Előretörtek a magyar cégek
Átlagosan kilenc százalékkal bővült az előző évhez képest a kelet-közép-európai régió 500 legnagyobb cégének összesített árbevétele 2008-ban. Ez jelentősen meghaladja a régió átlagos, 3,4 százalékos GDP növekedését. Úgy tűnik tehát, a válság a vizsgálat idején még nem kezdte ki a nagyvállalatokat, egyben alátámasztja azokat a véleményeket, miszerint a gazdasági recesszió először a kisebb vállalkozásokat sújtja. Az első száz vállalat között 13, az első ötvenben tíz, a legnagyobb tíz között pedig két magyarországi cég, a Mol és az Audi kapott helyet. Őket az E.On Földgáz-kereskedelmi Zrt. követi, igaz nem közvetlenül, hanem a 22. helyen. A magyarországiak mellett a bolgár, a horvát, a lett, a litván és az ukrán vállalatok száma nőtt az élmezőnyben, a cseheké, a lengyeleké a románoké, a szerbeké és a szlovákoké azonban csökkent.
Míg 2007-ben a legdinamikusabb növekedést a lengyel, a lett és a szlovák cégek mutatták, addig tavaly a lett, a litván, a horvát és magyar vállalatok árbevétele nőtt jobban. A jelenlegi Top 500-as listán a magyar cégek aránya 14 százalék, szemben az előző évi nyolcszázalékos részesedéssel.
- Közel húsz éve figyeljük a magyar vállalkozásokat, és kevés olyan van közöttük, amely huzamosabb ideig is képes szinten tartani üzletmenetét, sőt még fejlődni is tud - mondja Dercze Zoltán, a Coface Hungary országigazgatója. Amelyeknek sikerül, azok évek óta képviselik Magyarországot a nemzetközi piacokon: megfelelő tőkeerővel és komoly piaci pozíciókkal rendelkeznek. Szerinte a sikereik oka az innováció, a cégvezetés szaktudása, a felkészültség, a piac alapos ismerete. Hozzátette: tekintettel arra, hogy a top 500-as lista hazai vállalatai stabil kört alkotnak, ezért nem várható, hogy a jövőben mások is csatlakozni tudnak hozzájuk. A többi cég más dimenzióban működik és a pénzügyi stabilitásuk is meglehetősen bizonytalan. A magyar ipar mára a nyugat-európai, illetve nemzetközi cégek hátterévé alakult, azok leányvállalatait adja. Ez nem tisztán összeszerelő tevékenységet jelent, van, ahol jelentős hozzáadott érték is megjelenik. Ám a nemzetközi társaságok magyar beszállítói köre még mindig alacsony - tette hozzá az országigazgató.
A Manager Magazin elemzéséből kiderül, hogy a hazai vállalkozások számának növekedését a toplistán nem feltétlenül a teljesítményük javulása okozta. Inkább arról van szó, hogy Magyarországon az elmúlt években folyamatosan lassult a gazdaság, ami miatt a nagyvállalatoknál már megtörtént a konszolidáció és a stabilizáció. A régió legtöbb államában erre csak a tavaly kitört válság miatt kényszerültek a cégek. Ami a szomszédainkat illeti, az átlagos cégméretet tekintve csak a szlovákok előznek meg bennünket, ám ott az egy főre jutó termelékenység kisebb, mint Magyarországon. A foglalkoztatási adatokról elmondható, hogy a létszám az ukrán, román cégeknél a legmagasabb, a szlovákoknál a legalacsonyabb.
Az iparágakat tekintve az ötszáz cég teljes árbevételének mintegy 22 százalékát az olajipari vállalatok termelik. A nagykereskedelem aránya 12, a kiskereskedelemé hét, a gépiparé 10, a fémiparé kilenc, az energetikáé nyolc, a telekommunikációé pedig négy százalék. Magyarországon az olajipar a legerősebb, míg a nagykereskedelem részesedése nagyobb a régiós átlagnál.
Nagy nyertes az ukrán Naftogaz, amely 2008-ban megduplázta árbevételét, így a korábbi 33. helyről a negyedikre tornázta fel magát. Két cég csúszott le az első tíz helyről: a cseh vegyipari óriás, a CEZ, illetve az ukrán Ukragaz Energo gázpiaci vállalat, amely éppen csak bent van az első száz között. A két legnagyobb az idén is az olajiparból került ki, első a lengyel PKN Orlen, a második a Mol. Előbbi 22 ezer embert foglalkoztat, utóbbi 5600-at. A tízes élmezőnyben három autóipari cég is szerepel, a Skoda Autó, az Audi Hungaria Motor és a Volkswagen Slovakia. A vállalatok egyébként a Volkswagen-csoport tagjai. Ha együtt szerepelnének, akkor a cégcsoport lenne a legnagyobb a régióban.
A magyar élmezőny
2. Mol
6. Audi Hungaria
22. E.ON
29. Panrusgaz
34. Magyar Villamos művek
39. Magyar Telekom
41. GE Hungary
43. Samsung Electronics
45. Magyar Suzuki
50. Tesco
A Top 500 a tizenhárom kelet-közép-európai országban működő 13 cégeket rangsorolja. Az összeállítás a társaságok pénzügyi eredményein alapul, így elsősorban az eladásokból származó bevételek, a nyereség, illetve a foglalkoztatottak számának alakulása határozza meg a helyezéseket.