Buszverseny a Volán ellen
engelyt akasztott a Volán-társaságokkal az Orangeways: a nemzetközi autóbuszjáratokat üzemeltető cég belföldön is kipróbálná magát. Menetrend szerint közlekedő luxusbuszai elsősorban a Volán-járatokkal versenyeznének, de megjelenésük feltehetőleg a MÁV-Start Zrt. intercity vonatain felszabaduló ülőhelyek számán is mérhető lenne. A helyközi személyszállítás piacára betörni próbáló céget így nem is várják tárt karokkal.
Tizennégy hónapja várja a választ belföldi buszjárataik engedélykérelmére Kovács Miklós. Az Orangeways vezérigazgatója szerint kérelmüket arra alapozták, hogy a közlekedési tárca pályáztatás nélkül is engedélyt adhat helyközi, távolsági buszjáratokat üzemeltető cégek piacra lépésére - feltéve, hogy az új szereplő olyan szolgáltatásokat kínál, amelyek egyetlen versenytársánál sem érhetők el.
A vezérigazgató úgy véli: járataik mindenképpen újdonságnak számítanának hazánkban. Részben, mert a Budapest és öt vidéki nagyváros - Debrecen, Győr, Miskolc, Szeged és Zalaegerszeg - között közlekedő autóbuszaik expresszjáratok lennének. A minisztériumnak eljuttatott kérelmükhöz csatolt menetrendjüket úgy állították össze, hogy utasaik négy óra alatt akár Debrecenből Győrbe is eljuthassanak. Az egymáshoz a fővárosban csatlakozó járatok közötti átszállásra 15 perc állna rendelkezésre.
Az autóbuszaik fedélzetén elérhető szolgáltatások is újdonságnak számítanának a piacon. Minden járaton elérhető lenne az internet, az utasok a repülőgépekhez hasonlóan ingyen kapnák meg a napilapokat, az utaskísérők pedig italokat szolgálnának fel.
Az Orangeways terveit a nemzetközi forgalomban szerzett tapasztalatokra építette. Kovács Miklós úgy véli: a Volán-társaságoknak külföldön utasszámcsökkenést okozó járataik belföldön is versenyképesek lesznek. Olyannyira, hogy cégük az állami veszteségtérítésről és a fogyasztóiár-kiegészítésről is lemond. Azaz, költségvetési támogatás nélkül, kizárólag piaci alapon működtetnék autóbuszaikat. Kérdésünkre kifejtette: a későbbiekben bárhogy is alakulna a társaság anyagi helyzete, az állami forrásokra nem tartanának igényt.
Augusztus vége előtt döntést hoz az Orangeways buszjáratairól a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM). A tárca sajtóosztályán azonban a folyamatban lévő engedélyezési eljárásról lapunk kérdésére egyebet nem mondtak. Más forrásból úgy tudjuk: az engedélyei megszerzésének valójában az idén másodszor nekifutó - egyszer már elutasított - társaságot a minisztérium szakértői számos kérdésben hiánypótlásra szólították fel.
Az elsők között várják például az Orangeways buszjáratainak menetrendjét. Ezt a hírek szerint az elmúlt hónapokban a cég nem a megfelelő formában állította össze. Emellett be kellene mutatnia azt is, hogy járatait tényleges, más szolgáltató által el nem látott, közszolgáltatásként értelmezhető utasigények alapján indítaná.
A szaktárcánál ettől függetlenül kétségesnek tartják, hogy a Volán-társaságok legjobb járataiért versenybe szálló új szolgáltató hosszú távon képes lesz megélni saját forrásaiból. Ennek legalábbis ellentmond, hogy a fogyasztóiár-kiegészítésről való lemondással a cég önmagában bevételei közel felének int önként búcsút.
Pénzügyi gondokat okozhat az új, ezért drága autóbuszok magas amortizációja is. Ha a cég nem tart igény az állami veszteségtérítésre, ennek összegét is saját bevételeiből kellene kigazdálkodnia. Ezzel együtt, ha a Orangeways az elvárásoknak tartalmilag és formailag megfelelő válaszokat ad a minisztérium szakértői által feltett kérdésekre, átmehet a vizsgán, és megkaphatja járatengedélyeit. A végső döntésnél azonban a szaktárca figyelembe veszi a társszolgáltatók, így a Volán-társaságok véleményét is.
Márpedig annyi bizonyos: a Volánok nem örülnek az új versenytárs felbukkanásának. Saslics Elemér, a cégek álláspontját összefoglaló Volán Egyesülés vezérigazgatója nem titkolta, hogy ellenzik az Orangeways tevékenységének engedélyezését. Tervei ugyanis sértik a Volán-társaságok közszolgáltatási szerződésben rögzített érdekeit. A közlekedési minisztérium vezetéséhez írt levele tartalmáról a vezérigazgató nem beszél. Ennek ellenére úgy tudjuk: az egyesülésnek szakmai kifogásai is vannak. Valószínűtlennek tartja, hogy az Orangeways komolyan lemondana az állami támogatásokról. Gyanújuk szerint ez nem több mézesmadzagnál, ami a járatengedélyek megszerzése után eltűnik.
Állítják: a cég új munkahelyeket csak azon az áron létesíthet, hogy a Volán-társaságokat idővel létszámcsökkentésre kényszeríti. Emellett kifogásolják azt is, hogy üzleti tervéből nem derül ki: az új buszos vállalkozás miből fizetné dolgozói bérét, autóbuszai üzemanyagát, vagy éppen az autópálya-használat díját.
Sztrájkra is készek a vonalak védelmében
Nem a versenyhelyzetet kifogásoljuk, hanem a tisztességtelen üzletpolitikát. Álláspontunk szerint ugyanis elfogadhatatlan az, hogy miközben a Zala Volánnak működtetnie kell több száz veszteséges járatot is, addig az Orangeways lényegében kimazsolázza a térség útvonalai közül a legforgalmasabbat, legnyereségesebbet, s kizárólag ott szállna versenybe - mondta tudósítónknak Horváth László, a Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezetének vezetője a Népszabadságnak. - Társaságunk naponta 254 zalai település lakóinak biztosítja a buszközlekedést, ám járataink közel fele veszteséges. Ezeket pedig csak az állami kompenzációból, valamint a távolsági, főképp a budapesti járataink nyereségéből tudjuk fenntartani. A Zala Volánnál működő három szakszervezet levélben kérte a közlekedési minisztert, Hónig Pétert, hogy ne járuljon hozzá az Orangeways zalaegerszegi járatainak elindításához. Horváth László közölte: ha kérésük nem találna értő fülekre, akkor a végső esetben készek sztrájkkal is nyomatékosítani kérésüket. (Boda András)