Az Airbus betör az American-hez is - a világ legnagyobb rendelése
Hihetetlen léptékű flotta-felújításba fogott az American Airlines. A több mint 900 repülőt üzemeltető cég 460 gép vásárlását jelentette be. Ezzel leadta a világ eddigi legnagyobb rendelését, pedig ezt a rekordot már a LeBourget légishow-n és azóta is többször megdöntötték. A Oneworld légiszövetség egyik vezetőjeként ismert, s Budapestre is repülő American Airlines akkora flottamodernizációba fogott, amelyre nagyon rég vállalkozott utoljára légitársaság. Igaz, rá is fér, hiszen jelenlegi flottája nemcsak olyan koros, hogy az már az egyszerű utasnak is feltűnik: árulkodó például a gépek belső tere és komfortja.
Ezen nem lehet csodálkozni: a repülők az észak-amerikai hálózaton akkora terhelésnek vannak kitéve, hogy a a sorozatos belső felújítások ellenére is a lehasználtság érzetét keltik. A műszaki állapot persze kifogástalan, de a régebbi típusokkal, például az MD-80-as gépekkel azért egyre sűrűbben akadnak problémák.
A több mint 900 géppel naponta legalább 3400 járatot működtető amerikai konszern 460 repülőt rendelt meg, azok leszállítása 2013-ban kezdődik és előre láthatólag öt éven keresztül tart majd, tehát 2018-ra az AA lehet a világ legfiatalabb és leghatékonyabb flottáját üzemeltető légitársaság. A döntés abból a szempontból is forradalmi a cég életében, hogy flottájában megjelennek az Airbus gépei is: eddig ugyanis csak amerikai gyártmányokkal repültek, a Boeing mellett a kanadai Bombardier és a brazil Embraer adja a flotta mai gerincét. (Egyik regionális leányvállalata azonban ma is üzemeltet pár ATR-72-est.)
Szolgálati közlemény: Trau felhívta a figyelmemet, hogy az American két évtizeden keresztül volt már Airbus felhasználó. Igaza is van, igaz, azok nem az A320 családba tartoztak, hanem A300-as modellek voltak és 2009-ben nyugdíjazták az utolsó példányt.
Miből is áll a giga-rendelés? Összesen 260 repülő szállítása az Airbus A320 család különböző változataiból 2013-ban indul, s az új generációs A320neo megjelenését követően az üzemanyag-takarékos új változatra térnek majd át (130 jelenlegi és 130 neo). A maradék 200 madár Boeing 737NG lesz (100NG 40 opció és 100 új változat 60 opció), melyeket szintén jövő után kezd szállítani a gyár, s ebből is az új változatra váltanak majd, igaz, a Boeing egyelőre nem jelentette be, hogy pontosan milyen is lesz a legújabb generációs 737-es (melyből az NG modellek eleve új benerációsok). A Boeing persze már ma is szorgosan szállít 737-eseket az Americannak egy korábbi megrendelés alapján, a légitársaság e modellel váltja ki szép lassan az MD-80-asait.
Az üzemeltető a minél hatékonyabb és takarékosabb üzemanyag-felhasználásra törekszik, ugyanakkor ad a ma azért épp a gépek lehasználtsága okán kritizált utaskomfortra is: javítanak az utastér megvilágításán és a ma megszokottnál tágasabb felső csomagtárolók kialakítását kérték a gyártóktól, melyet opcióban ma is kínálnak.
Jövőre és azután nyolc Boeing 777-300-ast helyeznek üzembe a növekvő hosszú távú hálózatukon, 2013 és 2016 között pedig hetet állítanak forgalomba a triple seven 200-as változatából. Korábban pedig a Boeing legújabb, kompozit alapú modelljéből rendeltek 42 darabot, ezek szállítása 2014-ben indul.