Magánvagyonból fedezett tehetséggondozás

Vad Klementina Imola szombatonként buszra száll és Jászárokszállásról elmegy Jászberénybe. Ott további nyolc társával találkozik: drámafoglalkozásokon vesznek részt, a számítógép kezelését tanulják, kézműves tárgyakat készítenek, előadásokat hallgatnak.

A nehéz körülmények között élő, testnevelésben és matematikában az átlagon felüli teljesítményt produkáló kislány tagja lett annak a tehetséggondozó csoportnak, amelynek működését a Csányi Alapítvány segíti. Az alapító, a Jászságból elszármazott OTP-vezető, Csányi Sándor tavaly jelentette be, hogy magánvagyonából egymilliárd forintot fordít olyan szociálisan hátrányos helyzetű gyerekek életútjának támogatására, akiknek tehetsége, kiemelkedő képessége valamilyen területen megmutatkozik. A bankvezető származása révén a Jászsághoz, vállalkozásai kapcsán viszont Somogy megyéhez kötődik, így az első közösségi házakat e két megyében, Jászberényben és Nagybajomban hozták létre.

Jászberényben az önkormányzat a város egyik legrégebbi épületét, a felújított Jászkürt fogadó egyik szárnyát ajánlotta fel a közösségi ház számára: itt tartják majd a hétvégi foglalkozásokat, melyeken a gyermekek családjai is részt vehetnek. Egyelőre mindkét helyen nyolc-kilencfős csoportokat indítottak. Arról, hogy milyen szempontokat mérlegeltek a gyerekek kiválasztásakor, Deák Pétert, a Szolnok megyei gyermekotthon fejlesztő tanárát, a tehetséggondozó program szakmai felelősét kérdeztük.

Elmondta: először a két térségben lévő iskolákat keresték fel, s a pedagógusokat kérték meg, hogy ajánljanak felső tagozatos gyerekeket. Nem csak arra törekedtek, hogy hátrányos helyzetű tehetséges diákokat találjanak, hanem ezen belül is olyanokat kerestek, akik a közösségi munkákból is kiveszik a részüket, s valamilyen területen kreativitásuk is megmutatkozik. A program csak úgy működik, ha a kiválasztott gyerekek családja is segíti a munkát - így a toborzásnál a szülőkkel is elbeszélgettek. A Jászságban első lépcsőben ötvenegy gyereket választottak ki, akik azután Budapesten egy többfordulós, a tudásukat és a képességeiket egyaránt próbára tevő teszten vettek részt. Az itt legjobban teljesítők kerültek be végül a tehetséggondozó programba. Az alapítvány egy-egy mentort bízott meg azzal, hogy hétvégenként fejlesztő foglalkozásokat szervezzenek a gyerekeknek: ennek során minden képességüket egyénileg és komplexen fejlesztik majd. A mentorok olyan tanárok, akik - Deák Péter szavai szerint - a pedagógiai munkán túl szociális munkások, családgondozók, művészek, de ha kell, akkor gépkocsivezetők vagy szendvicskészítők is. Emellett a gyerekek hét közben délutánonként a saját iskolájukban külön foglalkozásokon vehetnek részt azokból a tantárgyakból, amelyekben a legjobban teljesítenek - a munkát irányító tanárok óradíját szintén az alapítvány fedezi. A gyerekekkel és szüleikkel az alapítvány egyéves szerződést kötött, amelyben minkét fél megfogalmazta elvárásait és kötelezettségeit.

Csányi Sándor a jászberényi közösségi ház megnyitóján kérdésünkre elmondta: nem határoztak meg létszámlimitet, az alapítvány folyamatosan szervezi a csoportokat, s azt tervezik, hogy minden megyében lesz majd egy-egy közösségi ház. Nem állítottak fel sorrendet a képességek tekintetében sem: ugyanúgy van a gyerekek között jó matekos, mint kiváló táncos vagy rajzoló, de Somogyban akad olyan gyerek, aki már most biztos abban: ha felnő, tengerbiológus lesz.

A gyerekeket nemcsak a foglalkozásokkal és képzésekkel támogatják, hanem azzal is, hogy segítenek a családok anyagi helyzetén. Deák Péter szerint ezt megpróbálják nagyon finoman és tapintatosan tenni, s mindenhol egyénileg mérik fel, mire van szükség. A kiválasztott gyerekeknek általában több testvérük is van, akikre szintén odafigyel az alapítvány. - Nem szeretnénk olyan helyzetet teremteni, hogy miközben az általunk támogatott gyerek a legújabb lejátszón hallgatja a digitális zenét, addig kisebb vagy nagyobb testvére mindezt sóvárogva nézi - ezért döntöttünk úgy, hogy az egész családra odafigyelünk.

Vad György, a matematikában és sportokban tehetséges Klementina édesapja maga is nagycsaládból származik, sok testvére van. Ő volt a legidősebb közöttük, ezért neki dolgoznia kellett, miközben öcscsei, húgai már tanulhattak. A családban egyedül neki nincs diplomája. Most, hogy lányát kiválasztották a tehetségfejlesztő programra, némiképp megnyugodott. Úgy fogalmaz: amit az élet tőle elvett, azt most a gyerekén keresztül kamatostul visszakapja majd.

Különleges képességek - külön foglalkozások
Különleges képességek - külön foglalkozások
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.