Drótkerítés a drótszamár előtt

Abádszalók és Tiszafüred, valamint Kisköre és Poroszló között, nagyjából hatvan kilométer hosszan körbe lehet kerékpározni a Tisza-tavat a gát tetején kialakított, aszfaltozott úton. Elvileg. A gyakorlatban ugyanis Kiskörénél egy drótkerítés zárja el a kerékpárutat.

A Tisza-tavi idegenforgalom fellendülését várták sokan attól, hogy az elmúlt években, több ütemezésben, de végre elkészült a tó jobb és bal partján végigfutó, összefüggő kerékpárút. Statisztikai adatok szerint a biciklisek jó vendégek, sokat költenek, hiszen - ellentétben például az autósokkal - nem tudják elemózsiával telepakolni a csomagtartót, nem cipelnek magukkal sátrat, és nem mindig készülnek fel az időjárás változásaira. Vagyis: helyben vesznek ételt, magánházaknál vagy panziókban szállnak meg, és alkalmasint még a meleg ruhát is ott vásárolják meg, ahol rájuk tör a hideg.

A kerékpárosokért sok Tisza-tavi település áldozatot is hozott. A gáton végigvezető bicikliút több helyen ugyanis olyan szabadvízi strandok mellett vezet el, amelyet az önkormányzatok üzemeltetnek. Ezek a fürdők rendszerint körbe vannak kerítve, a bejáratnál pénzt kell fizetni a bejutásért - Abádszalókon például 450 forint a belépő. Korábban a gáton vezető utakat sorompóval vagy kapuval zárták le, s csak árvízvédelmi munkáknál nyitották fel azokat. A kerékpárosok érdekében azonban immár olyan sorompókat helyeztek el a gáton - köztük a strandok mellett elvezető szakaszokon -, ahol a biciklisták átférnek, ám az autók továbbra is távol tarthatók. A legtöbb szabad strandon, nyitvatartási időben az önkormányzatok alkalmazottai - vagy közmunkások - állnak a sorompók mellett, s ügyelnek arra, hogy jegy nélkül ne mehessen be senki. Ha kerékpárosok akarják használni az utat, azokat jegy nélkül is átengedik, ám ez esetben kísérőt kapnak, hogy valóban áthajtanak-e a strand területén, s nem pedig "potyázni akarnak" csupán.

A rendszer a legtöbb helyen jól működik. A kerékpárosok némelyike belépőjegyet is vesz, s megáll néhány órára fürdeni, eszik egy lángost, elnyújtózik a víz mellett.

Kiskörén azonban az önkormányzat úgy döntött: lezárja a szabadvízi strand területén átvezető gátszakaszt - tetején a kerékpárúttal. Így aki erre jön, az most kénytelen több kilométert kerülni a pár százméteres lezárt útszakasz miatt.

A gát állami tulajdonban van, árvízi fővédvonalként kezelője az illetékes vízügyi igazgatóság, esetünkben a közép-tisza-vidéki. A gát melletti mentett és mentetlen oldal egyes szakaszait, épp azért, hogy strandokat tudjanak működtetni, bérbe adják az adott településeknek. Így van ez Kiskörén is, ahol a gát jobb- és baloldalán működik a szabadvízi strand: egyik oldalán a víz, másik oldalán a kiszolgáló létesítmények, büfék, öltözők stb.

- A kiskörei önkormányzatnak nincs joga lezárni és elkeríteni a gát tetejét, hiszen az nem az övé, sem tulajdonosa, sem kezelője, sem bérlője annak a szakasznak - mondja Varga László, a Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság vezetője. Ezért a vízügy a regionális közigazgatási hivatalhoz fordult, s birtokvédelmet kért. Ha a hivatal ezzel kapcsolatos felszólítására sem reagál a kiskörei önkormányzat, úgy kénytelenek lesznek bírósághoz fordulni - közölte a vízügyi igazgató.

Szén József, Kisköre polgármestere elismeri: nem volt joguk elzárni a gát tetejét. Szerinte azonban a vízügy tette az első jogsértő lépést, amikor kerékpárútként jelölte ki a strandon átvezető gátszakaszt.

- A kivitelezéskor egyedüli Tisza-tavi polgármesterként ragaszkodtam ahhoz, hogy a strandot kerülje ki a kerékpárút. Meg is épült egy három méter széles, a strandtól nem messze vezető elkerülő út, amit autósok és biciklisek egyaránt használnak. Miért nem itt jelölték ki a Tisza-tavi kerékpárutat? - kérdezi.

A polgármester azzal is érvel, hogy a strandolók biztonságáért neki kell felelni. Ha egy kisgyerek váratlanul kiszalad a gát tetejére, s egy arra haladó biciklis elüti, az önkormányzat lesz a felelős - mondta. Hozzátette: azt sem lehet ellenőrizni, hogy a biciklisek valóban csak áthaladnak-e a strandon vagy megállnak fürdeni, s nem fizetnek azért, amiért mindenki más fizet. Amikor arra hivatkozom, hogy más településeken ezt megoldották, s közmunkásokat alkalmaznak az ellenőrzésre, azt válaszolta: neki több embert kellene felvennie, hogy folyamatosan biztosítsa az ellenőrzést. A polgármester szerint Kisköre érdekeit is el kell ismernie a közigazgatási hivatalnak, amely egyelőre nem hozott döntést a birtokvédelem ügyében.

A kerékpárosok többféleképp reagálnak a kiskörei drótkerítésre. Ha alkonyat után érkeznek ide, amikor már nem üzemel a strand, s nincsenek ellenőrök, előfordul, hogy lebontják a kerítést, s áthaladnak. Május elején az egyik túraszervező cég Tisza-tavi kerékpáros túrát szervezett. Eisenkrammer Károly, a cég vezetője elmondta: mivel tudtak a drótkerítésről, így külön megkérték az önkormányzatot, hogy legalább a túra idejére bontsák le azt.

- Becsületükre legyen mondva, ezt a kérést teljesítették - jegyezte meg a cégvezető. Szavai szerint a kiskörei drótkerítés leginkább a külföldi kerékpárosokat riasztja el attól, hogy máskor is ide tervezzék majd az útjukat. A lezárt szakasznál nincs semmiféle tájékoztató arról, merre kell kerülni, s egyáltalán miért van ott egy fémháló.
- Külföldön a kerékpáros turizmus virágzik, a biciklis mindenütt jó vendégnek számít. Ha valahol szép tájra bukkan, később a családjával visszatér oda, s több napot is eltölt. Úgy tűnik, Kiskörén ennek a jelentőségét még nem mérték fel - jegyezte meg a túraszervező.

Információink szerint a napokban a Nemzeti Közlekedési Hatóság regionális igazgatóságának munkatársai is ellenőrzést tartanak a Tisza-tónál. Azt vizsgálják majd, betölti-e a feladatát a gáton végigfutó kerékpárút, s milyenek a közlekedés feltételei az érintett szakaszokon.

A szögesdróton meglepődnek a külföldi bringások
A szögesdróton meglepődnek a külföldi bringások
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.