Kolompár keze

Drámai konfliktusok derültek ki egy kutatásból, amely a romák és a többségi társadalomhoz tartozó gyerekek közös, azaz integrált oktatását vizsgálta. Például az, hogy az iskolák gyakran csak azért pályáznak és építenek be speciális programokat nevelési tervükbe, hogy több pénzhez jussanak.

Így pályáznak az integrált oktatás forrásaira is. Ezzel együtt kétségbeesetten próbálják megtartani a nem roma gyerekeket is, akiknek a szülei azonban nem lelkesek az integrációtól. Ha tehetik, autóval szegregálnak, vagyis elviszik a gyereket a "körzeti suliból", ahol romákkal tanulnának. Válaszként az iskola is szegregál mondván, a külön osztály még mindig jobb, mintha a többi gyereket elviszik.

Oktatással foglalkozó szakemberek szerint ez a feloldhatatlannak látszó ellentmondás is azt bizonyítja, hogy nagy gond a túlzott decentralizáció. Hogyan várhatnák el a polgármesterektől, akik az újraválasztásukat tartják szem előtt, hogy szembemenjenek a szülőkkel, akik viszont nem ritkán azt mondják otthon a gyereknek, "ne fogd meg az óvodában a Kolompár kezét"?

Elvileg persze nem lehetne baj, hiszen nem válogathat az iskola a tanulók között, mégis, számos helyen fifikás módszerekkel szelektálnak. A körzethatárokat úgy módosítják, hogy a lehető legjobb szociális összetételű "gyerekanyag" kerüljön hozzájuk. A többiek meg maradjanak magukra. Ha a településszerkezet miatt ez lehetetlen, akkor elérik, hogy a középosztálybeli gyerekek tanulhassanak a tagozatos, ilyen-olyan speciális képzést vállaló osztályokban, míg a szegény (roma) gyerek marad a "sima" osztályban. A szülők is harcolnak: fiktív címekre (nagyszülőkhöz, nagynénihez, ha nincs rokon, hát baráthoz) jelentgetik be a gyereket, csak hogy biztos legyen a hely a kiszemelt jobb iskolában.

Sok jogvédő szervezet, szociológus mondja: a kormányok nem tesznek eleget a romák integrációjáért. Ez így sommás azonban, mert a kormányok nem egyformán nem tettek az ügyért. Magyar Bálint a Horn-kormányban, első oktatási miniszteri időszakában úgy próbált segíteni, hogy plusz pénzt adott azoknak az iskoláknak, amelyek roma, hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkoznak. Lettek is "C" osztályok szép számmal, hiszen ezért járt a pénz. A jó szándékú intézkedés a visszájára fordult. Válaszként vezette be utóbb az integrációs normatívát, amelynek fordított a logikája. Akkor jár több pénz, ha az iskola felszámolja a szegregációt. Vannak fontos szimbolikus üzenetek is. Például az, hogy az államfő ellátogat a gettótelepülésekre, a miniszterelnök roma származású kormányszóvivőt nevez ki. De a jó szándék hatása egyelőre úgy tűnik el, mint sivatagban néhány csepp víz.

Mert a lényeg itt még inkább abban áll, mint amit a reformok terén egyébként közhelyszerűen hajtogat mindenki: társadalmi eltökéltség nélkül nem megy.

Idén megszűnt Budapesten két hetes óvoda. A gyerekeknek új helyet kellett keresni. Zuglóban azután három óvoda passzolgatott egymásnak egy halmozottan hátrányos helyzetű roma kislányt, mert amikor a szülők megneszelték a "cigány veszélyt", aláírást gyűjtöttek.

Nem tagadható, hogy az integrációban úgy kellene hinniük az embereknek, hogy nincs még kedvező tapasztalatuk. Ma kell bízniuk abban, ami 5-10 év múlva derül csak ki: hogy a nem roma gyerekeknek is jó a közös barátkozás, tanulás, játék. De a szülők most akarják a hitük szerinti legjobbat a gyereküknek. Közben a jövőjüket kockáztatják, mikor túlféltik őket. Ezt sokan érzik is talán, de még kevesen elég bátrak, hogy higgyenek is benne.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.