Az egyik legnagyobb globális piacelemző, az IDC adatai szerint 2008-ban 65,2 milliárd dollárt fog elérni az online hirdetésekre fordított összeg. A közölt szám 10 százalékos reklámpiaci részesedést, és 20 százalék körüli növekedési ütemet jelent. Magyarországon ugyanakkor a világátlagnál gyorsabban, 30 százalékkal is nőhet idén az online reklámokra szánt kiadás.
Felületért versengő online hirdetők
A növekedés motorja a keresőmarketing, amelynek hazai piaca már tavaly elérte az egymilliárdos nagyságrendet. Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, az év végére ez az érték több mint a duplájára nőhet, 2009-re pedig túllépheti az ötmilliárd forintot is. A legnagyobb felhasználók - első pillantásra meglepő módon - eddig a kis- és középvállalatok voltak (a költések 90-95 százaléka hozzájuk köthető), de az idén megtörtént a szakemberek által régóta várt áttörés, amely már a nagyvállalatok és multinacionális cégek színre lépését jelenti. Újdonság az is, hogy megjelentek a keresős tenderek (például a diákhitel esetében), vagyis az olyan pályázatok, amelyekben a hirdető a kiírásban tudatosan számol a keresőmarketing lehetőségével.
A korábban inkább hagyományos média- és internethirdetéseket vásárló nagyvállalatok keresőmarketinges aktivizálódása nyomán éles verseny alakult ki a felületekért: a multinacionális cégek már csak a tavalyihoz képest két-háromszoros áron juthatnak a fizetős találatokat generáló ablakokhoz. A keresőpiacon egyre fontosabbá válik a hirdetés hatékonysága, ami ma leginkább a helytől függ: emiatt az online hirdetők egymást igyekeznek túllicitálni (árban) annak érdekében, hogy előkelő helyet szerezzenek a találati listában. A keresettebb témakörökben akár több tucat hirdető is versenyezhet az első oldalra kerülésért.
A keresők piacán a Google világviszonylatban domináns szerepet játszik (75 százalékos részesedéssel), de az amerikai óriás mellett kisebb, lokális szereplők is megférnek. Erre jó példa, hogy az ágazati fellendülés az egyik legrégebbi hazai célirányos internetes reklámszolgáltató céget, az eTarget Magyarországot is elérte: a vállalat 230 százalékos növekedést könyvelhetett el az előző évhez képest. A cég nemcsak Magyarországon, hanem másik hat kelet-közép-európai országban (Csehország, Szlovákia, Románia, Szerbia, Horvátország és Bulgária) is jelen van.
Az online reklámköltésen belül a rákattintásonkénti fizetés (PPC) aránya a világon mindenhol magas: az Egyesült Államokban 42 százalék (a semmiről két év alatt érték el ezt a szintet), Nagy-Britanniában 57 százalék, Nyugat-Európában 45 százalék. Magyarországon az online reklám részesedése a teljes reklámpiacból tavaly körülbelül nyolc százalék volt. A szomszédos Szlovákiában 15, Csehországban 25 százalék ez az arány.