonyi ajándék: fenyő helyett pálmafa
Ha egész évben karácsony és szilveszter lenne, akkor az utazási irodák és a szállodák nem zárnának olyan kritikus évet, mint amilyenre a még csak október végéig rendelkezésre álló statisztika már utal. Az adatok két számjegyű forgalomvisszaesést jeleznek a hazai szállodákban, az utazási irodáknál pedig még rosszabb a helyzet, átlagosan körülbelül 30 százalékos mínuszban lesznek az egy évvel korábbi teljesítményükhöz képest.
– A karácsonyi utazásokataz idén előbb lefoglalták, mint a szilveszterieket, de mindez nem azt jelenti, hogy megugrott a kereslet – mondja Boros József, a Tensi Tours Kft. tulajdonos ügyvezetője. Ellenkezőleg, a kereslet az idén 30 százalékkal visszaesett, de – ez esetben érthetően – szerencsére a kínálat is, így a kettő viszonylag egyensúlyban van, és nem alakultak ki az utazási irodák sorozatos bedőléséhez vezető nyomott árak. Az utaztatók talpon maradtak, mert rendkívül szerény évvel kalkuláltak, és ezek a számításaik végül be is jöttek.
Az év végi utazási piacról eltűntek azok a kifacsart menedzserek, akik lazításként a felhalmozott utazási bónuszaikat valamilyen egzotikus utazásra használták fel – tapasztalja Hóka Péter, a Chemol Travelt is magában foglaló cégcsoport távol-keleti beutaztatással foglalkozó cégének vezetője. A szakember szerint ezekre a lehetőségekre feleannyi magyar jelentkezik, mint egy éve. A 100 ezer forint körüli összegért foglalható egyiptomi, tunéziai és a szerényebb marokkói programok még jól eladhatók. Egyre gyakrabban látogatnak azonban ezekben a hetekben hazánkba a rendkívül erős japán jent élvező szigetországi nyugdíjasok. (Az idén 20 százalékkal nőtt a számuk, bár ők még így sincsenek benne a tíz legnagyobb küldő országban.) A kelet-közép-európai karácsonyi vásárokra kíváncsi távol-keletiek a korábbi négy-öt csillagos szállodák helyett a jóval olcsóbb két-három csillagosokat keresik, és nem tudják pótolni a drasztikusan visszaesett üzleti turizmus, az elmaradt konferenciák bevételkiesését.
A magyar turisztikai ágazat számára csekély vigasz, hogy a régióban vannak nála nagyobb vesztesek is, mint például a csehek, a szlovákok vagy a románok – véli Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke. Az év végére várható nagyobb vendégforgalom a vidéki szállodák számára hozott fellendülést – különösen a belföldi pihenők száma ugrott meg –, ráadásul ez az időszak korábban igencsak gyenge időszak volt számukra, hiszen ilyenkor átmenetileg bezárták kapukait.
– A karácsonyra szóló, hirtelenfellendült vidéki szobafoglalások új jelenségnek számítanak – mondja Erdei János, a MagyarSzállodaszövetség január elsejétől hivatalba lépő megválasztott elnöke. – A karácsonyi utazások fellendülésével párhuzamosan egyre többen halasztják az új évre a szilveszteri utazást, takarékossági okokból – tudtuk meg Gyerő Krisztinától, a TUI cégvezetőjétől. Más uta zásszer ve zők höz hasonlóan a TUI első embere ugyancsak azt érzékeli, hogy a kiemelt időszakokban – így immár év végén is – változatlanul jobban eladhatók az utazások, de az év átlagos napjain bizony kritikus időszakok is vannak.