Nem szűnik a korrupció

Szerződéskötéseket és piacra lépést is meghiúsít a korrupció, amellett, hogy rontja a cégek hírnevét és a munkamorált. Egy felmérés szerint világszerte háromból két vállalatot érint a probléma. A védekezés nem elég hatékony, többnyire csak látszatintézkedésre futja.

A vállalatvezetők majd' kétharmada tapasztalt korrupciós tevékenységet vállalatánál, több mint negyven százalékuk pedig úgy véli, versenytársai csúszópénzt fizettek - derül ki a PricewaterhouseCoopers (PwC) által az év elején készített felmérésből. A kutatásban a világ hetven országának mintegy négyszáz vállalatvezetője vett részt.

Százból 45-en mondták azt: volt már példa arra, hogy a korrupció veszélye miatt nem léptek be

A Világgazdasági Fórum korrupcióellenes szervezete (PACI) (www.weforum.org/paci) szerint a PricewaterhouseCoopers felmérése közelebb hozza egymáshoz a különböző iparágak képviselőit a korrupció elleni harc és a szabályozók fejlesztése érdekében. Azok a cégek, melyek aláírják a PACI szabályzatát, zéró toleranciát vállalnak a csalás és a korrupció ellen, és bevezetnek egy belső, korrupcióellenes programot a PACI előírásainak megfelelően. A PwC mellett a szervezetnek jelenleg 140 cég a partnere.
egy piacra vagy nem éltek az adott üzleti lehetőséggel. A válaszadók 34 százaléka szerint pedig megtörtént, hogy cégük korrupt hivatalnokok miatt vesztett el üzleti lehetőségeket. Az anyagi veszteségnél gyakran súlyosabb probléma a cég hírnevén esett folt: a megkérdezettek több mint fele szerint a reputáció romlása miatt csökkenhet a vezetők és a dolgozók lojalitása, s a fogyasztók, illetve az üzleti partnerek is eltávolodnak a cégtől.

A lopás, a hűtlen kezelés és a szellemi tulajdonnal kapcsolatos visszaélések után a a korrupció, illetve a megvesztegetés a harmadik leggyakoribb gazdasági bűnözési forma Magyarországon. Ez a tavaly megjelent globális gazdasági bűnözés felmérése szerint 2007-ben összesen 1,4 milliárd forint veszteséget okozott a hazai cégeknek. Akkor a vezetők harmada állította: az elmúlt két év során előfordult, hogy kenőpénzt kértek tőlük, 44 százalékuk pedig úgy vélte, elképzelhető, hogy a konkurens cég megvesztegetései miatt estek el üzleti lehetőségektől.

Bár a magyar cégek tisztában vannak a korrupció veszélyével, a tavalyi felmérés tanúsága szerint ezt nem veszik elég komolyan, és csupán látszatintézkedéseket hoznak ellene. Világszerte a cégek nyolcvan százalékánál létezik korrupcióellenes program (Magyarországon mindössze 26 százalék ez az arány). Abban azonban, hogy a védekezés hatékonyan működik, csak a válaszolók 22 százaléka biztos. A vezetőség ezért az esetek többségében sebezhetőnek érzi magát, főleg az olyan fejlődő piacokon, mint a kínai, az indiai, az oroszországi és dél-amerikai. Világos és jól működő megelőző programmal csupán a vállalatok fele rendelkezik. A válaszadók mindössze negyven százaléka gondolja, hogy felkészültsége megfelelő a kockázatos üzleti partnerek és a gyanús kifizetések kiszűrésére.

A PwC idei felmérése is felhívja a figyelmet: szükség van a korrupcióellenes programokra. A munkatársaknak tisztában kell lenniük azzal, milyen szankciói lehetnek a szabályok áthágásának.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.