Mit tud az új Lufthansa businesss class? Hová repülnek az új Jumbók?
Megújul a Lufthansa Business Class a következő három évben minden gép C kabinját felújítják – ezt már rég lehetett tudni, most azonban megmutatták a szuper-új business ülést, amely valóban igen ígéretes, nemhiába költöttek rá háromszázmillió eurót.
Az első megújult kabin az új Boeing 747-8-as típuson áll forgalomba, amely India és az USA felé fog majd repülni, a konkrét városokról többet aligha lehet tudni, de minden bizonnyal a flagship járat a Frankfurt – New York lesz. A business kabin megújításával véget ért a több évig tartó termékfejlesztés, elvégre eközben megújult a First, az Economy előbb short- és medium-haul járatokon, majd az A380 beállásával a longhaul szakaszokon is, most pedig a business-en volt a sor, már igen régóta, hiszen a 2003-ban bemutatott, s ma is használt üzleti osztály jó volt ugyan, de azóta a konkurensek, s a Lufthansa saját leányvállalatai is jobb, kényelmesebb székekre és kabinra tértek át...
A német légimogul azonban most nagyot dobott: csaknem kétméteres, pontosan 1 méter 98 centi hosszú vízszintes ággyá lehet ugyanis alakítani az új székeket, minderre és repülőkre euró milliárdokat költ a német légitársaság. Hamarosan megérkeznek Frankfurtba az új Jumbo-k, a 747-8 Intercontinental első példányát, amely jelenleg a hatósági engedélyekért repül Seattle-ben, valamikor áprilisban hozza el a Lufthansa Frankfurtba, majd a helyi engedélyek megszerzése és a személyzet képzése után még akár abban a hónapban, de legkésőbb májusban forgalomba is áll az új repülő, az új business osztállyal – mondta Reinhold Huber, a cég alelnöke.
Evvel, legalábbis a business kabin fejlesztését illetően ötéves tervezés érett be, a program háromszázmillió euróba került, de idén további másféél milliárdot költenek el repülőkre. Az üzleti osztály minden légitársaságnál a legfontosabb termék, legalábbis ott, ahol prosperál a gazdaság és a hosszú távú járatokon meg tudják tölteni a csaknem luxuskörülményeket nyújtó kabint, evvel lényegesen több profitot termelve, mint amit a turista osztályon realizálni lehet.
Ezért nem is csoda, ha a német társaság, amely több, mint száz hosszú távú repülésre alkalmas gépet üzemeltet, öt év alatt, a törzsutasokat aktívan bevonva a tervezésbe újította meg a business osztályt.
2007-ben azonban már a most bemutatott koncepciót kezdték tervezni, a székeket gyártó BE Aerospace céggel karöltve. Abban az évben az ötszáz leggyakrabban utazó törzsutasukat kérdezték meg, milyen elvárásaik vannak, azért a több ezer euróért, amit egy-egy útra kifizetnek. (New Yorkig hatszázezer, a nyugati partra csaknem egymillió forintba kerül egy retúr business jegy.)E felmérés szerint a kényelmes ülés a legfontosabb, amelyen minden kompromisszum nélkül végig lehet aludni egy tízórás, éjszakai repülőutat, de számít a privát tér és a fedélzeti szórakoztató-rendszer is. Fontos az ülés kényelme is, a csendes működés, a felhasználát anyagok minősége és a színek is – mondta Dr. Reinhold Huber, a légitársaság termékekért felelős alelnöke. Kiderült, hogy a jelenlegi kék business ülések 2003-ban még nagyon cool-nak számítottak, de ma már kevéssé kedveltek, kimentek a divatból. Ezért az új ülés szürke. Továbbra is textil, mert meglepetésre kiderült, hogy a bőr székeket a rövid járatokon szeretik inkább az utasok – és a légitársaságok, mert sokkal könnyebb tisztán tartani -, de a hosszú járatokon, ahol az utas az alvásra is rákészül, nem szívesen fekszenek bőr ülésbe. Érdekes, de higgyük el, ha annyi sok senator és HON circle törzsutast megkérdeztek.
