Qatar Airways: Athén - New York
Athénból fog repülni New Yorkba a Qatar Airways, ez a minket látszólag semmiképp sem érintő hír azért érdekes, mert az athéni és a budapesti reptér között van némi párhuzam, másrészt remekül mutatja, milyen erős szereplőivé váltak a légiközlekedésnek az öböl-menti légitársaságok, harmadrészt, jogi kérdésként is érdekes, hogyan kaphatott a dohai bázisú fuvarozó repülési jogot erre az útvonalra.
Szögezzük le, a mai bejelentés nem túlságosan szószátyár, ezért inkább csak találgathatunk a részleteket illetően. A Qatar Airways ma lényegében annyit közölt, hogy nyitnak egy Athén - New York járatot, mindezt azért, mert Athén nagyon fontos partnerük, a jelenlegi 31 európai célállomás között Athén indult az elsők között 2004-ben heti hat járattal, de immár napi két gép jár Doha és az Eleftherios Venizelos légikikötő között, amely nem mellékesen a Hochtief Airport AG család tagja, akárcsak Budapest.
A járat indulása 2013 közepén várható, ám Al Baker úr nem részletezte az operáció lényegét, mindenesetre okkal feltételezhetjük, hogy a légitársaság nem telepít egy szélestörzsű repülőt Athénba, hanem Dohából Athéni leszállással repülnek New York felé. A routes online szerint ráadásul Dreamlinerrel fogják repülni az utat, tehát némi presztízsértéke is lesz, alighanem a Boeing is támogatja ezt.
Ehhez persze meg kellett szerezni a görög és az amerikai légügyi hatóságok jóváhagyását, mert bár az EU és az USA között lényegében opensky rendszer van érvényben, ez nem vonatkozik egy harmadik államban bejegyzett légitársaságra. Igaz, a Qatar tör a OneWorld-be, nem csodálkoznánk, ha hamarosan valamelyik nagy OneWorld légitársaságban tőkeágon is megjelenne, ráadásul, Athénnak, akárcsak Budapestnek, nagy szüksége van New York-i közvetlen összeköttetésre, amelyből csak szezonális van, május második felétől a Delta üzemeltet járatokat.
Ha tehát Akbal Al Baker valamit szeretne ezen a piacon, hamarabb elindítja a saját járatát. Görögországban ismertek a gazdasági nehézségek, de ettől népes görög kisebbség él Amerikában, a business is csak megy, tehát a járatra szükség van, mint egy falat kenyérre, nemcsak a görög gazdaságnak, hanem a reptérnek is. A helyi légitársaság, az Olympic, olyan harmatgyenge, hogy nem tud longhault üzemeltetni, code-share-ezik ugyan a Deltával de attól még nem nő a kapacitás. Ugye, ismerős valahonnan ez a szituáció?
Nem csoda hát, hogy a görög kormány valószínű megadta a repülési jogot a qatariaknak, akik nyilván egyébként is növelték volna a járatszámot Doha és New York között, na, most az egyik gép feltehetőleg meg fog állni Athénban. Nem dráma, egyébként a távolság akkora a két város (Doha és New York) között, hogy lehet, még üzemeltetési előnyt is kovácsolnak a dologból, a közbenső leszállás ugyanis, ez esetben csökkentheti a költségeket, ráadásul két piacról lehet tölteni a gépet, ami azért nagyon nem mindegy, kereskedelmi szempontból sem.
Annak idején egyébként Budapest is felmerült, mint európai lehetséges üzemeltetési bázis, a Qatar leghosszabb transzatlanti útvonalain: a budapesti járatnyitó alkalmával erre tett is utalást Baker, s mindenki azt gondolta, például a Doha - Houston megállhat Pesten. Ismerve a reptér körüli ügyeket, erre ne kössünk fogadásokat.
Athénnak mindenesetre jól jön a járat, amely tovább növeli a hamarosan OneWorld taggá avanzsáló Qatar Airways kínálatát, amely így sem gyenge. December ötödikétől repülnek Varsóba, idén egyébként 11 új útvonalat indítottak el: Baku, Tbilisi, Kigali, Zágráb (via BUD), Erbil, Bagdad, Perth, Kilimanjaro, Yangon (Myanmar), Maputo (Mozambik és Belgrád.
Jövőre jön Gassim (Szaúd-Arábia), Najaf (Irak), Phnom Penh (Kambodzsa), Chicago és Salalah is, ami Ománban van.
A Qatar airways ötvenmilliárd dollár értékben (listaár) rendelt gépeket a nagy gyártóktól, összesen 250-et, köztük a Dreamlinerrel, az A380-nal, ők lesznek az A350WXB első üzemeltetzői, de a flottá szerves részét képezi a Boeing 777 és az Airbus A320 típuscsalád is.