VENDÉGPOSZT - Borkóstoló 12 ezer méteren
Vendégposztot közöl az Egek Ura Blog abból az alkalomból, hogy a világot járt barátom, Ortutay Gergely héderelhetett pár órát a Qatar Airways business osztályán Budapest és Doha között, majd szakmailag végig vezették a dohai prémium-terminálban. Egyet leszögezhetünk: a sárga irigység érzése nem véletlen, mi több, teljesen indokolt.
Kezdésnek szögezzük le: szerencsés vagyok. Elsősorban azért, mert a Qatar Airways Budapest-Doha járatát business osztályon tehettem meg, másodsorban meg azért, mert ez egy blog, így ez a vendégpost lehet szubjektív hangvételű. Szubjektíve pozitív. De e véleményemmel nem vagyok egyedül: az iparágilag általánosan elfogadottnak számító Skytrax rangsora alapján – ami több mint 18 millió utas véleménye alapján készül – 2011-ben a Qatar Airways lett az év légitársasága. Nem véletlenül. Például azért, mert ilyen finomságokkal kényeztetik az utasaikat.
1997-ig a dohai légitársaság a Perzsa-öböl térségében sem számított meghatározónak (ekkor még csak négy repülőgépük volt), ám ekkor a katari emír, Hamad ibn Halífa Al Thani álmodott egy nagyot. Megtehette, volt miből finanszírozni a világhódító tervét: az 1940-es években felfedezett földgáz és olajmezők, majd a brit protektorátus fellett 1971-ben elnyert függetlenség óta csak az kérdés, hogy hová tegyék azt az irdatlan sok pénzt. A világon Katarban a legtöbb az egy főre jutó GDP 102,891 dolláral, csak összehasonlításképpen a második helyen Luxemburg (84,829), a hetedik helyen USA (48,147), míg a negyvenhatodik helyen Magyarország (19,647) áll (az IMF 2011-es adatai alapján). Ezen a képen például őekszelenciája Sarkozy francia elnök társaságában ünnepli, hogy a Qatar Airways vezére, Al Baker úr (balra) és Louis Gallois, az EADS (az Airbus anyavállalata) társ-vezérigazgatója 2007-ben aláírták azt a szerződést, amelynek értelmében a Qatar 80 darabot rendelt a vadonatúj fejlesztésű, közepes kapacitású, de nagy hatótávolságú és kompozit szélestörzsű Airbusból, az A350-esből.
Mostanra a Qatar Airways a világ egyik legmeghatározóbb légitársasága lett, a gépparkban jelenleg valamivel több mint száz repülő van, javarészt Boeing 777, Airbus A330 és A340, de üzemeltetnek egy kisebb A320 flottát is, valamint hamarosan belép az üzembe az Airbus A380-800 szuperjumbója (amiből potom tizenhármat rendeltek). Pillanatnyilag több mint száztíz célállomásra repülnek - nem is oly rég indult el a Tbiliszi, vagy a ruandai Kigali járat.
De térjünk vissza a mi „kis járatunkra”: a katari légitársaság a keskeny törzsű Airbus A320-as gépekkel repüli az öt és fél, hat órás Budapest-Doha utat. A business osztály tizenkét helye oda és vissza is tele volt, ahogy a turista osztályon is kitehették volna a „Megtelt” táblát. Ez sem véletlen: a magyar fővárosban átszálló külföldi utasokon kívül rengeteg magyar turistával találkoztam, akik a távol-keleti, sőt ausztráliai nyaralásukat, utazásukat oldották a meg a Qatar ár-érték arányban nagyon is versenyképes jegyeivel. Nekünk, magyaroknak is kínálnak újdonságot: a Malév megszűnése után jogot nyertek a Zágráb - Budapest közti utasszállításra, így a magyarok ötcsillagos légitársasággal repülhetnek a két város között, minthogy a gép a pesti állásidőben még megfordul a magyar és a horvát főváros között, így bekapcsolva Zágrábot az útvonalhálózatukba. (Jegyek cirka 66 ezer forinttól indulnak.)
A Dohába tartó gépen a nemzetközi utaskísérő gárda (magyar „styuvival” is találkoztunk) a legfelsőbb szinten szolgálta ki az utasakat, igazán profi módon tették a dolgukat. A kényelemre sem lehetett panasz: hely bőséggel volt, a többféleképp állítható, sőt masszáz funkcióval is ellátott nagy, kényelmes ülésekben igazán kipihenheti, kialudhatja magát a kedves utas. Már ha van valaki, aki pihenni akar, miközben már beszálláskor 98’as francia Lanson pezsgővel kínálják, majd a vacsorához (a menü: előételnek lazacos, sajtkrémes rolád, majd krumplileves, vagy tengergyümölcsei saláta, főételnek bélszín krumplival, salátával, vagy csirkemell basmati rizzsel, avagy tagliatelle gombás-gorgonzólás szószzal, spárgával, majd befejezésképp sajttál vagy, gyümölcssali, vagy vaníliafagylalt, vagy almáspite) egy jobbnál, jobb borokat tartalmazó borlapból választhat az ember.
Pontosabban, az út Doháig akár egy borkóstolói is lehet, méghozzá 12 ezer méter magasan, hiszen az első osztályú borokat tartalmazó borlapot végig is ihatja a nagyon kedves utas. Az ajánlatom: ne legyünk szégyenlősek! Én sem voltam az, így szinte elrepült az idő. Természetesen ha az ínycsiklandó vacsora és a jó társaság sem lenne elég, akkor a legújabb filmeket, zenéket, és játékokat is kínáló in-flight entertainmentet vehetjük igénybe (ez a turista osztályon is minden üléshez van).
A „jóból” aztán a katari fővárosba megérkezve (vagy onnan elindulva) is kijut bőven. A Dohai Nemzetközi Repülőtér Premium Terminal-ján található első osztályú várójuk nemrégiben elnyerte a legjobb First Class Lounge címet: az első osztályt maguknak megengedhető utasok ha több órás várakozásra vannak ítélve, akkor akár kis egy-két ágyas szobácskákban, vagy Spa-ban pihenhetik ki magukat. A Business Lounge-ban – ahol pl péntek reggel legalább annyian lehettek, mint a sima turista terminálon – szintén jár az ingyenes étkezési szolgáltatás, a kisgyerekesek játszóház, a kicsit nagyobbaknak meg több Playstation terminál áll rendelkezésre. Meg akár orvosi konzílium, de azt nem ajánlom senkinek. Ilyen extrák is vannak:
Ugyanakkor a Qatar Airways vezetősége egy pillanatra sem ül a babérjain: 2012.12.12-én avatják fel az új dohai nemzetközi repteret, amely még csilli-vilibb lesz az elődjénél is. De sokkal praktikusabb is. És gigantikusabb. És vadonatúj. Ez azonban már egy következő post.