Durva lépés: megállt a Qantas - "Sajnos nem repülünk"
A kenguruk megálltak...Ma reggel iparági történeti jelentőségű lépést jelentett be a Qantas vezérigazgatója, Alan Joyce. Sajnos nem arról van szó, hogy ezentúl írisz-felismerés alapon lehet csekkolni a járatokra, vagy hogy létrehozzák azon megbízható utasok listáját, akiket nem vekzálnak a repülésbiztonság jelmondata alapján. Bár mindkét projektet futtatja az Ausztrál légitársaság, most mégis azt jelentették be, hogy megállnak. "Sajnáljuk. A Qantas iparági akció miatt nem repül" - ez a felirat fogadja a reptérre érkezőket a check-in pultoknál, s a cég összes célállomásán azt kommunikálják, hogy senki ne menjen ki a reptérre, akinek Qantas által üzemeltetett jegye van, mert nem fog elindulni. A cég úgy állította teljes belföldi és nemzetközi üzemét, hogy nem volt pénzügyi csődben, sőt: teljesen meglepetés-szerűen történt a dolog, annyira, hogy voltak gépek, melyek a levegőben tudták meg a stop hírét, s mivel útvonaluk stop-overt is tartalmazott, így a légitársaság 108 gépét 22 reptéren sikerült leállítani.De miért?
Az ok? Prózai: a légitársaság hónapok óta nem tud megállapodni szakszervezeteivel, akik nagyobb fizetést szeretnének, s garanciákat arra, hogy a jövőben sem szűnnek meg állásaik. S mivel a megállapodás nem jött létre, a dolgozók lassító demonstárcióba kezdtek, pontosabban, elkezdték megmutatni, milyen az az üzemelés, amikor minden munkaügyi és egyéb szabályt betartanak, s nem adnak számot semmiféle rugalmasságról. Persze egy kicsit lassítottak is, csak ezt nem mondta ki senki: egy kapitány, vagy egy repülőgépszerelő például bármikor okozhat egy-két óra indokolt késést, valamilyen fontos műszaki kérdés azonnali kivizsgálásával.
Száz szónak is egy a vége, az október közepe tartó üzemmenet napi hatmillió dollár kárt okozott a légitársaságnak, amelynek vezetése vélhetően azért szánta el magát a mindennapinak nem nevezhető akcióra, mert úgy látta: esélytelen a megállapodás. Azaz, 19-re húztak lapot, s mivel a Qantas Ausztrália egyik legfontosabb infrastruktúrája, ezt a kormány sem fogja szó nélkül hagyni. Az utasok sem, akik tízezreinek ezekben az órákban komolyan meginog a bizalma a légitársaságban. Az ausztrál miniszterelnök már kiállt az ügyben a tévékamerák elé.
Az azonban, hogy a leállás sokkszerű volt, s az utasok haragja minden bizonnyal az alkalmazottakon is csattan, sajátos megoldása a helyzetnek. Bár, bizonyosan sok Qantas alkalmazott kezd számolgatni, hiszen nekik sem kell bemmenni a munkahelyükre, igaz, fizetést sem kapnak az üzemszünet idejére.
Folytatás következik.