Megállíthatatlan rendszámüzlet

Hiába ígért szigorú ellenőrzéseket, nem tud mit kezdeni a magyar tulajdonban lévő, de szlovák rendszámmal futó autókkal a VPOP. A rendszámüzlet virágzik, az érdekelt szlovák vállalkozások egyre komplexebb szolgáltatásokkal várják az ügyfeleket, a magyar állam pedig futhat a pénze után.

Még kisebb döccenőt sem okozott a rendszámbizniszben utazó vállalkozások üzletmenetében a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) tavaly nyári nekibuzdulása, mikor a szlovák rendszámmal Magyarországon használt autók szigorú ellenőrzését ígérte. A lapunk által megkérdezett, kifejezetten a magyar adójogszabályok kijátszására alakult cégek szerint nemhogy csökkent volna az érdeklődés a Szlovákiában forgalomba helyezett gépjárművek iránt, hanem éppen ellenkezőleg, az elmúlt egy évben még nőtt is a forgalmuk. A révkomáromi Imperial Consultinghoz például hetente több tucat megkeresés érkezik, s bár az érdeklődők egy része végül nem vagy nem a cégtől veszi igénybe a szolgáltatást, a növekedés mégis jelenetős a tavalyihoz képest - mondta a Népszabadságnak Kovács Géza, a társaság társtulajdonosa. A cégvezető szerint azt már senkinek sem javasolják, hogy magánszemélyként vásároljon autót, ám mivel - szerinte - amúgy is egyre több magyarországi vállalkozás helyezi át székhelyét és működését Szlovákiába, így általában ez nem jelent problémát. Az alacsonyabb adószint miatt manapság heti 6-8 olyan, a rendszámüzlettől független megkeresés érkezik az Imperial Consultinghoz, amely szlovákiai cég alapítására vonatozik, s ez duplája az elmúlt évinek - tette hozzá Kovács Géza.

Információnk szerint a VPOP hamar elvesztette érdeklődését a rendszámüzlet iránt. Egyrészt

Miért jó szlovák autóval furikázni?

Párkánytól Kassáig ma már közel harminc vállalkozás foglalkozik magyar állampolgárok szlovákiai cégalapításával és autóvásárlásával. Ezek a társaságok általában ezer euró körüli összegért minden szükséges okmányt és igazolást beszereznek. Ez ugyan első ránézésre kicsit soknak tűnik, ám mivel Szlovákiában nincs regisztrációs adó, így ez a költség még egy kisebb autó esetében is azonnal megtérül. Emellett nincs súlyadó, a biztosítás pedig olcsóbb, mint idehaza. A legelterjedtebb megoldás az, hogy az autó vásárlására céget alapítanak Szlovákiában, majd ez a vállalkozás papíron bérbe adja az autót a magyar magánszemélynek. Emellett szól például, hogy vissza lehet igényelni az áfát, ha úgynevezett személy- és haszongépjárművet vásárolunk. Ez csupán annyit tesz, hogy a csomagteret ráccsal el kell választani, s a terepjárók és kombik mellett az egyterűek többsége is kapható ilyen kivitelben. Céges autónál szlovákiai tankolás esetén az üzemanyag áfáját is vissza lehet igényelni, illetve ha szerződést kötünk valamelyik üzemanyagkártya-kibocsátó társasággal, akkor az Európai Unión belüli tankolás után is vissza lehet igényelni a forgalmi adót. Egyéb költséget, például amortizációt is elszámolhatunk, ha megfizetjük az útadót. Így akár négy év alatt is leírhatjuk az autó teljes vételárát.

a határőrségnél úgy ítélték meg, hogy a jelenség messze nem annyira általános, hogy ezért érdemes lenne jelentős erőforrásokat hosszabb ideig lekötni, másrészt a vámhatóság amúgy sem tehet sokat a regisztrációs adó megfizetését így elkerülőkkel szemben. A szervezet ugyanis legfeljebb azokat tudja megszorongatni, akik saját nevükre vásárolt autóval furikáznak. A hatályos jogszabályok szerint a külföldről behozott járművet a tulajdonosnak vagy az üzemben tartónak a behozatalt követő 30 napon belül itthon is forgalomba kell helyeznie, ez az előírás azonban nem vonatkozik a szlovák cégen keresztül tulajdonolt autókra. Márpedig a hazai utakon futó, becslések szerint mintegy tízezer szlovák rendszámú jármű döntő részét vállalkozáson keresztül vásárolták és használják, vagyis ezekre az autókra a magyar előírások nem vonatkoznak. Sok félnivalója azonban annak sincs, aki saját nevére vette a járművet, hiszen ha állítása szerint életvitelszerűen tartózkodik Szlovákiában, vagyis 183 napnál többet tölt a határ másik oldalán, akkor autóját nem kell Magyarországon forgalomba helyeznie.

