Az ősz hozhatja el a fellendülést
Negatív csúcsokat döntöget a járműpiac: augusztusban 2519 új személykocsit és 1900 haszonjárművet helyeztek forgalomba, az utolsó nyári hónapban 78 százalékkal zuhantak az eladások az előző év azonos időszakához képest. Az éves mérleg némileg kedvezőbb: a JATO Dynamics adatai szerint az 53,6 ezer új autó regisztrálása 56 százalékkal marad el 2008 első nyolc hónapjához képest.
Tavasztól tíz százalékkal emelkedtek a listaárak, részben az áfaemelés, részben az árfolyamváltozás miatt. Hiába kínálnak több modellt is egymilliónál nagyobb kedvezménynyel, inkább csak az vásárol, akinek készpénze és biztos jövedelme van. A kereskedők tapasztalatai szerint alacsonyabb árakkal és akciókkal már nem lehet jelentős forgalmat generálni, az újdonságérték és a márkaimázs számít. A szalonokba betérők között egyre több az olyan vevő, aki nem az olcsóbb, kétmillió forintos tömegmodellt, hanem 3-4 milliós vagy annál drágább autót keres.
A kereskedők reményei szerint a nyári szabadságok után jelennek meg a részletre vásárlók az autószalonokban.
Az autókereskedelem csak a finanszírozási piaccal együtt gyógyulhat - állítja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének társelnöke. Erdélyi Péter bízik abban, hogy a piac túljutott a mélyponton, az augusztusi forgalomnál már nem lesz rosszabb. A fő gond a hitelezők félelme és bizalmatlansága. Az MGE társelnöke szerint addig tart a válság, amíg nem áll helyre a bizalom az ügyfelek és a bankok között, amíg talpra nem áll a finanszírozási piac. Mindaddig pangás lesz, amíg az emberek nem akarnak részletre vásárolni, vagy ha akarnak is, csak minden második jut hitelhez, mert a bankok továbbra is óvatosabbak a szokásosnál. Azzal is számolni kell, hogy Magyarországon az állandóan hitelre vásárlók aránya tartósan harminc százalék alá szorult, de Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz elnöke szerint hoszszabb távon 40-50 százalékkal lehet számolni.
Erdélyi úgy gondolja, hogy a finanszírozóknak is le kell gyűrniük félelmüket, és előbb-utóbb kihelyezik a pénzt, annak ellenére, hogy sok a veszteség és magas a céltartalékképzés.
A forgalom serkentése érdekében sok márkakereskedő feláldozza az árrést, és a márka finanszírozójával próbálja vásárlóit motiválni, saját vagy szerződött bankjaival hirdet akciókat, ad engedményeket. Ám nem mindegyik márkának van áldozatkész partnere.
A hitellehetőségek januári szigorodása jelentősen visszavetette a piacot: a jelenlegi szabályozás szerint minimum 20 százalék saját erővel és maximum nyolc év futamidőre lehet hitelre autót venni. Ezáltal lényegében eltűntek a piacról a korábban szépszámú, tartósan törleszteni nem képes ügyfelek. Erdélyi szerint a 2008-as eladások felénél jobbra nem lehet számítani az idén, de a 80-85 ezres darabszámhoz még legalább havi hétezer autónak kell elkelnie. Úgy véli, őszre kisebb, jövőre nagyobb fellendülés várható. Magyarországon legkorábban két-három év múlva bővülhet az autópiac évi 150 ezresre.
A Gémosz elnöke állítja: az egyébként is holt szezonnak számító nyári hónapokban a nagy megtorpanást az áfaemelés okozta. A júliusi szerződéskötések az augusztusi forgalomba helyezéseknél jelentkeztek, s hasonló hatás érvényesülhet majd a szeptemberi adatokban. Arra számít azonban, hogy az őszi szezonban a havi eladások meghaladják a nyári adatokat. Szeptemberben 3500-4000, az utolsó három hónapban ennél is több új autó eladásával lehet számolni.
Gablini még nem temetné a 2009-re előre jelzett darabszámot, mert az őszi premierek is lendítenek majd a forgalmon, ami szerinte akár a 85 ezer darabot is elérheti az idén. Az autómárkák közben felismerték, hogy Magyarországon nagyobb a baj, mint Európa más országaiban, ezért az arra érdemes márkakereskedőket jobban segítik a túlélésben, ami szelekciót is jelent. Az anyacégek támogatásának köszönhetően nem csökkent radikálisan a hazai szalonok és szervizek száma, de tovább folytatódik a tulajdonosi koncentráció. A tavaly még 35 ezer embert foglalkoztató és ezernél több kereskedést működtető hálózatban becslések szerint az idén már 8-10 ezerrel kevesebben dolgoznak.
Focus a topmodell
A magyar autópiac listavezetője hónapok óta a Ford, amelyből 2009-ben 7600-at helyeztek forgalomba. Ez 47 százalékkal kevesebb tavalyhoz képest. A JATO adatai szerint a második helyen a Suzuki áll 5800 autóval (-67,6 százalék), aztán az Opel 5600 darabbal (-58 százaklék), majd a Volkswagen következik 3850 darabbal (-55,8 százalék). A modellek listáját a Ford Focus vezeti (2593 db), az Opel Astra (2001 db), a Suzuki SX4-es (1943 db), a Swift (1810 db) és a Splash (1655 db) előtt.