iDrive, a varázsgomb

Új 7-es sorozatának formája és fedélzeti számítógépe miatt sok kritika érte a BMW-t. A luxuslimuzin vezetője kapcsolótenger helyett az iDrive szerkezet egyetlen irányítógombjával 270 funkciót működtethet. A fejlett rendszer kezelése azonban így sem egyszerű, némi túlzással az emberi képességek szabnak határt a rendszerben rejlő lehetőségek kiaknázásának.

Az iDrive elnevezésű fedélzeti számítógép és vezérlőegység elkészítésével a BMW mérnökei egyszerű használhatóságot akartak elérni a főként elektronikus alapokra épülő szolgáltatású autó működtetésére. Első pillantásra úgy tűnik, tökéletes munkát végeztek a fejlesztők: az első ülések közötti könyöklőre szerelt gombból és a műszerfal tetején, közepén található nagy képernyőjéből áll a rendszer be- és kimeneti egysége. A gombot minden irányban lehet mozgatni és forgatni, valamint meg is lehet nyomni, ráadásul a számítógépes játékoknál használt joystickhoz vagy kormányokhoz hasonlóan bizonyos esetekben enyhe rázkódással is jelez.

Alapállapotban a képernyőn egy iránytűre emlékeztető kép jelenik meg: a nyolc irányhoz, nyolc menüpont - navigáció, kommunikáció, szórakoztatás, levegő, beállítások, fedélzeti adatok, súgó, BMW-assistance - kapcsolódik. A gomb megfelelő mozgatásával lehet az adott menübe lépni, ahol forgatással választhatók ki a további parancsok. A gomb lenyomásával pedig érvényesíthetők a döntések. Gyakorlással a rendszer irányítása gyorsan elsajátítható, ahhoz viszont idő kell, hogy a 7-es BMW vezetője megtanulja a lehetőségeket, mert az iDrive szinonimája akár a bőség zavara is lehetne. A nyolc főmenüben harmincnégy almenü található, összesen pedig 270 funkciója van a rendszernek. Az iDrive-val többek között ellenőrzni lehet az utolsó szerviz időpontját, alkatrészenként megadja, hogy hány kilométer múlva esedékes például a fékbetét, a gyertya vagy a pollenszűrő cseréje. A navigáció menüben többek között testre szabható a térkép, az egyetlen gombbal a rádió, a CD, a tévé a DVD vagy a video is vezérelhető. A fedélzeti adatok menüpontjában természetesen a szokásos fogyasztási és átlagsebességi adatok mellett megjeleníthető a sebességhatároló, amely az előre beállított érték felett hangjelzéssel figyelmeztet.

A beállításoknál már a kocsi működését meghatározó funkciók közül lehet választani: egy gombnyomásra sportossá vagy éppen kényelmessé tehető a kocsi aktív futóműve, ki- és bekapcsolható a menetstabilizáló rendszer, amely a hátsókerék-hajtású, 333 lóerős teljesítményű 745-ös változatot még havas úton is kezes báránnyá varázsolja, és akár kerekenkénti fékezéssel vagy gázelvétellel is megakadályozza a kicsúszást. A csúszós úton biztos elindulást garantáló DTC rendszer is ebben a menüben aktiválható. Elakadás vagy baleset esetén a fedélzeti számítógép BMW-assistance menüjéből érhető el a diszpécserközpont.

Az iDrive tulajdonképpen lehetővé teszi, hogy a kocsi majd összes funkcióját egyetlen gombbal lehessen vezérelni. Ugyanakkor a legfontosabb kapcsolók a műszerfalon is megtalálhatók: így például a klíma, a CD, a párátlanító anélkül is működtethető, hogy a sofőrnek a képernyőt kellene néznie. A 7-es vezetőjének helyzetét az is megkönnyíti, hogy a rendszer hangvezérléssel is működik, és még a helytelenül kiejtett szavakat is megérti.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.