Szakértői bizottság a tanárverés ügyében

Kiáll a pedagógusok mellett Hiller István oktatási miniszter, aki a józsefvárosi tanárverés kapcsán nyilatkozott tegnap. Azt mondta, ha kell, módosítható a közoktatási törvény is. Ligeti György szociológus szerint a tanárverés az antidemokratikus iskolai szervezeti kultúra egyik következménye.

Felkavarta az indulatokat az a múlt héten nyilvánosságra került, mobiltelefonnal készített felvétel, amely rögzítette, hogyan bántalmazza fizikatanárát egy józsefvárosi iskola diákja. A tizenéves fiú fegyelmi tárgyalását tegnap tartották. A sajtónak úgy nyilatkozott, megbánta tettét, és rendes felnőtt szeretne lenni. Az iskola igazgatónője szerint a fiú korábban nem mutatta az agresszivitás jeleit. Az igazgatónő azt is elmondta, a fizikatanár képtelen volt fegyelmet tartani. A tanárról az is napvilágot látott, hogy fajgyűlölő szavakkal is illette a diákjait, de ezt a bántalmazott pedagógus tagadta. A felvétel bemutatása óta egyre több, tanárokat ért inzultus kerül napvilágra.

A Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) közösen álltak ki tegnap a pedagógusszakma tekintélyének visszaállítása érdekében. Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke szerint az elmúlt évek liberális oktatáspolitikája tehető felelőssé azért, hogy a tanárok elveszítették tekintélyüket. - Az iskolákban elharapódzó erőszak megelőzésének előfeltétele a családvédelem - ez már a nagycsaládosok véleménye, akik szerint a kormánynak felelőssége van a kialakult helyzetben, hiszen intézkedéseivel ellehetetleníti a családokat.

Tiltakozását fejezte ki Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke is, akit felháborít, hogy az ország nyilvánossága előtt így megaláztak egy tanárt. Bírálta az iskolát, hogy az nem tett meg mindent az ügy kivizsgálására, és a felelősséget a bántalmazott tanárra hárította.

Az elmúlt napok tanárokat ért inzultusai kapcsán az oktatási miniszter is állást foglalt. Hiller István hangsúlyozta, kiáll a pedagógusok mellett. Szakértői bizottságot hozott létre, amelynek szociológusok, pszichológusok, szakszervezeti képviselők is tagjai. Segítségükkel lehet a közoktatási törvényt módosítani, ha ezt ők szakmailag indokoltnak látják.

- A tanárverés az antidemokratikus iskolai szervezeti kultúra egyik következménye - ez már a szociológus véleménye. Ligeti György, az iskolai kultúrát számos kutatásban vizsgáló Kurt Lewin Alapítvány elnöke azt mondja: az iskolai demokrácia - ahol a szerepek a jogok, és nem a tekintélyelv mentén szerveződnek - hiánya miatt tanár és diák egyaránt áldozat. A tanárverés miatt egyre több bírálat éri az előző ciklus oktatási miniszterének tevékenységét, amelyről a szociológus úgy véli, Magyar Bálint politikája egy csapásra nem változtatta meg a tantermek falain belül a tekintélyelvű légkört. Tevékenységének következménye mégis, hogy az autokratikus oktatás erőszakos melléktermékei, a tanár- és diákverések, megalázások kevésbé maradhatnak rejtve. Kiemeli: a közvéleményben még elfogadottnak tekintett tanári "nyaklevesek" jóval kevésbé derülnek ki, mint a "kezelhetetlen tanulók bűnös" tettei.

- Ezekben az estekben arról van szó, hogy az egyik iskolapolgár bántalmazza, megalázza a másikat - fogalmaz. Ligeti szerint akkor lenne kevesebb jogsértés, ha az iskola szolgáltatóként működne. - Több iskolából is az a panasz hallatszik, hogy nem bírnak egy-egy diákkal. Valójában arról van szó, hogy a szolgáltató nem tud mit kezdeni a szolgáltatást igénybe vevőkkel - mutat rá. Hozzáteszi: kérdéses, hogy a magyar pedagógia, iskolaszervezés alkalmas-e a feladata elvégzésére. Nincs ugyanis két egyforma gyerek: egy tanteremben nem ugyanazt a lemezt kellene hallgatnia mindenkinek.

De hogyan várható el a differenciált oktatás és a hozzá nélkülözhetetlen kommunikáció, ha a tanári kar tagjai maguk is híján vannak a megfelelő kommunikációs kultúrának? Nemegyszer a pedagógusok egymás közt sem tudják konfliktusaikat kezelni, a legtöbb tanári karban az igazgató kinyilatkoztat, parancsol. Ez a munkakultúra érvényesül a tantermekben is. Mindemellett a pedagógusok zöme frusztrált, elégedetlen társadalmi megbecsültségével. Ezt becipelik a gyerekek közé.

Alpár Zsuzsa évekig dolgozott iskolapszichológusként. Szomorúan konstatálja, hogy a tanárverés milyen indulatokat, rasszista megnyilvánulásokat hozott a felszínre. Azt mondja, abban a népcsoportban, amelyik ennyire masszív és folyamatos kirekesztésnek van nap mint nap kitéve, előfordulhat ilyen eset. Szerinte olyan ez, mint amikor a kuktából kicsap az elfojtott gőz. Alpár Zsuzsa azt is mondja, hogy érti az érintett iskola igazgatónőjének reakcióját, aki értetlenül magyarázta, hogy ez a gyerek eddig nem volt agresszív.

- Azok a gyerekek, akik irracionális tettekre ragadtatják magukat, nem nyilvánítják ki mindennap a dühüket. Pont olyanokból tör elő ilyen magatartás, akik védtelenek, gyámoltalanok, a többi gyerek és tanár céltáblái. De a pszichológus hangsúlyozza, a nehezen kezelhető, "agresszív" gyerekekre is vannak pedagógiai módszerek. Nem szükséges a vasszigor, mert a pofonok nyelvén nem lehet a gyerekekre hatni, de nem lehet túl liberális sem a légkör - a gyerekeknek szükségük van szabályokra, keretekre.

Aláírta

Nem írtam alá című glosszácskájában (Népszabadság, márc. 26.) Tamás Gáspár Miklós téved, A pedagógus- és a gyerekverések ellen tiltakozó petíciót - bizonyíthatóan - helyeselte, ergó aláírta. Később, post festa, visszavonta. Ebből is látszik, hogy olykor okos emberek is követhetnek el szamárságot. Ebben TGM-nek eminensen igaza van.

Az immár száz "szamár" nevében: Galló Béla

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.