Miután 2008-tól nincs határellenőrzés a két ország között, így a hatóság az állítást nem tudja ellenőrizni, a rendszámüzletben utazó vállalkozások pedig szívesen segítenek a szlovák lakcím és tartózkodási engedély megszerzésében is. (Az üzembe helyezés elmulasztása egyébként szabálysértésnek számít, ám legfeljebb 30 ezer forintos pénzbírsággal lehet büntetni, ami nem biztos, hogy kellő visszatartó erőt jelent, hiszen még egy kisebb, 1400 köbcentis autó esetében is 200-250 ezer forintos megtakarítást jelent a szlovák rendszám.)

Az üggyel kapcsolatban megkeresésünkre a VPOP-nál csupán annyit közöltek, hogy folyamatosan végeznek ellenőrzéseket az adóelkerülés megakadályozása érdekében, ám mivel külön statisztikát nem készítettek a témában, így nem tudták megmondani, hogy eddig mennyi ellenőrzést folytattak, és ezek milyen eredménnyel zárultak.

Míg a magyar hatóságok tehetetlenek a központi költségvetésnek már eddig is milliárdos nagyságrendű kiesést okozó rendszámbiznisszel szemben, az erre szakosodott szlovák vállalkozások folyamatosan bővítik szolgáltatásaik körét. Egyre többen foglalkoznak például flottaüzemeltetéssel - bérbe adják a gépkocsikat a magyarországi cégeknek. A révkomáromi Mobilflotta például már közel ötven autót üzemeltet. - Voltaképpen egy klasszikus tartós bérleti szerződést kínálunk, a magyar ügyfél kiválasztja az autót, mi megvásároljuk, és bérbe adjuk neki - nyilatkozta Papp György, a cég vezetője. A Mobilflotta általában négy évre szóló szerződést köt, s a bérleti díjban már benne van a biztosítás és a szervizelés ára is, vagyis az autó minden fontos üzemeltetési költsége. A magyarországi partner ezt költségként számolhatja el, azaz csökkentheti vele az adóalapját. A futamidő végén a vevő megvásárolhatja az autót az előre megállapított maradványértéken, vagy új kocsit vehet, és az addig használt járművet a szlovák kereskedő beszámítja.

A rajkai székhelyű, szlovák-magyar tulajdonban lévő Coral-KIM Bt.  magyar ingatlanokat árusít jórészt szlovák állampolgárok. Eddig mintegy 4500 szlovák állampolgár vásárolt családi házat és más ingatlant főleg Rajkán, Dunakilitin, Hegyeshalomban és Mosonmagyaróváron. Igor Heriban társtulajdonos szerint más cégekhez és a kreatív polgárokhoz hasonlóan ők sem jogi kiskapukat keresnek, hanem az eddiginél is nagyobb mértékben kívánnak élni az uniós tagság és a szomszédság nyújtotta lehetőségekkel.

A pénzesebbek amerikai gépcsodát is hozathatnak

Lényegesen szűkebb réteget érint, de érdekes szegmenst jelent az amerikai autók piaca. Sok tengerentúli típusból nem készül olyan változat, amely megfelelne az európai szabványoknak, így ezeket nem is lehet Európában megvásárolni. Az Egyesült Államokból behozott meseautó gyakran műszaki átépítést igényel, mielőtt le lehetne vizsgáztatni, ami több százezer forintos pluszkiadást jelenthet. Leleményes vállalkozások azonban már erre a problémára is kidolgozták a megoldást. A kiválasztott autót egy, az Egyesült Államokban bejegyzett cég vásárolja meg, és ez adja majd bérbe a járművet a magyar magánszemélynek. Így mind a tulajdonos, mind az üzemben tartó a külföldi társaság lesz, az autó pedig amerikai rendszámmal közlekedhet a magyar utakon. Ez persze nem olcsó mulatság: az ezzel foglalkozó cégek jellemzően ötezer dollár körüli összeget kérnek el ügyintézésre és az autó átszállításának a költségeire, további 1500 dollárba kerül a cégalapítás, s 500 dollárt kóstál az amerikai jogosítvány és lakcím. Ezenfelül évente 500 dollárt emészt fel az amerikai cég fenntartása, vagyis így autót behozni csak annak éri meg, aki drágább járművet vásárol, vagy egy olyan típusba lett szerelmes, amelyhez másként nem tud hozzájutni.

Csak a VPOP vesztett a lelkesedéséből
Csak a VPOP vesztett a lelkesedéséből
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.