A sajtó rárepül a trükkre

Egy kitalált, csak honlapján létező, Magyarországról irányított svájci kutatóközpont (Afrika Research Institute www.ar-institute.ch) jelentette be nemrég, hogy magyar törzset találtak Afrikában, Kongóban. A madzsarikról szóló kutatási eredmények felkerültek több külföldi híroldalra, és az ezeket figyelő hazai média felkapta a hírt. A lapokban felbukkantak az illusztrációk, amelyeken a kongói törzs tagjai gulyáslevest kanalazva mosolyognak bele a kamerába. Közben lelkesen integetnek a magyar rokonoknak. Az Index internetes híroldal újságírója gyanakodni kezdett, és felkereste az ország egyetlen afrikanisztika tanszékének professzorát, aki megerősítette a törzs létezését. Így megnyugodhatott. A kereskedelmi televíziók is beléptek a láncba, megkeresték a központ képviselőjét, és egymásra licitálva kértek interjúkat tőle. - Az Info Rádióban lement velem egy interjú - mondja Dezső András, a képtelen történet kiagyalója.- A legdurvább állításomat is készpénznek vették. Semmi sem buktatott le.

Egy fiatal filmes médiahackről forgatandó dokumentumfilmje miatt eszkábálták össze a történetet. Jobban sikerült, mint várták. Mindenki elhitte. - Pedig a jó médiahacker nyomokat hagy, amelyek végül lelelplezik - teszi hozzá az álhírgyártó.

Az "igazi" álhír készítésének két alapvető szabálya van: nem a médiában dolgozó emberek találják ki, és kell lennie egy tanulsággal szolgáló másodlagos jelentésnek is. A lényeg persze a sajtó megfricskázása.

- Azt hittük, sose fogunk lebukni az afrikás sztorival - teszi hozzá Dezső András. - Pedig mindent megtettünk érte. Végül egy indexes újságíró jött rá a turpisságra, de csak azért, mert korábban viccesen megfenyegettem: át fogom verni.

Jellegzetes hack az, amikor azért terjesztik az álhíreket, hogy sokat beszéljenek a témáról vagy az emberről, akiről szó van. Ilyen volt egy 2000-ben keringő levél, amit a nyirokrákban szenvedő Gabriel García Márquez búcsúversének tartottak. Sokan bedőltek, többen az író barátai közül is, aztán kiderült, hogy a szentimentális szenvelgést a mexikói Johnny Welch írta. García Márquezt az bántotta a legjobban, hogy neki tulajdonították az igen gyenge költemény szerzőségét. Magyarra csak 2005-ben fordították, kissé megcsonkítva.

A pénzhajtó médiahack - a gerillamarketing - egy termék népszerűsítésére jön létre. A legújabb ilyen reklámkampányt a Ray-Ban napszemüveggyártó cég követte el. Méghozzá fiatalos és trendi stílusban, hogy célközönségét elérje. Öt független filmes által készített videón - több mint kétmillióan nézték meg - két fiatal srác rádob a másik szemére egy szemüveget. A hirdetés pedig annyira finom, hogy alig fedezhető fel: egy kocsi szélvédőjére van a koszba felírva a Ray-Ban szlogen: Never Hide. Ilyenkor, ahogy lenni szokott, megjelennek a videós oldalakon a válaszfilmek is. Négy nappal később pedig egy újabb felvételt dobott be a napszemüveges cég. Akkora ingyenreklámot csinál így magának, amekkorát nem is tudna kifizetni. Már az is elég, ha a lebuktatott gerillareklám hírére odakattintanak az emberek.

- Az az igazság - mondja Dezső András -, hogy a hacker röhögni akar.

Így készült el a lakodalmasrockdalszövegíró-tanfolyam is. - Csináltunk neki honlapot - avat be a részletekbe a médiamumus -, feltettünk egy telefonszámot is. Ha van kit felhívni, a kutya sem gyanakszik. Égtek a vonalak. Senki nem ellenőrizte, hogy kivel beszél. A Napi Ász című napilapban megjelent interjúban Vecsés Zoltán, a kamu tanfolyam vezetője elmondta: "A jó dalszöveg fülbemászó. Egyszerű strófák kellenek a dallamhoz, és mindegyik dalba célszerű különböző hívószavakat is tenni. Ilyen lehet a kombiné vagy a bugyi." A nagy kereskedelmi tévék felvételeket szerettek volna készíteni a szenzációs tanfolyamról és a sztároktatókról. Emiatt színészeket kellett felfogadni.

Aztán a projekt kitalálói szépen lebuktatták magukat.

Dezső Andrásnak nemrég jelent meg Legendavadászat című könyve, amelyben efféle hihetetlen történetekről ír. A kérdés az, hogy a média hogyan tudja kivédeni a támadásokat. Az afrikai magyarok esete azt igazolja, hogy nehezen.

Dezső András a médiahackről szóló májusi konferencián
Dezső András a médiahackről szóló májusi konferencián
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.