Egy kilométer, ami tizenötöt érne

A Sajó Szlovákia felől érkezve a sajónémeti Várhegy felé tart, majd derékszögben elkanyarodik. A magaslaton állnak a XIV. században épült földvár romjai, ahol IV. Béla a tatárok elől menekülve talált szállást. Hunyadi Mátyás is megfordult a Gömör határán álló erődítményben, ő a cseh huszitákat űzte ki a várból. A magaslatról a Sajó-völgy jelentős része belátható, ezért is volt sokáig stratégiai fontosságú.

A hajdani várnak immár csupán romjai vannak, s Sajónémeti szerepe sem a régi. A faluból régebben földút vezetett Putnokra és Sajóvelezdre, összekötve a három szomszédos borsodi települést. Ez gondozás hiányában elgazosodott, szélét a Sajó elnyaldosta. A mindössze 1100 méteres szakasz újbóli megépítését, aszfaltozását többször sürgette Sajónémeti és Sajóvelezd polgármestere, ám falakba ütköztek.

- Egyelőre zsákfaluban élünk, holott lenne lehetőség a nyitásra, nem is kellene hozzá sok pénz. Elkészültek az erre vonatkozó tervek, csak azt nem tudjuk, most azok hol lennének fellelhetők. Húsz perccel rövidülne ezáltal egy miskolci utazás. Nem kellene Sajópüspöki, Bánréve, Putnok és Dubicsány irányába tizenöt kilométert kerülnünk, és akkor többen bejárhatnának dolgozni a hátrányos helyzetű régióból a megyeközpontba - sorolja érveit Kövér József, Sajónémeti polgármestere.

A környékbeli fiatalok is bekapcsolódtak a megoldáskeresésbe Farkas Éva térségi ifjúsági referens vezetésével. A község a Bükki Hegyhát része, és tagja a kilenc települést felölelő EU-s kísérleti Leader programnak. Utóbbiban a legfőbb szerepet az összefogás kapja, ennek megfelelően a fiatalok számos közös - kulturális, zenei, sport- és szabadidős - programot rendeztek az érintett településeken. Az említett útszakasz megépítése ezért is fontos volna számukra, ám azzal is megelégednének, ha legalább egy kerékpárút épülne, az általuk szervezett Úttaposó program keretében. Így kerékpárral vagy motorkerékpárral elérhetőbbé válnának a többiek számára a Sajónémetiben élő ismerősök, barátok, s ők is könnyebben eljuthatnának hozzájuk. Az eredeti ötletért - az egy kilométeres szakasz megépítéséért - ugyanis sajátos módon nem lelkesedtek azon települések vezetői, amelyeken az új út megépítése miatt csökkent volna az átmenő forgalom - ők ennek a forgalomnak jelenleg inkább az előnyeit és nem a hátrányait érzik. Ezért készíttették el a serényfalvai elágazástól Sajópüspöki végéig húzódó új, hat-hét kilométer hosszú út terveit, amely a 26-ös és 25-os számú főutat köti majd össze és néhány kilométerrel csökkenti a Miskolc-Ózd közötti távolságot. Ehhez viszont a Sajón hidat kell építeni, ami növeli a költségeket.

Sajónémeti lakóiban ennek ellenére még él eredeti elképzelésük megvalósításának reménye, hiszen elsősorban ez lehetne a kitörési pont számukra.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.