Locsolóvers és József Attila

A nagy nemzetközi, sok más mellett magyar nyelven is "tudó" keresők mellett egyre inkább érdemes figyelni azokra a programokra, amelyek elsősorban a hazai internetezési és keresési szokásokra koncentrálnak.

Ma a legtöbb internetfelhasználó a Google oldalára látogat el, ha valamilyen információt szeretne megtalálni a világhálón. A magát a világ legismertebb márkái közé beverekedő kereső piaci részesedése a Nielsen/NetRatings legfrissebb adatai szerint már elérte a 48 százalékot, amihez képest a Yahoo 21,2 százalékos vagy az MSN 12,4 százalékos részesedése alacsonynak mondható. A globális elsőségét folyamatos újítások bevezetésével fenntartó Google-lal szemben eddig mindössze a lokális, nemzeti piacokra készült keresőmotorok tudták felvenni a versenyt, méghozzá elsősorban azok, amelyek az adott ország nyelvén íródott oldalak feltérképezésére és a hazai internetezési és keresési szokásokra koncentrálnak.

Nebojsa Damjanovich webmarketing-szakértő szerint a környező országokban lehet találni 1-2 helyi és regionális kereső website-ot, amelyekben vagy saját fejlesztésű keresőmotort használnak (Góliát.hu/Góliát, Virgilio.it/Virgilio), vagy bérelnek valamelyik szolgáltatótól (Libero.it/Google, vizsla24.hu/Yahoo). A helyi és regionális keresők elsősorban azért jöttek létre, mert a felhasználóknak könnyebb az anyanyelvükön használni ezeket a programokat. A jelenleg fejlesztés alatt álló ún. szemantikus keresők már kifejezetten az adott nyelvi-jelentésbeli összefüggésre is "figyelnek", amikor egy kifejezést kerestetünk.

A magyar kereső, a Kurzor.hu 2004-ben indult, de a kereséseket kiszolgáló új keresőmotort 2005-ben kezdték fejleszteni, mai formáját 3 hónapos tesztidőszak után, 2005 júniusában érte el. - Az alkalmazott keresőmotor egy amerikai fejlesztés, amit a magyarországi internetezési és keresési szokásoknak megfelelően alkalmaztunk és folyamatosan fejlesztünk tovább - mondja Nagy Attila, a cég ügyvezetője. A google.hu címen is elérhető oldalunkon átlagban mára napi 70-100000 egyedi látogató közel 700000-1000000 oldalt tölt le. A kurzor.hu kb. 15 millió oldalt "ismer", de mire ez a cikk megjelenik, ez a szám magasabb lesz, hisz hetente több mint 200 weboldal kéri regisztrálását a rendszerbe. Így oldalunk több magyar nyelvű weboldalt lát, mint bármely más keresőmotor - véli az ügyvezető. A népszerű kereső címére hasonlító domaint egy magánszemélytől vásárolták még 2003-ban.

A "magyar kereső" fejlesztői kiemelten ügyeltek a magyar ékezetes betűk kezelésére, és arra is, hogy a kereső kizárólag csak magyar oldalakban keressen. A beírt szavakat a program "felismeri", a kulcsszóból képzett más keresőszavakra is tud javaslatot tenni. Megmutatja, milyen hasonló szavakat keresnek a felhasználók, illetve a kulcsszónak megfelelő témaköröket csoportosítva jeleníti meg. A hazai netezők egyelőre keveset használják az öszszetett kereséseket, a találatok közötti szűkítéshez szinte nem is ismerik az ún. operátorokat. (Ez azt jelenti, hogy az "ÉS" (AND) a "NEM" (NOT) stb. szócskákkal pontosíthatjuk a találatunkat.) Ugyanakkor igénylik a kulcsszavas és a tematikus csoportokba rendezett keresési lehetőségeket, ilyenek az állás, az apróhirdetések, a szótár vagy az utazás témakörök. A kurzor.hu napi 350-400 ezer keresőszót regisztrál. A legnépszerűbb kifejezések a szezonalitásnak megfelelően változnak: a közhelynek számító "karácsonyfa és locsolóvers" kifejezés mellett érdekes, hogy a 2004 júniusától 2005 ápriliság feldolgozott keresési statisztikák szerint tavaly tavasszal elindult a "József Attila"-láz is, köszönhetően az évfordulónak.

A kereső a weboldalak indexelése mellett az interneten elhelyezett Word dokumentumokban, illetve PDF-állományokban is képes fellelni a kívánt információt, és a tervek szerint már kép illetve videokeresési funkcióval is kiegészül. A kurzor.hu dinamikus fejlődés előtt áll, a jelenlegi témakörök a közkedvelt térkép- és szótárkezelőkkel bővülnek majd.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.