DeGaulle, LAX, Heathrow - melyiket gyűlöljük leginkább?
Charles DeGaulle, Párizs (CDG).Los Angeles Int'l, USA (LAX). London Heathrow, Nagy-Britannia (LHR). Ezek a CNNGo újszerű, nem-ortodox felmérése szerint a világ legutáltabb repterei. A leginkább kedveltek közé egyetlen európai sem került bele, mondani sem kell, mind Ázsiában található, Szöul, (ICN), Hong Kong (HKG) és Szingapúr (SIN). Teljesen megérdemelten, mondanom sem kell, volt alkalmam mindhárom létesítményben látogatást tenni. A legrosszabb háromban is, természetesen, s miközben érzem a minőségi réseket, mégsem tudok teljes mértékben azonosulni a minősítéssel. Ezt mindjért kifejtem, de Nektek vajon melyik a kedvenc és gyűlölt repteretek?
Itt a hivatalos lista: 4. Toncontín International, Tegucigalpa, Honduras 5. Ninoy Aquino International, Manila, Fülöp-szigetek, 6. Jomo Kenyatta International, Nairobi, Kenya 7. John F. Kennedy International, New York, 8. Tribhuvan International, Kathmandu, Nepál, 9. Perth Airport, Perth, Australia, 10. São Paulo-Guarulhos International, São Paulo, Brazília
Kezdjük talán azzal, hogy azért torzító csak úgy minősíteni egy akkora repteret, mint az említettek, mert ugye minden terminálon más és más a szolgáltatási színvonallal találkozik az ember. Minthogy ezekben a légikikötőkben az esetek jelentős részében átszálláskor fordul meg az ember, az sem mindegy, hogy mely terminálok között száll át valaki, netán terminálon belül marad. Számít az is, hogy olyan légitársaságok között szállsz át, amelynek bázisa is van az adott reptéren, vagy épp nem. Ahány eset, annyi útvonalon haladsz, annyiféle földi kiszolgáló cég munkatársaival találkozol, s közben sokszor csak az épület a közös nevező. Vagy az sem.
Csak pár példa: nem mindegy, hogy az Air France-szal a nyugati EU országok között repülsz és jó eséllyel a 2E terminálon belül maradsz, ahol még additional security sincs, ha Schengenből Schengenbe utazol, netán pestről érkezel és akkor a 2D az indulási terminálod (ha időközben meg nem változtatják, valami ok miatt). Cifrázhatjuk tovább: ha a Malévval megérkezel a 2D-re, s az American Airlines-szal utazol tovább a 2A-ról, s még sorolhatnánk.
A CNN utazási honlapja, a CNN Go ezt a repteret választotta a legutáltabbnak, amely hatvanmillió utast, s több tucat légitársaságot szolgál ki menetrend szerint, ezek közül persze a legnagyobb az AirFrance, amelynek elsődleges bázisa is itt van. A z eredményt utasok megkérdezése éppúgy befolyásolta, mint a blogokban található információk és városi legendák, nem csoda, hogy a reptérüzemeltető, az ADP hevesen tiltakozott a módszer ellen.
A beszállókapuknál tapasztalt információhiány, a közepes színvonalú éttermek és a pocsék kávézók, valamint a kétes tisztaságú mosdók - ezek azok a tételek, melyek a szégyenlista élére tolták a Degaulle-t. Igaz, ami igaz: a reptér három terminálja, közül a legnagyobb a kettes, amely hét részből áll, s állandóan változtatják a tranzitútvonalakat, minden kétértelműen van kiírva, szóval, kaotikus az egész. Őszintén szólva, nekem a párizsi átszállások, a végeláthatatlan taxizásról (a gép gurulása a pálya és a terminál között), a gépben várakozásról és az airside oldalon végrehajtott véget nem érő buszozásokról emlékezetesek.
Mellesleg: közepes lounge-ok, ha turistaosztályon több órányi időd van átszállni egy interkontinentális út után, eszedbe ne jusson abban reménykedni, hogy a transzfer alatt majd tudsz pihenni valahol, ugyanis erre a földön kívül nemigen van lehetőséged.
Aztán vegyük a Los Angeles-t. A nemzetközi rész, igazi szakadék repülőtér, de nincs ezzel egyedül, a New York Kennedy is bekerült a legrosszabb tízbe. Ahogy ezek, úgy a Heathrow esetében is igaz: a legöregebb terminál legutóbbi felújítása és a legújabb létesítmény felavatása, és így műszaki színvonala között is eltelt vagy 20 év. Elég csak egy kipróbálni a Kennedy kilences terminálját, majd átmenni az ötösbe, vagy épp látni, milyen gyönyörűen megy az átszállás a Heathrow ötös termináljában, s mennyivel körülményesebb a dolog, amikor mondjuk a Qantassal futsz be Bangkokból a hármasba és onnan kell átruccanni az ötösbe.
Ehhez képest a nagy ázsiai repülőterek: egységesek, magas színvonalúak, makulátlanul tiszták, de ez már egy másik történet. Addig is, kíváncsi vagyok a Ti véleményetekre, melyik a legjobb reptér? S a legrosszabb? jó ez a lista? München, Frankfurt? Zürich? Amszterdam? Bangkok? Atlanta? Isztambul? Dubai? Doha?