Megint lesz Trabant, méghozzá villamos
Negyven éve az volt a hír, hogy az Apollo a Holdra szállt - és hárommal gyarapodott a 601-es Trabant teljesítménye, ami akkoriban 26 lóerőnyi ménest jelentett. És ma? Felélesztik az egykori keletnémet márkát, mert még mindig vannak, akik üzletet látnak az egykori DDR népautóban. A Herpa játékcég igazgatója, Klaus Schindler az "initiative newTrabi" project keretében akarja a retróautót gyártani.
Már két éve bemutatta a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon az 1:10-es makettet, és készített egy felmérést is, melyből azt a következtetést vonta le, hogy a XXI. században lenne kereslet a Trabantra. Annak ellenére, hogy ez már nem egy olcsó tömegkocsi, hanem inkább igényesebb műszaki megoldású nosztalgiamodell lenne. Ami azt is jelenti, hogy elődjénél drágább lesz a retróváltozat, ám ahogy Klaus Schindler a makett premierjén elmondta, nem is olcsó tömegautónak szánja a harmadik évezred Trabantját, és úgy érzi, hogy egy retróért biztosan sokan hajlandók akár a 16-18 ezer eurót is áldozni a márka hívei vagy a gyűjtők.
Reklámnak mindenesetre jó húzás volt, hiszen alaposan megugrott a Herpa-makettek forgalma, de a válság nem tett jót az igazi Trabant-projektnek, és a tervezettnél lassabban készült el az életnagyságú modell. Az egykori Trabantváros Zwickau közelében működő Herpa Miniaturmodelle GmbH és az IndiKar együttműködéséből született, immár végleges formájú kisautót szigorúan titokban tartják, és csak egyetlen alkatrészét, egy halványkék sárhányót mutattak be.
Az új Trabant karosszériáját legalább annyira titkolják az alkotók, mint a partnereket, igaz a dizájn már kész, de a sorozatgyártáshoz még hiányoznak a befektetők. A Trabant-projekt megálmodói abban reménykednek, hogy a szeptemberben, a frankfurti Nemzetközi Autókiállításon lesznek jelentkezők, mert a sorozatgyártás beindításához még több százmillió euró kell. Az biztos, hogy a járműiparnak rengeteg felesleges kapacitása van, az viszont már kérdés, hogy vevőkből mennyit lehet majd verbuválni.
A nosztalgiáért pedig fizetni kell, pláne, ha nem kétütemű, mert formájában hagyományőrző, hajtóművében viszont nagyon is korszerű és környezetbarát lesz az immár villanymotoros Trabant. Az autó vezérlőrendszerét és elektromos szerkezetét a berlini IAV Automotive Engineering cég szállítja. Az ezer kilogrammnál könnyebb tömegű autó egy töltéssel 250 kilométeres útra képes, és sorozatgyártása 2012-ben indul.