Fapad-kaland: TURKU (TKU) - a világnak tényleg van vége!
Turku diszkont termináljáról már jó előre mesélte Ács Gábor barátom, a diszkont légitársaságok nagy szakértője, hogy némiképp meg fogok lepődni. Azt azonban nem mondta, hogy mennyire... A kissé nagyképűen csak kettes terminálnak nevezett reptér-képződményt megszemlélve az jár a fejemben, hogy az efféle fapados járatok meddig tarthatók fent? De ne ítéljek elsőre. Turku alapvetően kis reptér, tavaly alig több, mint 377 ezer utas fordult meg itt, alapvetően azért van, mert télen Finnországban elég bajos a földi közlekedés a nagyvárosok között (kb. százötvenezer lakosával Turku annak számít), így vannak időszakok, amikor az időjárás viszontagságai miatt a légi összeköttetés jelenti a kapcsolatot Helsinkivel. Persze van vonat és busz is, de a repülés akkor is lehetőség, amikor a méteres havak miatt a földi megközelítés nem. Tegnap éjjel egy FlyBe ATR-72-essel érkeztem ide:
Ez már az utcafront, az airside-ot nem tudtam lefotózni, mert az érkezéskor kifogtam azt a másfél órát, amikor sötét volt. Éjfél után érkeztem, hajnal kettőkor, mikor lefeküdtem vörös volt az ég alja, én pedig alföldi gyerekként azt hittem, ez a naplemente. Szállásadóm világosított fel, hogy nem, az már a napfelkelte volt.
Visszatérve a reptérre, ez a normál terminál, jár ide az air Baltic Rigából, az Air Åland Mariehamn-ból, a Blue1 szezonálisan Kittilä-ból és Stockholmból folyamatosan, amit a Golden Air üzemeltet, a Finnair járatait pedig a FlyBe üzemelteti ATR-72-esekkel Helsinkiból, s tele is vannak rendesen, sokan azzal járnak dolgozni Vantaa-ba, vagy Espoo-ba, ahol a Nokia van. Ezt le is fotóztam, látszik a képen valami az airside-ból is. A felsorolásba kívánkozik még a SAS koppenhágai járata, meg pár charter, amit rendszerint a Sun Express és a Finnair üzemeltet.
A diszkontok a kettes terminálról járnak, ami így elég fellengzős: valójában az történt, hogy a Finavia felújított egy régi műszaki épületet, az a terminál, két check-in pulttal, kicsit odébbrakták a kerítést, hogy meg lehessen közelíteni, kialakítottak egy parkolót és már kész is volt.
A jelenlegi járatkínálat pedig: a Ryanair Brussels-Charleroi, London-Stansted, Girona és szezonálisan Malaga felé, a WizzAir Gdansk és Budapest felé, a Turku air légitaxi és cargo-szolgáltatást nyújt, de őket az egyesen láttam tegnap tehát soroljuk oda. A menetrend nem túl bonyolult, felfér egy A4-es lapra, ki is függesztették, íme:
A terminált két órával az indulás előtt nyitják, konkréten a check-in pulton és a biztonsági ellenőrzésen kívül egy kávézó van a tranzit-területen. Magam egy hónappal ezelőtt 20 euróért vettem a jegyet haza. Amikor odaértem, akkor egy Ryanair ment Charleroi-ba, s mivel nem volt az a giga-tömeg, érdekelt, hogy mennyien lehetnek a WizzAir-en. Azt majd megírom, ha hazaértem, mindenesetre, ma a mai gépre 58 euróért árulta a rendszer a jegyet, tehát olyan hatalmas zsúfoltságra nem számítok a hazaúton.
A terminálról itt van még pár kép:
A reptér futója egyébként 2500 méteres, még az ATR is rendesen fékezett, de ez persze nem jelent problémát. 08-26-os az irány, általában egy irányt használnak, gurulóút minimális, az érkező gépek a pályavégen megfordulnak, majd úgy gurulnak le, a terminálig két perc sincs a taxizás, mert nyomják neki gurulás közben. Köszönjük a bejegyzést a skandináv szokás szerint ingyenes reptéri wifinek, búcsúzóul pedig még egy kép, ez maga az érkező utasok folyosója, és a vámterület: