Ráfaragott a MÁV az új Talent-vonatokkal
Hamar munka ritkán jó: a MÁV is megfizeti az árát a három éve kapkodva megvásárolt tíz Bombardier motorvonatának. Az eredetileg az osztrák vasútnak készült, egyenként 4,3 millió euróért kínált Talent szerelvényeket a MÁV arra hivatkozva vette meg, hogy azonnali forgalomba állításuk nélkül nem tud eleget tenni elővárosi szolgáltatási kötelezettségeinek. Az átvételüket követően egy évig veszteglő motorvonatok végül Győr és Bécs között közlekedtek menetrend szerint.
Most azonban onnan is kiestek. A legfőbb ok természetesen most is a pénz: a Bombardier motorvonatok javítása a szolgálatba állításuk óta a vártnál félmilliárd forinttal többe került. A kérdés már csak az, hogy a számlát a MÁV vagy a vonatok gyártója állja-e majd. Lapunk értesülése szerint mindenesetre a szerelvények üzemkészsége alacsonyabb a kanadai- német gyártó által a szerződéskötéskor vállaltnál - fékberendezésük a vártnál lényegesen gyorsabban használódik el.
Úgy tudjuk, a típushibát a magyar vasút jelezte a Bombardiernek. Érdemi lépés azonban sokáig nem történt: a MÁV-Start és a gyártó a hírek szerint azon vitatkozott, hogy ki fizesse a féktárcsák cseréjét. Eközben a Talent szerelvényeket - feltehetően közlekedésbiztonsági megfontolásokból - egymás után állították le.
A Győr és Bécs közötti közvetlen, tehát átszállás nélküli utazás lehetőségét biztosító tíz, két áramnemű Talent közül a múlt héten kettő még közlekedett. Kedden azonban a MÁV-Start ezeket az utolsó motorvonatokat is kivonta a forgalomból. Ami azzal jár, hogy az Euroregio-járatok utasainak Hegyeshalomnál át kell szállniuk - erről hétfő reggel a MÁV-Start maga adott tájékoztatást.
A magyar cég lépését a motorvonatok gyártója alapozta meg. Wolfgang Pape, a Bombardier Transport vezérigazgatója és Paul Krott projektigazgató hétfőn legalábbis levélben szólította fel a MÁV-Start illetékeseit a motorvonatok forgalomból kivonására. Amivel elvileg elismerték azt is, hogy valósak a szerelvények üzemeltetésénél tapasztalt problémák.
A Bombardier rendelkezése nem jelent garanciát, hogy a cég a járművek javítási számláit is állja majd, igaz, más választása valószínűleg nem lesz. További vitákat szülhet, hogy az eddigi vizsgálatok tanúsága szerint a féktárcsák gyors elhasználódásáért a Talentek konstrukciója kárhoztatható - azaz a most aktuális javításokkal a probléma nem oldódik meg. A magyar vasút a Bombardier szerelvényeit legkevesebb 25-30 évig futtatná. Azt pedig feltehetőleg sem a MÁV nem vállalja fel, hogy a gyártó hibájára visszavezethető többletköltségeket a vonatok teljes élettartama alatt fizesse.
A Talent szerelvények újbóli szolgálatba állításának a fékberendezések javítása, cseréje után feltehetőleg nem lenne műszaki akadálya. Ha azonban a MÁV nem jut egyezségre a Bombardier illetékeseivel, az utasok akár végleg búcsút mondhatnak a Talenteknek: a járművek visszaadására van lehetőség a MÁV és a gyártó közötti szerződés szerint.