Az alelnök hangsúlyozta: ahogy egy szálloda esetében sem pusztán az ágy jelenti a terméket, így a business class-nak is csak egy – bár kulcsfontosságú – része a szék. Még akkor is, ha erre kell a legtöbbet költeni, mert ezt nem lehet utólag toldozni-foltozni, tartósnak kell lennie, s így tovább. Így számít a kabin világítása: az új 747-8i-ben és a többi gépben is meleg hangulatú LED világítás lesz, úgy elhelyezve, hogy a privát teret preferáló utas a fejmagasságtól viszont érezze úgy, hogy maga a kabin, azaz az utastér tágasabb, mint valaha.
Nagyon fontos a fedélzeti szórakoztató-rendszer, azaz a videó képernyője, ezért a jelenleg használát 10,4 inches képernyőket a First-höz hasonló 15 collos kijelzőkkel váltják fel, maga a rendszer pedig egyszerűbben kezelhető, majd, mint a mostani. Mi számít még? Természetesen a Lounge. A Lufthansa mintegy hatezer négyzetméternyi üzleti várót üzemel be Münchenben, Frankfurtban és Londonban, ezek nagy része persze a Lufi A380 terminálján van Frankfurtban, ahol minden kapunál külön lounge van, ahonnan közvetlenül lehet a felső fedélzetre beszállni, anélkül, hogy az economy sorral találkozna az utas. Alighanem a 747-8i is innen fog indulni, bár esetében a helyzetet bonyolítja, hogy az upper deck csak 36 business utasnak ad helyet, a nyolc first és az 56 maradék business utas az alsó szinten utazik. Sebaj, majd megoldják.
A Lufthansánál nagyon büszkék arra, hogy ha befejezik a retrofit munkákat, akkor géptípustól függetlenül egységes színvonalat nyújt majd a business class, s ezzel egyedülállók lesznek a világon. Tudniillik, még a burkolatok színvilágában és dizájnjában sem fognak különbözni a gépek, a különbség a géptípusokon az lesz csupán, hogy a székek V vagy H alakban helyezkednek-e el a kabinban. A 747-8i-ben például V.
2010-ben már nyolchetes tesztperiódusban a New York és Frankfurt között közlekedő gépeken mindig berendezték a kabint a legújabb tervek szerint elkészült ülésekkel, hogy megtudják a tesztelő utasok véleményét: összesen 1340 utas véleményét kérték ki. Ennek eredményeképp még több helyet terveztek a székekbe rakodás céljából, ahová elférnek a cipők, újságok, olvasószemüvegek, laptopok és egyéb kacatok, amiket az utas repülés közben a környezetében kíván tudni.
A légitársaság igen komoly pénzt invesztál a fejlesztésbe: csak a business fejlesztése hárommilliárd euróba kerül, a csaknem száz gép átépítése 2014 végére fejeződik be, legutoljára a flotta legfiatalabb és legnagyobb tagjai, az Airbus A380-as óriásgépek kapják meg az új berendezést. Ennek oka, hogy csak a nagyjavítások alatt lehet elvégezni a gép belsejének felújítását, s mivel a szuperjumbó a legfiatalabb és legkevesebb karbantartást igénylő típus, ezeket állítják le legkésőbb a karbantartás érdekében. Az új business a légitársaság legújabb üdvöskéjén, a hamarosan forgalomba álló Boeing 747-8 modellen (a megújult Jumbo ez) debütál, amelyen 92 business ülés kap helyet.
A darabonként több ezer euróba kerülő székekből több, mint hétezret rendeltek meg, s építenek be a repülőgépekbe a következő három évben.
A Lufthansa-csoportnak (beleértve az Austriant, a Swisst, a Brussels Airlinest is) jelenleg 200 új repülőgépre van megrendelése, ezeket öt éven belül veszik át, s ez idő alatt több, mint 16 milliárd eurót – ez 4640 milliárd forint, a teljes magyar GDP mintegy hetedét kitevő összeg – költenek a légiflottájuk megújítására.