Az ősz hozhatja el a fellendülést

Az utakon zsúfoltság, a szalonokban pangás volt a nyáron: augusztusban 78 százalékkal zuhantak az eladások az előző évhez képest. Némi javulás talán ősztől várható az autópiacon.

Negatív csúcsokat döntöget a járműpiac: augusztusban 2519 új személykocsit és 1900 haszonjárművet helyeztek forgalomba, az utolsó nyári hónapban 78 százalékkal zuhantak az eladások az előző év azonos időszakához képest. Az éves mérleg némileg kedvezőbb: a JATO Dynamics adatai szerint az 53,6 ezer új autó regisztrálása 56 százalékkal marad el 2008 első nyolc hónapjához képest.

Az akciók ma már nem annyira vonzóak, mint egy éve

Tavasztól tíz százalékkal emelkedtek a listaárak, részben az áfaemelés, részben az árfolyamváltozás miatt. Hiába kínálnak több modellt is egymilliónál nagyobb kedvezménynyel, inkább csak az vásárol, akinek készpénze és biztos jövedelme van. A kereskedők tapasztalatai szerint alacsonyabb árakkal és akciókkal már nem lehet jelentős forgalmat generálni, az újdonságérték és a márkaimázs számít. A szalonokba betérők között egyre több az olyan vevő, aki nem az olcsóbb, kétmillió forintos tömegmodellt, hanem 3-4 milliós vagy annál drágább autót keres.

A kereskedők reményei szerint a nyári szabadságok után jelennek meg a részletre vásárlók az autószalonokban.

Az autókereskedelem csak a finanszírozási piaccal együtt gyógyulhat - állítja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke. Erdélyi Péter bízik abban, hogy a piac túljutott a mélyponton, az augusztusi forgalomnál már nem lesz rosszabb. A fő gond a hitelezők félelme és bizalmatlansága. Az MGE társelnöke szerint addig tart a válság, amíg nem áll helyre a bizalom az ügyfelek és a bankok között, amíg talpra nem áll a finanszírozási piac. Mindaddig pangás lesz, amíg az emberek nem akarnak részletre vásárolni, vagy ha akarnak is, csak minden második jut hitelhez, mert a bankok továbbra is óvatosabbak a szokásosnál. Azzal is számolni kell, hogy Magyarországon az állandóan hitelre vásárlók aránya tartósan harminc százalék alá szorult, de Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz elnöke szerint hoszszabb távon 40-50 százalékkal lehet számolni.

Erdélyi úgy gondolja, hogy a finanszírozóknak is le kell gyűrniük félelmüket, és előbb-utóbb kihelyezik a pénzt, annak ellenére, hogy sok a veszteség és magas a céltartalékképzés.

A forgalom serkentése érdekében sok márkakereskedő feláldozza az árrést, és a márka finanszírozójával próbálja vásárlóit motiválni, saját vagy szerződött bankjaival hirdet akciókat, ad engedményeket. Ám nem mindegyik márkának van áldozatkész partnere.

A hitellehetőségek januári szigorodása jelentősen visszavetette a piacot: a jelenlegi szabályozás szerint minimum 20 százalék saját erővel és maximum nyolc év futamidőre lehet hitelre autót venni. Ezáltal lényegében eltűntek a piacról a korábban szépszámú, tartósan törleszteni nem képes ügyfelek. Erdélyi szerint a 2008-as eladások felénél jobbra nem lehet számítani az idén, de a 80-85 ezres darabszámhoz még legalább havi hétezer autónak kell elkelnie. Úgy véli, őszre kisebb, jövőre nagyobb fellendülés várható. Magyarországon legkorábban két-három év múlva bővülhet az autópiac évi 150 ezresre.

A Gémosz elnöke állítja: az egyébként is holt szezonnak számító nyári hónapokban a nagy megtorpanást az áfaemelés okozta. A júliusi szerződéskötések az augusztusi forgalomba helyezéseknél jelentkeztek, s hasonló hatás érvényesülhet majd a szeptemberi adatokban. Arra számít azonban, hogy az őszi szezonban a havi eladások meghaladják a nyári adatokat. Szeptemberben 3500-4000, az utolsó három hónapban ennél is több új autó eladásával lehet számolni.

Gablini még nem temetné a 2009-re előre jelzett darabszámot, mert az őszi premierek is lendítenek majd a forgalmon, ami szerinte akár a 85 ezer darabot is elérheti az idén. Az autómárkák közben felismerték, hogy Magyarországon nagyobb a baj, mint Európa más országaiban, ezért az arra érdemes márkakereskedőket jobban segítik a túlélésben, ami szelekciót is jelent. Az anyacégek támogatásának köszönhetően nem csökkent radikálisan a hazai szalonok és szervizek száma, de tovább folytatódik a tulajdonosi koncentráció. A tavaly még 35 ezer embert foglalkoztató és ezernél több kereskedést működtető hálózatban becslések szerint az idén már 8-10 ezerrel kevesebben dolgoznak.

Focus a topmodell

A magyar autópiac listavezetője hónapok óta a Ford, amelyből 2009-ben 7600-at helyeztek forgalomba. Ez 47 százalékkal kevesebb tavalyhoz képest. A JATO adatai szerint a második helyen a Suzuki áll 5800 autóval (-67,6 százalék), aztán az Opel 5600 darabbal (-58 százaklék), majd a Volkswagen következik 3850 darabbal (-55,8 százalék). A modellek listáját a Ford Focus vezeti (2593 db), az Opel Astra (2001 db), a Suzuki SX4-es (1943 db), a Swift (1810 db) és a Splash (1655 db) előtt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.