Elbuktak az Orangeways járatindítási tervei
Rosszul indult a keddi nap a nemzetközi autóbuszjáratairól ismertté vált Orangeways vezetői számára. A társaság a múlt héten a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumban (KHEM) tárgyalt a fővárosból öt vidéki nagyvárosba - Győrbe, Zalaegerszegre, Miskolcra, Szegedre és Debrecenbe - induló járatainak beindításáról, s azt az ígéretet kapták, hogy 30 napon belül választ kapnak kérvényükre. Nem kellett addig várniuk. A KHEM tegnap közölte: a jogszabályi feltételek mérlegelése után, élve hatáskörével, úgy döntött, nem ad engedélyt az "alternatív" belföldi, menetrend szerint közlekedő távolsági autóbuszjáratok indítására. Ezzel immár másodszor buktatta el az Orangeways belföldi járatindítási szándékait.
A minisztérium indoklásában rávilágít: a jogszabályok szerint csupán akkor van mód a buszok elindítására, "ha az így megvalósuló közszolgáltatás valós utazási igények ésszerű kielégítését szolgálja, és nem jár együtt más szolgáltató közszolgáltatási szerződésben rögzített jogainak sérelmével vagy működőképességének veszélyeztetésével". A Volán-társaságokat tömörítő Volán Egyesülés szerint viszont éppen ezzel van a baj. Korábban nem is titkolták, hogy ellenzik az Orangeways terveit, mivel azok sértik a Volán-társaságok közszolgáltatási szerződésben rögzített érdekeit. Ráadásul éppen a legjövedelmezőbb útvonalon jelenne meg a kéretlen konkurencia. Úgy tudjuk, az egyesülésnek szakmai kifogásai is voltak. Valószínűtlennek tartották, hogy az Orangeways tényleg lemondana az állami támogatásokról. (Az általunk ismert dokumentumok szerint kérelmében az Orangeways ezt többször is hangsúlyozta.) Gyanújuk szerint ez nem volt több ígérgetésnél, s csak a járatengedélyek megszerzéséig szólt. Az új buszjáratok kapcsán a Zala Volánnál még azt is kilátásba helyezték, hogy ha az ellenvetésüket nem értékeli a tárca, a sztrájktól sem riadnak vissza. A zalaiak a helyközi közlekedés megújítása és színvonalas ellátása helyett a nyereség kiszivattyúzásának szándékát sejtik a háttérben, amivel tudatosan legyengítenék a Volánokat a 2012-es piacnyitás előtt.
Az Orangeways vezérigazgatója, Kovács Miklós nem rejtette véka alá csalódottságát az elutasítás miatt. Mint lapunknak fogalmazott: úgy gondolja, kérelmüket a Volán-lobbi fúrta meg, csakúgy, mint azt a minisztériumi elképzelést, amely szerint az eddigi megyeiről regionális szintre emeljék a helyi és távolsági közlekedés megszervezését. - Ez ugyanis sértette volna a 24 Volán-társaság érdekeit - véli Kovács Miklós. Arra a kérdésünkre, hogy ez a határozat végleges-e vagy ideiglenes, nem tudott válaszolni. - A minisztérium álláspontjáról hétfőn kora délutánig semmilyen értesítést nem kaptunk - fogalmazott. Így nem tudom megmondani, milyen feladataink vagy hiánypótlási lehetőségeink vannak, ha egyáltalán léteznek ilyenek - tette hozzá.
Utóbbi azért is fontos lenne, mert a vállalat nem adja fel, s keresi a lehetőséget, hogy a belföldi piacon mielőbb megjelenjen. Kérdésünkre, hogy ez milyen lépéseket jelent, a vezérigazgató nem kívánt válaszolni. Csupán annyit mondott: meggyőződése, hogy a komfort kategóriás szolgáltatás iránt jelentős a piaci igény, s hogy ezt kielégítsék, biztosan található olyan megoldás, amely a közszolgáltatók érdekeit is figyelembe veszi. Az Orangeways - a KHEM döntésétől függetlenül - továbbra is mintegy 800 millió forintot szán a belföldi expresszbusz-szolgáltatásának elindítására.
Sűrítené járatait a Zala Volán
Az Orangeways tervezett Budapest-Zalaegerszeg járatai miatt hevesen tiltakozó Zala Volánnál örömmel fogadták a közlekedési tárca döntését, ami az jelenti, hogy nem kapnak konkurenciát a legforgalmasabb, legjövedelmezőbb vonalukon. Zalatnai László vezérigazgató ugyanakkor diplomatikusan mindössze annyit mondott az Orangeways járatindítási kérelmének elutasításáról: "a jogszabályoknak megfelelő döntés született". Bár a Zala Volán nem kap konkurenst, a társaság nem tett le arról, hogy tovább javítson a Budapest- Zalaegerszeg között közlekedő járatain a szolgáltatás minőségén. Október elejétől már a világhálón is lehet helyet foglalni ezekre a járatokra, két autóbuszon pedig ingyen internetezhetnek az utasok, s a "világhálós flottájukat" hamarosan nyolctagúra bővítik. Mindemellett a Zala Volán a zsúfoltság elkerülése érdekében tovább sűrítené járatait a megyeszékhely és a főváros között - erre már hónapokkal ezelőtt engedélyt kért a közlekedési minisztériumtól. Zalatnai kérdésünkre közölte: ha megkapják azt, nyomban elindítják az új járatokat. Hozzátette: bíznak a kedvező döntésben, ezért már készítik a közbeszerzési eljárást két új, luxuskivitelű autóbusz megvásárlására. (B. A.)
Az Orangeways minden eddiginél nagyobb, 365 millió forintos árbevételt ért el a legutóbbi negyedévben, vagyis másfél éves működést követően immár nyereséges. A jelenleg 64 buszt üzemeltető vállalat az év egészére 1,1 milliárd forintot meghaladó forgalomra számít. Kalkulációik szerint december végére elérik az évi 320 ezres utasszámot.