Jön az új Germanwings(?): a Lufthansa európai márkája
A jövőben minden olyan Lufthansa járat, amely Európán belül közlekedik és nem érinti a Frankfurt vagy a München hub-okat (átszálló-központokat) a Germanwings üzemeltetésében fog repülni – ismert ez a tény már jó ideje, s ez fel is vet egy sor kérdést? Európában fapados lesz a Lufthansa? Vagy épp a legjelentősebb német diszkont társaság vonul ki az olcsó piacokról? Mi lesz a szinergiákkal? Minderre december hatodikán, mintegy mikulás-ajándékként derül fény, de Götz Ahmelmann, a Lufthansa szolgáltatásokért felelős alelnöke a múlt héten egy sor kérdésre válaszolt. Időközben kiderült az is, hogy az átszervezett légitársaság a reasonable, but not cheap, azaz a jutányos, de nem olcsó szlogennel próbálja majd meg pozícionálni magát.
Kezdjük az elején! a Germanwings eddig is Lufthansa leányvállalat volt, a németek nem csináltak mást, 2009-óta, jelenleg csak Airbus A319-esekkel repül, s eddig is magasabb szolgáltatási szintet nyújtott, mint egy átlag fapad. Másfél éve gyűjthetők rajta Miles&More mérföldek is, valójában ez egy olyan fapad, amely remekül szolgálja a német lakosságot, s amelyet a Lufthansa azért alapított, hogy ne törjenek be a német piacra hatalmas erőkkel az olyan ultra low costok, mint a Ryanair, vagy épp a Wizz. De leginkább a Ryanair. A Ryanair ma nem is erős Németországban, de az évek során sok mindenkivel kellett versenyeznie a Germanwings-nek, így az azóta legacy carrierré fejlődött Air Berlinnel, a Tui-val, az LTU-val, az Easyjettel, s még sorolhatnánk.
A Germanwings megerősödött az 1997-es alapítása óta, de mára azt már világos: a hagyományos fuvarozók relatív magas árait és nagy profittartalmát a rövid utakon nem tudta megvédeni az agresszív ultráktól. Az európai piac átalakult, ma olcsó jegyekre vágynak az emberek, az európai útvonalakról a hagyományos fuvarozók profitja leolvadt, a rendszer nem tudja kitermelni azt a költségszintet, amin egy hagyományos Lufthansa működik. Épp ezért, az ötlet, hogy a Germenwings az alacsony költségeivel vegye át az európai útvonalhálózatot, adta magát. Tapasztalatuk is megvan mindehhez, például Kölnben eddig is biztosítottak átszállásokat, fapados létükre.
A légitársaság egyébként Magyarországon egyet jelent a fapados repülés elindulásával, 2003-ban a kölni járatukkal kelt újra életre a ma már rendezvényközpontként üzemelő egyes terminál.
Götz Ahmelmann sok kérdést nyitva hagyott, amikor november 22.-én találkoztam vele. Például, az új légitársaság neve Germanwings marad? Ezt ma még nem tudjuk, de azt igen: bizonyosan megújul a teljes dizájn, a gépek festése, s a géppark is változik, ugyanis az A319-esek mellett üzemeltetik majd a Lufthansa CRJ-900-as commuter jetjeit is. Ez repül például a Budapest-Berlin járaton, vagy épp a Budapest-Hamburg vonalon is előfordul. Kérdés, s az alelnök elmondta: az utasok ugyanolyan szolgáltatást fognak kapni, mint eddig a Lufthansán: lesz fedélzeti ellátás, lesz feladott csomag, s az eddigi átszállóhelyeken lesz átszállás is. Lesznek azonban olyan olcsó árkategóriák is, amelyek esetében ezekért fizetni kell majd. A jutányos, de nem olcsó szlogen ezúttal nem pusztán az árra utal, hanem alighanem a szolgáltatási színvonalra is. Egyelőre nem világos, lesz-e business osztály, de Európán belül ez nem is lényeges. Viszont, az első tíz sorban ülők például nagyobb lábteret kapnak a mai Germanwings gépeken.
A járatok azonban Germanwings kód alatt fognak repülni, de a Lufthansa-ügynökök tudnak majd eladni rá, ahogy eddig, s lehetőség lesz a mérföldek gyűjtésére is. Az átállás folyamatos lesz, hiszen nemcsak a járatokat kell átkapcsolni, hanem a rövid utakon repülő személyzet munkajogilag is átkerül a Germanwingshez.
A Miles&More silver és gold tagok, csakúgy, mint a Star Alliance prémium törzsutasok e járatoknál is élvezhetik mindazon prioritásokat, amelyeket a Lufthansán, annak ellenére, hogy a GW nem tagja a StarAlliance légi szövetségnek.
Az első átvitt járat a Nürnberg-Hamburg útvonalon jár majd, az átállás egy évet vesz igénybe, s bizonyosan lesznek döccenők, ugyanakkor a Lufthansa szerint az utasok élvezni fogják az újrafazonírozott Germanwings járatokat. Reméljük, hogy folyamatos lesz a kommunikáció és a tapasztalatcsere a régi és a fiatal cég között, mert a kaotikus tapasztalatok nagyon tudnak ártani egy légitársaságnak, meg tudják tépázni a Lufthansa ma igen kiválóan csengő nevét. Az együttműködés szoros lesz a két operáció között az átszállás után is, tehát a későbbiekben a Budapest-Düsseldorf Germanwings járatról ugyanúgy át lehet szállni majd New York felé, mint eddig.
Ugyanakkor, az európai járatokon elkönyvelt veszteségektől megszabadulva a Lufthansa jobban tud koncentrálni az interkontinentális útvonalakra, ahol van is tennivalója, mert hiába nagy szereplő Európában meg kell küzdenie az egyre jobban feltörő öböl menti cégekkel és a kínaiakkal is...