Kóka János utat nyitna az Orangeways előtt
Könnyen lehet, hogy mégis indíthat belföldi menetrend szerinti távolsági buszjáratokat az Orangeways. A jövő évi költségvetéshez kapcsolódóan az SZDSZ-es Kóka János olyan törvénymódosító javaslatokat nyújtott be, amelyek erre lehetőséget teremtenének.
A nemzetközi diszkontjáratairól ismert vállalat már többször próbálta megvetni a lábát a belföldi piacon, ám szándéka rendre elbukott. Legutóbb a múlt héten a közlekedési minisztérium utasította el járatindítási kérelmét a fővárosból öt vidéki nagyvárosba, Győrbe, Zalaegerszegre, Miskolcra, Szegedre és Debrecenbe.
A módosító javaslat szerint a 2004-es autóbusztörvény több ponton kiegészülne a prémiumszintű, menetrend szerinti belföldi személyszállítás indításának lehetőségével, illetve az ilyen szolgáltatást nyújtókra előírt minimális feltételek meghatározásával. (Az Orangeways korábban magas színvonalú, kifejezetten prémium szolgáltatásaira hivatkozva próbált engedélyért folyamodni.)
A mostani módosító javaslat szerint menetrend szerinti prémium autóbuszos szolgáltatásra helyi közlekedésben ezek után a települési önkormányzat jegyzője, míg távolsági járatok esetében a felelős miniszter adhatna engedélyt. Utóbbit ráadásul ki is kellene adni abban az esetben, ha a pályázó olyan városok között indítaná el szolgáltatását, amelyek között nincs közvetlen, menetrend szerinti közforgalmú autóbuszos közlekedés.
Ezen akár el is bukhat a Orangeways, miután rendre olyan útvonalon kért lehetőséget buszai elindítására, ahol a Volán-társaságok valamelyike már működtetett járatokat. Igaz, ennek módosítása aligha lenne nehézkes feladat. E mellett hozzájárulás csak akkor adható meg, ha ezáltal más szolgáltató állami finanszírozási igényei jelentősen nem emelkednének.
A benyújtott javaslat hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a prémiumszolgáltatást nyújtók a meghatározott utazási kedvezményeket nem érvényesíthetik, így veszteségkiegyenlítést vagy fogyasztóiár-kiegészítést sem kaphatnak az ilyen járatokat üzemeltető cégek.
A javaslat indoklása szerint a változásoknak köszönhetően a költségvetési forrásokat kímélve lenne lehetőség tisztán üzleti alapú, állami finanszírozás nélküli autóbuszos szolgáltatók indulására, bizonyos viszonylatban akár a jelenlegi közszolgáltatásokat is kiváltva.
Mindezek alapján nem kétséges: a módosítások - ha erre a parlament áldását adja - hamarosan újabb lehetőséget teremthetnek az Orageways számára, hogy kérvényezze belföldi, menetrend szerinti járatainak elindítását. A felsorolt feltételek döntő részét ugyanis már eddigi pályázataiban is teljesítette a vállalat. Kovács Miklós, a vállalat vezérigazgatója lapunknak elmondta: a legutóbbi minisztériumi egyeztetéskor elhangzott, hogy a tárca támogatja elképzelésüket, ám ennek nincs meg a jogszabályi háttere. Igaz, a KHEM által nyilvánosságra hozott múlt heti indoklás az Orangeways korábbi kérelmének elutasításáról erről egy szót sem ejtett. Kovács Miklós a mostani hír kapcsán hozzátette: nem kiváltságos jogokat vagy ajándékot szeretnének, csupán annyit, hogy a vasúti törvényben meghatározott működési körülményeket az autóbuszos környezetbe is átültessék. A vasúttörvény szerint ugyanis egy magántársaság is indíthat járatokat a megfelelő engedélyek birtokában.
Ezért is bíznak abban, hogy a módosítások megszavazásakor a törvényalkotók támogatják majd az Európai Unió egyik legfőbb piaci elvét, vagyis a szabad szolgáltatásnyújtáshoz való jogot - jegyezte meg.