Nyakunkon a 300 forintos dízel

A hazai kutaknál az üzemanyagok ára a 300 forint küszöbén áll. Ezt a szintet most nem a benzin, hanem a gázolaj haladja meg először. Az autósoknak tartósan magas árakra kell készülniük.

Szerdától ismét jócskán, hat forinttal nő a gázolaj literenkénti ára. Ezzel a dízel számításaink szerint átlagosan 297 forintba kerül majd a kutaknál. A hazai töltőállomásoknál elég nagy az árszórás, ezért szerdától a kutak közel felében 300 forintnál többet kérnek majd a dízelért. A benzin ára is emelkedik három forinttal, amely így adataink szerint 293 forint körül alakulhat. Vagyis ritkábban ugyan, de a benzint is adhatják már 300 felett. Az autósokat ugyanakkor feltehetőleg az ennél alacsonyabb árakat keresik: ha a holtankoljak.hu aktuális árkörképéhez hozzászámoljuk a mostani emelést, szerdától 282 forint alatti gázolaj- és 277 forintot meg nem haladó benzinárra ne is számítsunk sehol.

Arra már volt példa, hogy a gázolaj tartósan drágább legyen a benzinnél, de az még sosem fordult elő, hogy a 300 forintos lélektani határt először a gázolaj lépje át. Adataink szerint legalábbis 2005 óta a gázolaj sosem járt 300 felett, és a benzin is csak egyszer, tavaly július-augusztusban. Szakértők úgy vélik, a nagykereskedelmet végző Mol ezúttal is követte a nemzetközi árváltozásokat.

A gázolaj hosszabb távon is drágább lehet a benzinnél - vélekedik Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője. Ennek fő oka a globalizáció, azon belül is Kína, India egyre növekvő szerepe. A jóval olcsóbb munkaerő miatt ugyanis még mindig megéri ott gyártatni és onnan hatalmas távolságokra elszállítani a késztermékeket. A szállítás pedig alapvetően gázolajat igényel. A gázolaj, illetve a tüzelőolaj elvileg a gáz helyettesítő terméke, így egymás árát is húzzák felfelé. Ehhez képest a dízelautók növekvő népszerűsége kevésbé számottevő - tette hozzá. Ráadásul az utóbbi években a finomítókban főként a benzin-előállítást fejlesztették, így mára már alig tudnak lépést tartani a növekvő gázolajigényekkel. Hegedűs Miklós emlékeztetett rá: mivel a gázolaj jövedékiadó-tartalma mintegy tíz forinttal alacsonyabb, mint a benziné, a termék voltaképpen már régóta drágább. A nemzetközi benzin- és gázolajárak mellett az olaj ára is történelmi csúcson, 100 dollár közelében liftezik. Hegedűs felhívta a figyelmet arra is, hogy az alacsony dollárárfolyam miatt még viszonylag alacsony is az üzemanyagok ára.

Míg a benzin az elmúlt években egy számjegyű bővülést mutatott, gázolajból tavaly például 14 százalékkal több fogyott, és a növekedés idén is 10 százalékos. Igaz ez akkor is, ha Magyarországon még mindig jóval alacsonyabb akár a gépkocsi-ellátottság, akár a dízelüzemű autók aránya, mint Nyugat-Európában - tette hozzá.

Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint ma van elég olaj a világon, de a végtermékek piacán hiány mutatkozik, és ez húzza fel az alapanyag árát is. Kína és India felértékelődő szerepe mellett az is termékhiányt okoz, hogy Amerikában, ahol csak a nagy teherautók mennek gázolajjal, kevés a benzin; Európában pedig, ahol egyre több jármű használ dízelt, ebből van hiány. Ha az európai finomítók elég gázolajat akarnak termelni, túl sok benzin keletkezik. A helyzetet úgy hidalják át, hogy tízmillió tonnás nagyságrendben hoznak Európába gázolajat, és ilyen nagyságrendben visznek ki benzint az Egyesült Államokba. Ez a helyzet azonban nem tartható sokáig, hisz világszinten is egyre nagyobb az igény a dízelre. A főtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy az üzemanyagok Magyarországon még ilyen árak mellett is "árrugalmatlanok", vagyis forgalmuk szinte nem függ az ártól. A MÁSZ benzinből kettő, gázolajból négy százalékos igénynövekedést mért. A magas üzemanyagárak beépülnek majd minden termék árába, így növelik az inflációt.

A Mol 2010-2011-ben tervezi átadni Százhalombattán azt a krakkolóüzemet, amely növeli a gázolajtermelését. Noha ez szakértők szerint még mindig nem tart lépést az igénynövekedéssel, úgy vélik, a nyersolajból jelenleg nem állítható elő nagyobb arányban gázolaj. A szakértők szerint az olajtársaság legalábbis lépést tart a környező finomítókkal, azaz nincs hátrányban a többiek lemaradásához képest.

Vizsgálják az OMV-vezér részvényeladását

Bennfentes kereskedelem gyanújával vizsgálódik az osztrák pénz- és tőkepiaci hatóság az OMV vezérigazgatója ellen, értesült a Profil című osztrák hetilap. A cég szóvivője visszautasította, hogy Wolfgang Ruttenstorfer megsértette volna az előírásokat. Az OMV szeptember 25-én közölte, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén kész megvásárolni a Mol többségét. Ezután az OMV-részvények ára 51,60 euróról 46,80-ra esett. Szeptember 5-én ugyanakkor Ruttenstorfer készpénzre váltott 42 ezer OMV-részvényt, és ebből 430 ezer eurós nyereségre tett szert. A részvényeladási opcióval jogosan élt, és az ügyletről értesítették a felügyeletet, valamint közzétették azt az OMV honlapján. A felügyelet ennek ellenére megnézi: van-e összefüggés a részvényértékesítés és a szándéknyilatkozat között, azaz nem élt-e jogellenesen bennfentes információval a vezérigazgató. (MTI)

Az M5-ös autópálya inárcsi OMV-kútjánál már ma is 300 forint fölött van a dízel ára
Az M5-ös autópálya inárcsi OMV-kútjánál már ma is 300 forint fölött van a dízel ára
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.