Kínaiaké lesz a Volvo - Elkapták az autókémet

A Jaguar és az Aston Martin után újabb prémium kategóriás márkájától válik meg a Ford, mely több jelentkezővel is tárgyalt, de a kínai Geelyt nevezte meg a Volvo leendő tulajdonosaként.

Több távol-keleti és európai jelentkező közül a Ford a Geely Automobile Holdingot választotta a Volvo leendő tulajdonosának. A Geely megbízható szakmai befektető, mely garanciát jelent a környezettudatos és biztonságos autóiról ismert Volvo hagyományainak folytatására - áll a Ford elnök John Fleming közleményében.

A Volvo tanulmányautója az idei detroiti autókiállításon. A Geely kerül a kormányhoz

A Volvo elnöke, Stephen Odell is pozitív lépésnek minősítette a bejelentést. A tárgyalások végső szakaszába bevonják a részvényeseket, a Volvo alkalmazottakat, a szakszervezeteket és a svéd kormány képviselőit. A tranzakció lebonyolításához a kínai járműipari konszern 335 millió dollár hitelt vett fel a Goldman Sachs érdekeltségétől. Az előzetes tervekkel ellentétben nem tart meg részvényeket, és teljesen megválik a svéd márkától a Ford, de a következő években is együttműködik a Volvóval az új modellek fejlesztésében.

Versenyben volt még a Volvo személyautógyárért a kínai Chery Automobile és a SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) sőt, egy amerikai, svéd és orosz konzorcium is vevőként jelentkezett a Fordnál, amely végül már csak a Geely konszernnel tárgyal az átadásról.

A Ford 1999-ben 50 milliárd svéd koronáért (6,45 milliárd dollárért) vette meg a Volvót, a göteborgi központú cégnél 2006-ban még 25 ezren dolgoztak, ám a veszteségek csökkentésére tavaly hatezer fős leépítésbe kezdett. A Volvo piaci értékét 20-25 milliárd svéd koronára (2,5-3,16 milliárd dollárra) tartják. Az eddigi információk szerint megmarad önálló prémiummárkának a Volvo, és Li Shufu, a Geely főnökének nyilatkozata szerint nem fogják összegyúrni a kínai tömegmárkával. A Volvo 2008-ban 178 ezer, a Geely 214 ezer autót gyártott, ami a svédek esetében 15 százalékos visszaesést jelent egy év alatt, miközben a kínai cég adatai stagnálást mutatnak.

A 950 ezer részvényes által birtokolt Ford Motor Companyhoz tartozik 1922-óta az Lincoln, 1939-tól a Mercury, 1979-től többségi tulajdonos lett a Mazdában, 1990-től a Jaguarban, 1993-tól az Aston Martinban, 1999-től a Volvóban, és 2000-től a Land Roverben. Veszteséges működése miatt a A Mazda, a Jaguar, a Land Rover és az Aston Martin után most a Volvótól is megválik a Ford, mely 27 országban működő üzemeiben negyedmillió embert foglalkoztat.

Elkapták a kémet

Éppen Kínába akart repülni, ám a chicagói O'Hare repülőtéren letartoztatták a 47 éves Xiang Dong Yut, aki 1997 és 2007 között dolgozott mérnökként és termékfelelősként a Fordnál, amelyről 2006-ig szolgáltatott ki szigorúan bizalmas információkat. A nyomozás eddigi adatai szerint a még meg nem nevezett kínai megbízóknak négyezer oldalnyi titkosított anyagot adott át, a dokumentumok kereskedelmi és számítógépes titkok mellett dizájnterveket, motor-, sebességváltó és elektronikai rendszereket tartalmazott. A kémkedéssel megvádolt Xiang Dong Yu tetteiért tíz év börtönre és negyedmillió dollárnyi pénzbüntetésre számíthat. (B. J.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.