Nem ért rossz véget a Game Over

A Game Over Nyrt.-t az Alternatív Közgazdasági Gimnázium diákjai alapították. Ők alkották azt a magyar csapatot, amely egy tanulást segítő társasjátékkal bekerült a Junior Achievement - Young Enterprise verseny közelmúltban lezajlott rotterdami döntőjébe.

Tanárok és óvodai pedagógusok is érdeklődnek az oktatási segédeszköz iránt, amely az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) csapatát a Junior Achievement - Young Enterprise (JA-YE) nemzetközi diákvállalkozási verseny európai döntőjébe juttatta. A diákok által alapított Game Over Nyrt. terméke egy nyelvoktatást segítő társasjáték, amely a különböző kultúrák megismertetésére is alkalmas.

- A gimnáziumban a tizedik évfolyamon választani lehet a Gazdálkodj Okosan és a Young Enterprise (diákvállalat) tantárgyak közül. Utóbbit izgalmasabbnak találtuk, mert a tananyag részeként céget kell alapítani, alaptőkét gyűjteni, terméket vagy szolgáltatást kitalálni, üzleti tervet készíteni, majd értékesíteni. Egy év alatt megtanultuk, hogyan igazgassunk céget, hogyan kommunikáljunk hatékonyan a szervezet tagjaival és a partnerekkel, miként gazdálkodjunk, és hozzunk létre a piacon is eladható, vonzó terméket - magyarázza Sztripszky Hanna, a diákvállalkozás vezérigazgatója. - Ezt a tantárgyat Magyarországon nagyon kevés helyen és kicsi óraszámban oktatják; a heti egy iskolai órán kívül sok szabadidőt fordítottunk vállalkozásunk kiépítésére és a versenyre való felkészülésre - teszi hozzá Konkolyi Krisztina, a vállalkozás egyik kreatív igazgatója. A Junior Achievement - Young Enterprise egy diákvállalkozási program, és egyben verseny is, amelyen 15 és 20 év közötti diákok saját vállalatot alapítva ismerhetik meg az üzleti élet játékszabályait.

A magyar diákok olyan terméket akartak alkotni, amilyen még nincs a piacon. A társasjátékban különösen fontos szerepet kap egy labda, amelyre zsebeket varrtak. A tasakokba nyolc témakörre épülő, nyolc különböző nyelven leírt szókártyákat lehet elhelyezni. A csomag tartalmaz egy CD-t, amelyen nyelvtanárok olvassák fel a szavakat, ezenkívül activity és egyéb fejlesztő kártyákat, valamint egy füzetet, amelyben a szavak listái és az országok bemutatása található. A játék nem csak nyelvtanulásra használható - ösztönzi a kapcsolatteremtést, fejleszti a tanulási, koordinációs készségeket is.

Keresztély Flóra, a diákvállalkozás másik kreatív igazgatója szívesen beszél a kezdetekről. -A termék kitalálása is csapatmunka volt, nagyjából egy hónapig tartott. A prototípus még papírmaséból készült, ezt hungarocellre cseréltük, és eleinte házilag varrtuk rá a szövetet, illetve a tasakokat. A társasjátékot aztán nyelviskolákba is elvittük, és megkértük a tanárokat, mondják el véleményüket, hadd fejleszthessük tovább. Matematika- és irodalomtanárok is rendeltek belőle, saját célra - algebraképleteket, illetve szinonim szavak kártyáit helyezték el a rekeszekbe. Megismerkedtünk a Karaván színtársulattal, amely hátrányos roma gyermekeket foglalkoztat, nekik is sokat segített a játék a diákok angoltanításában. Iskolákban, óvodákban is jártunk, ahol játékos formában mutattuk be a terméket a gyerekeknek, óvónőknek, tanároknak.

- Magyarországon a diákvállalkozások kezdő tőkéje mindössze száz euró, amit a magyar JA-YE biztosít, de ebből nagyon nehezen lehet gazdálkodni. Összesen negyven labdát tudtunk legyártatni úgy, hogy varrónőkkel készítettük a huzatot és rá a zsebeket, de a szókártyákat, a CD-t és a cég honlapját is házilag barkácsoltuk - érzékelteti Keresztély Flóra, mennyi munka áll a siker mögött. - Ez a norvég csapatnál teljesen máshogy működött, ők a terméküket - egy speciális balettcipőt - Kínában gyártatták le, nagy mennyiségben, és a hazai értékesítés mellett külföldön is árulták, így jelentős nyereségre tettek szert. A standokat végigjárva azt tapasztaltuk, hogy komoly szponzorok álltak a csapatok mögött, a diákvállalkozások zömét nagyvállalatok támogatták - teszi hozzá.

- Bár a magyar csapat ilyen hátszelet nem kapott, az útiköltség és a szállás egy részét a Gazdasági Versenyhivatal állta. A rotterdami versenyen a diákoknak egy üzletemberekből, kommunikációs szakemberekből, közgazdászokból álló zsűri előtt, angol nyelven kellett bemutatniuk, hogyan működik a vállalat. A prezentációra a Noguchi Porter Novelli PR-ügynökség vezérigazgatója, Szántó Péter készített fel minket, ami óriási segítség volt - veszi számba a kevés, ám annál fontosabb támogatót Sztripszky Hanna.

- A terméket versenyképesnek ítélték, de kritikák is elhangzottak, a házilagos kivitelezés és a nyereségesség tekintetében. Ezekből rengeteget tanultunk, már máshogy futnánk neki egy vállalkozásnak. Amíg szponzorok vagy támogatók bevonásával nincs meg a biztos anyagi háttér, nem kezdenénk gyártásba és fejlesztésbe - állítja Konkolyi Krisztina.

A diákok Gáncs Péterné tanárnővel a cég standján Rotterdamban
Gazdaság
2009.07.23 10:08

Ajánlott cikkek

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
televízió

Rekordpontszámmal nyert Petruska

Lezajlott az utolsó elődöntő is szombaton az Eurovíziós Dalfesztivál magyar nemzeti válogatóversenyén Petruska győzelmével, aki saját dalával még az egymásnak rendre, de időnként önmaguknak is ellentmondóan szavazó zsűritagok tetszését is elnyerte.
Vélemény
NOL Piactér