BER: új korszak Berlin életében, két hónap és üzemel a Berlin Brandenburg Int'l
Kétezer focipálya nagyságú területet foglal el (1470 hektár), két és fél milliárd euróért – ez körülbelül 750 milliárd forint – épült, nem számítva a vasúti és a közúti összeköttetését, huszonkétezer ember munkahelyeként szolgál június harmadikától és több, mint negyvenezer munkahelyet teremt Berlin és Brandenburg tartomány, valamint Lengyelország nyugati határainál. Ez Berlin legújabb, s a nyitástól kezdve egyetlen reptere. Vadonatúj létesítmény, s néhány napja beleshettem a Berlin Brandenburg International kulisszái mögé. Nem tudok nem meghatódottan írni erről az alkalomról és erről a reptérről, több okból sem: először is, nem mindennapi pillanat, amikor egy vadonatúj repülőtér nyílik egy kontinensen.
Nem minden évtizedben történik ilyen, a legutóbbiban mondjuk megnyílt az új Hong Kong. Most pedig itt van a BER. Európában hasonló méretű beruházás volt a Heathrow Terminal5, de ugye az az is csak egy új terminál, most épül a Frankfurt Terminal3, nálunk nyílt egy SkyCourt, tizedakkora összegből – igaz, nem is ugyanaz a nagyságrend, s a cél sem – de zöldmezős reptér az utóbbi időben nem nyílt. Valóban történelmi, vagyis inkább repüléstörténeti idők elé nézünk ezzel a reptérnyitással. Rögtön itt van egy kép még az építkezési munkálatokról, madártávlatból.
Berlin történelmében is nagy jelentősége van ennek a létesítménynek. Minthogy végre egyetlen reptérre összpontosul a város forgalma, amely dinamikusan növekszik – a város turisztikai és egyéb iparágainak legnagyobb örömére.
Tegyük hozzá, méltán: Berlin történelmileg vonzó, látványosságok sokaságát kínálja, fiatalos, barátságos, kiváló tömegközlekedéssel rendelkező hely, rengeteg zöld területtel. Olyan város, amelyben még céltalanul is élvezetes csatangolni, a berliniek kedvesek, művészetbarátok, kreatívak, a szórakozóhelyek sokfélék és jók, a város pedig akkorát fejlődött az utóbbi 20 évben, Németország újraegyesítése óta, hogy mind épület- mind pedig városépítészeti szempontból is csak a csodájára lehet járni. A korántsem objektív turisztikai jellegű kitérő után térjünk vissza a repülőtér-helyzethez.
Minthogy Berlin a második világháború után négy zónából, majd azt követően is kelet- és nyugat Berlinből állt, a történelem úgy adta, hogy három reptere lett. Tempelhof, lényegében a város közepén, Tegel, amely szintén nyugati reptér volt, ez is a város belsejébe épült (logikus, máshová nem is építhették volna – valamint a keletnémet reptér, Schönefeld, az azonos nevű településnél, amelyre évtizedekig járt a Malév is, s amely aztán az újraegyesítés, majd pedig a fapad-forradalom után a low-cost reptérré avanzsált. Történelmi okból, vagy ki tudja, miért, egészen a mai napig üzemeltet ide járatokat az Aeroflot, s az ő moszkvai gépük lesz az utolsó, amely a Schönefeldről indul idén június harmadikán. Itt a legutolsó képem Tegelről.
De Schönefelden húzták fel az új repteret is! Valójában, a két reptérben egyetlen dolog lesz a közös, a futó, amelyet új burkolattal láttak el és 3000-ről 3600 méter hosszúra bővítették, s ez lesz a Berling Brandenburg International (IATA: BER) északi pályája, míg a déli vadonatúj, 4000 méter hosszú. A két párhuzamos pálya közötti 1900 méteres távolság a teljesen különálló operációt is biztosítja, s ezen a területen építették fel magát a terminált. Ez viszont azért különösen előnyös, mert az épület elhelyezését és szerkezetét is megfigyelve (main, south and north pier) lényegében minimális taxizással (az a guruás, amíg a repülő a termináltól a pályához ér) bonyolítható a forgalom, így maximálisra hangolható a kiadható slotok száma, a kapacitás, miközben minimális a fordulóidő, amely fapadosok esetében 20 perc is lehet. (Igaz, ezt egyetlen cég sem vállalta be a működés elején, de alighanem figyelik saját mutatóikat, s ha úgy látják, hogy bizton teljesíthető e turnover, akkor át fogják hangolni a menetrendet.)
Tempelhof már jó néhány évvel ezelőtt bezárt, helyén aeronautikai és aviatikai emlékpark található. Tegel június másodikán zár be, a sorsáról egyelőre nincs döntés, lehet hogy kreatív művészeti park, lehet, hogy hi-tech kutatás-fejlesztési központ lesz a helyén, a kérdés még nyitott. Schönefeld, mint terminál is befejezi a működést, legalábbis ezen a néven, de a régi egység felújítása után ez lesz a kormányzati terminál, s Köln-Bonnból ideköltözik a Szövetségi Kormányzat teljes flottája is. Az utasoknak pedig az újonnan átadott Willi Brandt nevét viselő Berlin Brandenburg Airport áll majd a rendelkezésére.
Fantasztikus élmény volt belépni az épülő reptér épületébe. Valójában már a buszos megközelítés sem volt mindennapi, hiszen testközelből láthatók a vadonatúj utak, amelyek, mint már említettem, nincsenek benne a reptér két és fél milliárd eurós költségvetésében, hiszen ennek megépítését és a potsdami autópályára való csatlakozását a szövetségi kormányzat állta, hasonlóan a vasúti pályaudvar költségeihez. Több S-Bahn vonalat is behoztak a terminálépület alatt kialakított hatvágányos állomásra, s a vonatok is közlekednek, olyanok is, amelyek az ICE szabványnak is eleget tesznek. (Azaz, a legmagasabb minőségi követelményekkel futó Intercityk színvonalával érnek fel.) A menetidő a városig (HauptBahnhof) 20-30 perc, a legolcsóbb jegy pedig három euró!
Tíz év: ennyit nem az építkezés, hanem csak a tervezés vett igénybe: 1996 és 2006 között készültek a tervek és az engedélyek, s ebben az évben született meg a legmagasabb szinteken is (kormányzati és tartományi) a döntés, hogy Scönefeldnél épüljön meg Berlin új reptere, s Tegel pedig zárjon be, amelyről már akkor tudták, hogy a város ki fogja nőni. Ez be is igazolódott: Tegel nemcsak szerkezetében vált elavulttá, hanem lényegében az ésszerű működtethetőség határára is elért. BER 27 milliós kapacitással vág neki a berlini repülés új érájának, amely két szatelittel 45 millióig bővülhet, s bővülni is fog, mert a kapacitásra szükség van. 2010-ben 9,1 millió utas érkezett Berlinbe, ami azt jelenti, hogy a reptereken elkönyvelt utasszám 2011-ben már a hosszú távú járatokkal együtt meghaladta a 21 milliót, vagyis BER nincs túlméretezve, sőt. Épp a megfelelő pufferral működik. Ha eléri a 45-46 milliós éves kapacitást, akkor avval egyébként meg is közelíti az évi 50 milliós München (MUC) és az évi 56 milliós Frankfurt kapaictását (FRA). Igaz, uóbbiakon is zajlanak bővítési munkák.
(FOLYTATJUK..., de addig is, itt egy kép az új futóról: