Vásárlási tippek az EU-tól, nemcsak ünnepekre

Még karácsonykor is gondol ránk az Európai Unió - legalábbis David Byrne fogyasztóvédelmi EU-biztos, aki összeállította az ünnepi bevásárlások tízparancsolatát. A jó tanácsok persze nemcsak az év végi pénzköltéskor (és nemcsak az unió polgárainak) hasznosak. Újdonsággal is szolgált az idei vásárlói roham Nyugat-Európában: a karácsonyi ajándékokat most először vehették euróból az unió polgárai. Az országonként eltérő árakat tehát könnyebb volt összehasonlítani, ami sokakat külföldi üzletekbe csábított át. Ám ezt a lehetőséget még mindig nem meri mindenki kihasználni, attól félve, hogy a másik tagállamban bizonyára "átvágják" majd. Hogy ez ne így legyen, íme a tíz aranyszabály:/p>

1. Ismerje az eladót!

Bizonyosodjon meg róla, hogy tudja, kitől vásárolt - és hogy az eladót utólag is el lehet érni telefonon, e-mailen vagy levélben, ha bármilyen gondja akad a vásárolt termékkel.

2. Figyeljen oda, mit vesz!

Ellenőrizze, hogy mit vesz, gondosan megnézve a képeket, leírásokat vagy méreteket. Ha nem teljesen biztos benne, miként működik a termék vagy a szolgáltatás, kérjen további felvilágosítást. Olvassa el az üzleti szabályzatot.

3. Ellenőrizze az árat!

Az árat jól láthatóan fel kell tüntetni, de figyeljen, nincs-e külön adó, biztosítás, szállítási vagy csomagolási költség. Arra is kérdezzen rá, kit terhel a postaköltség, ha visszaküldi az árut.

4. Gondosan válassza meg, hogyan fizet!

Mindig figyeljen a fizetési lehetőségekre. Egy másik országba irányuló bankátutalás még az euróövezeten belül is költséges lehet. Bank- vagy hitelkártyával fizetni olcsóbb, de legyen óvatos, amikor a kártya adatait az interneten adja meg (ilyenkor ellenőrizze, hogy biztonságos oldalon van-e, amit a lap alján lévő zárt kis lakat jelképez).

5. Ellenőrizze a szállítási határidőt és a lemondás feltételeit!

Hiába az egységes belső piac, az áruszállítás egyik tagállamból a másikba időt vesz igénybe. Az EU-jog kimondja, hogy távrendelés (telefon, posta, internet) esetén a vevőnek a szállítás után legalább hét munkanapja van arra, hogy meggondolja magát. Ha írásban (vagy e-mailen) mondja le a vásárlást, ezt még indokolnia sem kell, és az eladó köteles visszatéríteni a pénzét.

6. Van-e garancia?

Nézze meg, van-e garancia az árura, és ha igen, meddig érvényes. Az EU-jog szerint legalább két évünk van olyan hibákra panaszkodni, amik már a termék megvásárlásakor megvoltak. Ha a hiba az első hat hónapban jelentkezik, az eladónak kell bizonyítania, hogy az áru az eladáskor jó állapotban volt. Ha gyors javításra vagy cserére nincs lehetőség, az ár egy részét vagy egészét vissza kell kapnunk.

7. Őrizzen meg minden papírt!

Rakjon el minden nyugtát vagy dokumentumot, amit vásárláskor kap. Ha interneten vásárol, nyomtassa ki a rendelést. A katalógust is tartsa meg, ha abból rendelt. Ugyanígy őrizze meg az eladóval folytatott levelezést. Mindez segíthet, ha később bármilyen gond felmerül.

8. Védje a magánéletét!

Amikor egy megrendelő nyomtatványon személyes adatait (cím, telefonszám) adja meg, szerepelnie kell egy kérdésnek arról, felhatalmazza-e az eladót az adatok más célú felhasználására - például hogy felvegye egy levelezési listára reklámkiadványok küldéséhez. Ha nincs ilyen kérdés, érdeklődjön az eladónál.

9. Mit tehet, ha elromlik valami?

Mielőbb lépjen kapcsolatba az eladóval. Ha vele nem tudja rendezni az ügyet, az EU-n belül segítséget kaphat valamelyik Európai Fogyasztói Központtól: (http:/ /europa.eu.int/comm/consumers/policy/euroguichets/index_en.html). A viták bíróságon kívüli - vagyis egyszerűbb és olcsóbb - megoldását segíti egy új európai hálózat, a European Extra-Judicial Network (EEJ-Net): www.eejnet.org

10. Óvakodjon az átveréstől!

Mindig legyen résen, és gondoljon arra: ha valami túl jól hangzik ahhoz, hogy igaz legyen - bizonyára nem is igaz.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.